En dikt till mindre än en kvinna är i mörker

2010-04-01

Varje gång jag gör ett försök att skriva en dikt inspirerad av annat än kvinnor blir det allt tydligt att poesi inte bara är till för att skrivas till kvinnor utan kräver en kvinna för att vara annat imperfection.

Först har vi detta skräp skrivet för att uttrycka hur nöjd jag är forskningen som publicerades denna månad:

Poesi om magins skönhet på vardagens kris

Nedan har vi en av flera mycket bättre dikter inspirerade av kvinnor:

"Klarvit snö med en kvinna i rött.
Upplivande vindar med havsblå friskhet.
Leenden byts med en gyllene kvinna.
Utmanande blick och ivrigt studsande steg.
Intensivt röda läppar väcker mig från stum förundran.
Det härligt gulliga får den en gång trötta krigaren att vakna."

Visst att jag gjorde en ansträngning i första fallet om än inte brutal. Det går dock inte att hitta samma inspiration. Kvinnor ökar helt enkelt aktiviteten i just rätt delar av hjärnan för att dikta vilket forskning inte gör ens när det är riktigt intressanta studier.

Ett fåtal undantag finns givetvis även om de inte kommer i närheten av kraften hos en vacker kvinna och bäst ska de alla kombineras: god mat, inspirerande sång, vacker kvinna o.s.v. Att dikta till ens övrigt utan kvinnans inspiration är dock endast att generera sig själv med det undermåliga. Visst att annan potent inspiration finns och man ser lätt alla grupper i musiken men då rör vi oss mer inom revolutionspoesi, hejaramsor och dylikt.

Att poesibranschen är i konstanta ekonomiska svårigheter och behöver olika former av bidrag kanske beror på att de inte insett kvinnor är den högsta inspirationen? En dikt ej fullt inspirerad är ej inspirerande att läsa.

Till och min dikt till kvinnan i svart blev bra jämfört med dikten om den publicerade forskningen:

Jag talade om nöje - Alice in Wonderland 3D

En fuktig stad i mörker
Smältande snö
Tunga färgers skinande ljus speglas i dimmig is

Biosalong i mörker
Liksom förr kom du

Speglande svart hår
Svart skinnjacka, svarta jeans...
Nu i röd halsduk

En glatt skrattande ninja
Kvinnlig skönhet mer än solens befriande ljus

Närvaro när jag innan talat
Men min vän - Vem är du?