Dikt om det hatiska mörker som vrålar mot oss i allt tätare väggar

2010-05-16

Att dikta om naturen kan vara så inspirerande. I eftermiddagens varma trevligaste sol ser vi endast skönhet. Här i Uppsala växlar nu emellertid vädret snabbt och många gånger per minut kommer det djupaste mörker. Djuren tystnar och de demoner vi alla vet rör sig bara en meter bort vaknar: otäcka myror som förstör din picknick, flockar av svarta fåglar som bajsar ut farliga virus där dina barn leker, otäcka giraffer smyger sig nattetid in i din trädgård och smaskar i sig alla dina röda äpplen och de otrevliga små drakar som lever i avlopp och hänsynslöst äter hårband och strumpor vaknar för att sprida ångestfylld skräck.

Här har vi en dikt jag skrev för att hålla uppe mitt mod och kanske rent av i detta otäcka väder växlande mellan hatiskt mörker och ljus härlig sol för att gå ut och köpa en glass.

Jag valde att fortsätta skriva på engelska. Det fungerar bättre för poesi.

The first shadow of the afternoon
Black clouds marching up

Light of Thunder to come
Unnatural clouds crafted by the wrath of earth

Crows massing in tall trees
Scared squirrels fleeing over grass in the overheated air heavy in water
Pills stinks of rotten garbage

When eye in the sky pass
In the black night
A doom crafted by fear awakes

Några till dikter om vädret jag skrivit sista tiden:

Dikt till denna morgons första morgonrodnad

Fler dikter i urval:

Poesi till Sextanten - Storslagenhetens Navigation
Dikt till en Park

Mer poesi jag skrivit:

Dikter och poesi av Hans Husman