Dikt om Mr Basset på väg till Miss Papillon med en stor korv

2010-05-26

Nyligen introducerade jag Mr Basset för att den "elaka" Miss Papillon skulle få en trevlig liten kamrat eftersom jag egentligen inte tror hon är så ondskefull som hon kanske verkade när hon stal apelsinen från Newfoundlands flickan vilket ju så olyckligt.

Jag kan inte annat än att ännu en gång reflektera över hur mina gulliga hundar enstaka gånger helt i onödan stänger dörrarna till Hollywood och Walt Disney. Visst att de är smakfullt och trevligt gulliga i flera dikter (som jag ju verkligen har tänkt och planerat det) men så plötsligt avlider ett par väldigt ogulligt - "nästan" otäckt":

Eller för första gången här öppnar de upp för osmakliga snuskiga sexuella tolkningar.

Det är verkligen inte så att jag direkt upplever att jag styr över handlingen i dikterna och jag hade t.ex. inte planerat att mina två favoritkaraktärer skulle avlida. För båda fanns en mängd trevliga och gulliga dikter planerade. Bland annat för Newfoundlands flickan en fin fisketur på våren för fånga lax tillsammans med valparna där Portugisisk vatten hund skulle få skrämma iväg en grizzly m.m.

Mr Basset besöker Miss Papillon med en korv

Vi kunde hur som helst läsa hur Mr Basset är snäll nog att komma förbi Miss Papillon med en smaskig korv varje dag. De gillar båda äta en massa och gärna tillsammans.

Miss Papillon är mest förtjust i gräddbakelser medan Mr Basset gillar korvar och annan grismat. Här har vi nu ett par till verser på samma tema - Mr Basset på väg till Miss Papillon med en korv.

Mr Basset so hungry for Miss Papillon
Running through the streets with one big sausage
Thinking she might give him a kiss.

Miss Papillon eating cup cakes all alone by the fire
Dreaming Mr Basset would come by filling her mouth with his large sausage
Giving her some solid protein to add to her lonely cream
While she appropriate to a occasion of such generosity sits humble on her knees
Basset

Åtminstone känns det "smakfullt" inlindat. Men verkligen mer snuskigt än Disney gulligt och att någon skulle vinna något på att läsa sådant här är jag direkt tveksam till. En väldigt olämplig dikt när jag har skrivit så många inspirerande och trevliga dikter och senast idag:

En till dikt om den mystiska hunden som kom med prinsessan

Gulligt, trevligt och lite fyndigt.

Här verkar jag säkert naiv eller dum som uttrycker mitt ogillade av sådant här. Först verkar lätt snuskig som skriver det eller tilltalande för snuskiga personer, sedan tycks man Disney imperialistisk för man tror att gulliga saker faktiskt gör folk gulligare och sedan verkar man dum för att man uttrycker ogillande över enstaka egna alster för att de är ogulliga.

Sedan skriver man dikter om gulliga hundar vet jag inte hur mycket kapital man har att förlora av att uttrycka sitt ogillande av förekomsten av dikter med otäcka dödsfall eller sexuella antydningar. Men vi har redan samhället överfyllt av ogulliga saker och poängen med att jag eller någon annan skulle addera ogulligt ser jag verkligen inte när andelen gulliga saker är så pass låg. Fast visst jag tycker att kvällstidningarnas bilagor är generande så jag är kanske lite överkänslig.