OpenStreetMap och DTIC.mil (Department of Defence, US) utsågs båda till prestigefullt pris för att ha etablerad innovativ-grundförutsättning

2013-07-18

Hanscom program finds savings while providing critical imagery | AF.mil i ett kul meningsfullt sammanträffande illustrerande Markov-principen (Egypten: Vi står där vi faller) i hur våra perspektiv skiljer sig åt och både roligare och egentligen mer intressant när man tittar på många fler ex. (men ändå svårt att seriöst dra slutsatser från) tycks militärbasen inriktad på kommunikation men är namngiven efter en person Hanscom och grundad någon gång tidigt under 1900-talet.


Likväl belönar jag dem med en Hans varande ett nytt pris jag infört för aktörer jag haft nytta av (här mer avseende DTIC.mil gigantiska arkiv med studier och rapporter både färska resp. äldre ibland tidigare sekretessbelagda) och därför att de har något namngivet före (men efter mig är också helt acceptabelt) mig.


OpenStreetMap klarar bra prov två Massor av Hans. Och jag har haft nytta av dem av och till sista åren och tror jag igen i ett mer nytt område (installerande The Rails Port vilket var förvånade enkelt för allt relaterat OpenStreetMap:s delar men med en del problem med Ruby bl.a. men inte utesluterande relaterat till att version 1.9.3 namnges 1.9.2 och om man inte avinstallerar diverse Ruby innan inkl. 1.8.0 vilket behövdes göra två gånger vilket är första gången för mig där apt-install tolkade den borta men ej gick bort som katalog förrän diverse annat Ruby avinstallerats och 1.8 sedan tagits bort: innan det vägrar bundle install fungera).


Jag ger därför OpenStreetMap en Hans.


Och jag vill uppmuntra båda entiteter som nu belönats att agera föredöme. Fler aktörer som skapar konkret värde för mig - och jag har höga krav varande en tämligen bitter och cynisk person som vet att allt är skräp innan jag vidrört det - är det en av de enklast optimeringsindikationerna för att etablera globalt mervärde byggande den innovativa ovansidan av ekonomin världen törstar efter, stimulerande forskningen som botar sjukdomar och kanske ta priserna på rymdresor ner till årlig semester för oss alla med tiden.


När jag är nöjd med kvalitet och värde är det gott värde för alla.


Jag ska se till att e-posta eller blogg-kommentera President Obama om detta så han inte missar den internationella tyngd DTIC.gov har: på nivåer där det rent av ger avtryck och belönas med priser märkbart från ett av världens minsta språkområden. Dessutom är det viktiga för honom att inte missa det verksamhetskritiska värde tjänsten ger för att stimulera innovation i världen (och därmed USA; utan världen kan studierna och rapporterna ej publiceras varande statligt finansierade). Det är ju ett av hans särskilda intresseområden och kanske lika eller mer ekonomiskt effektivt som genomsnittet av projekten Obama-pengarna finansierade inom biomedicin m.m. runt om på de amerikanska universiteten. Åtminstone har jag haft mer nytta av DTIC.mil.


Därmed inte sagt att jag just håller med om allt. Denna rapport var förvisso ett intressant område även vi säkert är många som önskar oss en uppföljning med mer om algoritmerna diskuterade:


"The key objectives of this project were to:

1. create computational models of human group behavior;

2. analyze group behavior in simulation environments;

3. synthetically generate realistic group behavior in software agents;

4. simulate populations in large urban settings using agent-based models.

In the future, these models will enable software developers to signi cantly improve the realism of agents in military simulations and the accuracy of behavior recognition in surveillance applications by better characterizing how social context a ects action selection for humans in group settings."

Improving Synthesis and Recognition of Crowded Scenes
using Statistical Models of Group Behavior (PDF)


Sukthankar, Gita
University of Central Florida
May 2013
Final Report

Kullbacks divergens (därmed inte sagt att jag inte själv har använt parallell med flera andra algoritmer) är tror jag en ganska problematisk väg svårligen indikerande i sig själv när skattade "vikt-sannolikheter" ligger för fel som ex. antagligen typiskt just när en ny intressant förändring kommer.


Minns jag rätt diskuterade jag det likartat men från ett något annorlunda perspektiv för ett eller två år sedan (någonstans emellan kanske) rörande en artikel publicerad av Google medarbetare som del av TREC, NIST. Emellertid hittar jag den inte nu och mycket möjligt minns jag lite fel och det snarare var denna som diskuterades Efficient Large-Scale Distributed Training of Conditional Maximum Entropy Models d.v.s. utan Kullbacks-divergens där vi dock samma potentiella problem men enklare att hantera därför att hur vi uttrycker oss i "långsmma" medier som böcker och till och med tidningar förändras mindre över tiden jämfört med hur sociala medier kan både "naturligt" och rörande mer oväntade väldigt annorlunda intensitets-mönster.


Det gäller också den sociala räckvidden även om nyheter kan bli extremt populära därför att det blir numera när snabbt mycket vad som just uttrycks i sociala media med själva budskapets pay-load reducerad. Den snabba slutsatsen eller vad man redan vet är givet om vad som avses avgörs hur det sprids vidare såväl som sociala relationer etablerade och det är potentiellt mycket snabbt på helt andra dimensioner utan att det projiseras till nyhetens ursprung eller ens text annat än i mindre utsträckning.


Jag noterade relaterat entropi-divergenser Asymmetriskt värde: Att förstå Kullbacks Divergens (2012-06-28) där jag diskuterande en dimension av problemet och en mängd möjliga lösningar från en annan dimension.


Även om den i sig endast är en del av mer som bättre används med hur sociala media och världen växande blandar runt människor. Är diskussion illustrativ på ett område där problematik med den enkla entropi-divergensen orsakar problem påverkande ex. bedömningar runt geo politiska skeenden som revolutioner, upplopp m.m.


Att komplettera genom att skatta community som skedde i rapporten utgår från befintliga mönster om var folk hör hemma. Men dom sidor av människor etablerade på medier som uttrycker deras community där behöver inte vara vad som är relevant när folket plötsligt marscherar ut på gatan. Deras vänner kan stå på andra sidan. Och befolkningsgrupper - avgränsade etniska grupper behöver inte alls ha varit särskilt representerade med blir det pågående under en period reducerande statistiska metoder nära-liggande sannolikheterna direkt när vi ej har möjlighet att också bedöma deras kulturella hemvist och dess avstånd till övriga aktörer och därmed klara att göra mer med den sannolikhet vi har.