Dikter och poesi av Hans Husman

2010-05-15

Många som skriver poesi förstår jag har gjort det sedan de var unga eller vandrande i naturen. Jag började skriva poesi i vintras utan att ha gjort det annat än enstaka gånger i den större inspiration ett kort ögonblick i kärlek till en en vacker kvinna ibland kan skänka dig.

Foto: TakenByTina Licens: CC by-nd 2.0

Själv oavsett var inspirationen kommer ifrån skriver jag min poesi vid samma dator jag skriver forskningsnyheter, artiklar, konsultrapporter, e-post och tweets. Min poesi skiljer sig föga från annat jag skriver. Det är de enklare rader utan att ha annan ambition att sätta ord till upplevelser eller kunskap med är vanlig text inte räcker för min förmåga.

Det är ord som kommer från stora saker ändå enkla utanför mig: fåglarnas spännande liv i högre hastighet än mitt liv. himlens blåa och gula ljus, skönheten hos kvinnor, glädjen av god mat och den röda kraften en hård strid väcker och föder härligt större.

Enkelheten tillsammans med det stora gör poesin till vad som för mig gick att ibland fånga något av skönheten - i vanliga ord är denna kontrast för mig svår att visa i vanliga ord - men oftast endast uttrycka plågsamt undermåliga trivialiteter (för mig att behålla mycket publicerat är vad jag ser som en mental övning för att utveckla mig).

Dikter på Nyhetsbloggen

Följande är de dikter jag publicerat på Nyhetsbloggen och det bör med ett fåtal undantag vara allt.

Poesy: A trivial city in the dark torturing the reminding light
The Shadow of The Tiger
Dikt om temperaturen
Längtan efter stormen
Samtidigt dikt, recept, nyttigt och är frukter och bär
Duvornas krigsmonument
Poem to the Love of the Cold Rain
Dikt om Mr Basset på väg till Miss Papillon med en stor korv
En till dikt om den mystiska hunden som kom med prinsessan
Dikt om den feta lilla hunden Basset hungrig på korv och Papillon
Dikt där Labrador upplever lite rädsla för första gången i livet
Dikt till en hund som fick en kanske lättare död än han hoppats på
Dikt om att en stackars hund som dog medan hon åt upp sin valp
En dikt om allt stämningshöjande och trevligt (komplett lista?)
En dikt om vardagens alla praktiska problem
Dikt om en elak liten fransk hund
Dikt till en modig Canadian Eskimo Dog
Poesi om modiga hundar som fiskade, apporterade ankor och kunde använda fiskenät
Dikt om två kärleken mellan två hundar i den karga kanadensiska vintern
Dikt om ögonblicket när labradorerna uppstod
Poesi om trofasta brittiska hundar
Dikt om en prinsessa i exil
En dikt till en vacker kvinna i svart
Dikt om alla vackra leende kvinnor
Poesi - En kärleksduva försöker få sin man till säkerhet
Dikt om en modig duva
Dikt om tillväxt av en idé
Dikt om det hatiska mörker som vrålar mot oss i allt tätare väggar
Poesi från en trivial natur
En dikt till en förlorad fågel
Dikt till denna morgons första morgonrodnad
En dikt om att ge när det är lätt att ta allt
Dikt till en Park
Poesi till Sextanten - Storslagenhetens Navigation
En kärlekssång jag skrev på engelska
Poesi till alla Ljusa färger födda av Solen
Poesi till en vacker svart ninja
En dikt till mindre än en kvinna är i mörker
Poesi om magins skönhet på vardagens kris
Poesi till vacker och mystisk ninja
Poesi till att tyst vänta på batteriladdning
Poesi till rumstid, tid, datum (tidslinje) och nuhet
Mer poesi
Dikt till Stormen
Poesi till Nashi-päron
Dikt till mobilerna som shopping-verktyg
En till dikt från Pryltrend
Två dikter till Googles fenomenala statistik
Poesi till en kvinna i blått i Gomorron Sverige
En dikt till soluppgången
Poesi till lite ljus
Poesi om sensuella siffror
Poesi till Sötma av seger
Dikter och Tankar till det Så Vackra
Dikt till en gyllene kvinna
Poesi till Gulliga vapen
Poe