Valuta

2013-08-28

Rörande den första apropå ett kort inlägg nyligen om Bitcoin - sparande en kommentar jag skrev på annan plats - gäller att Bitcoin-domänen naturligt mer volativ och med mindre av traditionell struktur mycket möjligt kan angripas i den affektiva domänen enklare än kanske sökande mönster i ripe-md och sha-2. Tidigare problem med aktörer där "consumer" delen av valuta affärer tappat sina tillgångar genom krypteringsnycklar försvunnet en gång, hackade datorer m.m. gör ju att man kanske kan spela ner valutan tillfälligt ett tag mer än rimligt egentligen från något ganska begränsat som överdrivs kraftigt.


Man ska därför tror jag vara medveten om att det kanske har eller kommer försökas när man bedömer nyhetshändelser. Möjligen en vettig rumregel är dividera vad som rimligt kan beröras skattat snarare kanske från antal kunder än klumpsummor som anges med totala antalet i liknande affärer. Jag tror det fortfarande är något så när lika fördelat mellan olika providers riktade bredare berörande ett antal som kanske förstärkt nyheter kan sprida lita små-panik.


Jag tror dock att Bitcoin som koncept - snarare än att kommentera just den lösningen - över tiden kan bli tämligen stabil. Jag gissar att medan åren går sprids små-summor ut bland folk som betalat med det för något riktat med lite kvarstående ej på summor de bryr sig i. Mindre volativt i alla fall om så. Ev. också vad som kan dra upp värdet lite om nu valutan efterfrågas av andra som vill göra tuggumi-donationer eller spekulera i internet-valuta eller göra betalningar utanför swift av vilken annan orsak som helst.


En del inlägg jag önskar samlade enklare för mig för ett litet projekt.


Konceptuellt läckage i den affektiva valuta-handeln?
2013-05-13


Turner ställer upp med pundet (£) som djurmodell för resten av världen
2013-02-19


Att skapa svenskt välstånd: Guldmynt
2012-11-29


Att låta en valuta stiga: Manipulation eller inte?
2012-11-28


Föga värde av räntesänkningen
2012-10-26


Dags för positivt-upp i ekonomin
2012-09-20


Värdet av en stark krona och den låga räntans risker
2012-08-08


Stephen Roach i Bloomberg: När konsumenten vill spara
2012-07-26


Energikostnad som alternativ till devalvering
2012-06-23


Tyska och Amerikanska Varningar & Liten Varning för min Varning
2012-06-21


Sveriges Ekonomi & Tack för hjälp
2011-08-23


WARRIOR 0.9 :-)
2011-07-29


Den förändrade maktbalansen och att spela för att vinna
2011-05-01


Mysteriet med min Microsoft-penna i silver stulen vid en gästföreläsning vid UU & Den hittade Ericsson pennkniven
2011-04-21
(off-topic but mining silver for silver even if the value is more in the conceptual value in human rituals.)