Tyska och Amerikanska Varningar & Liten Varning för min Varning

2012-06-21
Trots verkar det som idag flera tunga varningar om den ekonomiska utvecklingen rörande mer allmänna faktorer och mätmetoder (ex. Business Week: Fed message - Economy unlikely to improve this year och Financial Times: Eurozone debt crisis weighs on Germany - Survey shows private sector activity contracting sharply) tror jag att en kompletterande varning till Sveriges ekonomi: Kraftig risk under uppsegling är nödvändig.

Varje klok person ska alltid automatiskt lägga försiktighet i tolkandet av ekonomiska-prognoser oavsett om våra mest använda och vedertagna modeller (där avspeglande det behovet välkända begränsningar finns) eller en experimentiell fallstudie i arbetet på en bredare modell för skattningar och analys genom människans språk. Bäst ska flera olika verktyg, perspektiv och aktörer användas.

Förutom det behöver följande kommenteras något:

"En problematiskt sida jag missade och ej har tid att lägga till rör fördelningarna där det också tycks finnas en kostnadsfunktion eller läckage på den nya entropin. Det är relaterat till vad vi började med att diskutera. Snabbt förklarat dock: när konkret värde vi önskat länge blir billigare och kommer det med viss sannolikhet vara relaterat till något som översätter till en annan värdering vi gör relaterat till vårt egenvärde. Därmed att vår egenvärdering över några år som population ej förändras trots samhällets utveckling även om vi har toppar och dalar i hög- respektive låg-konjunktur. Här finns ett också allvarligt problem för den nya entropin som är rekursivt nedåt entropi-produktion i gammalt boende d.v.s. typiskt orsakat av att man köper investeringar i boendet för att få en egen värdering men de system som gör detta (ex. bostadsförening) kanske betalar för högt. Andra märker det och entropin är nu ordning precis som annars men med hos ägarna boenden association till en reduktion. Det är den förklaring som jag kom att tänka på men har inte haft tid att följa upp det. Alternativt om inte något liknande har jag helt tagit fel på var vi är i tiden och prisfallet har redan börjat (jag har ej följt upp några aktuella priser vilket stör och riskerar att påverka negativt när man gör sådant här p.g.a. primacy effect än men kanske gör det efter semestern)."

Visst att det eller något liknande är en möjlig förklaring men som formulerat föranleder det till föreställningen att något konkret indikerar just inköp till bostadsrättsföreningar vilket inte är fallet. Är idéen till förklaring av läckaget riktig kan vi tänka oss att det är något annat utanför hela "bostadsfrågan" men associerad med hur man bör. Kanske relaterat till ett konsumtionsmönster i storstaden.

Det är inte otroligt att jag har mer att säga om detta när jag skrivit klart kapitlet om beräkningsmetoder och modell-delar relaterade till detektion av emergens och skattningar av olika uttryck för komplexitet. Jag såg över relaterat till denna fallstudie i samband med att började skriva på det kapitlet.

Också fortfarande utan att ha följt upp försäljningsstatistik eller sett över vad som rapporterats kring frågan (sist jag läste något om det var troligen en månad sedan) vill jag även om det verkligen är svårt att söka vara så exakt i den tid jag lade på den här uppföljningen lutande åt slutsatsen att prisfallet kommer igång efter sommaren. Nu ett tag om ingenting konkret redan givit indikationer vill jag dock tro att det är lugnt en tid trots den amerikanska varningen och finansoron i EU. Inte heller tror jag att frågan kommer bli allvarlig för Sverige. Faktiskt utanför - nog tydligt - prisfall på åtminstone bostadsrätter i större städer och villa i mer efterfrågade områden med "status" är nog situationen inte så illa för Sverige som en tolkningar av indikationer från expertindustrin har dragit.

Jag är inte så säker på att också en viss nedgång i exportindustrierna behöver vara avgörande. Inhemsk sysselsättning kan ändå vara bra och kanske rent av bättre än idag. Det finns ju också mer än ett sätt som inflöde av valuta kan uppnås via, och om något problem relaterat till det finns är ju alltid en möjlig att pröva att gå den andra vägen och flöde ut en del kapital via beskattning av mindre arbetande svenskt sparande ex. betalande av utlandsskulden och göra den operationen på sådant sätt att vi praktiskt spekulerar ned den svenska valuta (givet valuta-oron är det väl inte otroligt att andra följer efter) och så att säga ge exportindustrin en valuta-rabatt övriga Sverige betalar eller någon av flera andra metoder som är tillgängliga för länder att påverka sin valutakurs via. Jag skulle nog gissa att den svenska valutan håller sig ungefär där den är idag och att det inte kommer innebära något just märkbart problem för svensk sysselsättning på ex. de ökningsnivåer vi hade under tidigt 1990-tal.