Komplettering: Senaten försöker hålla General Dempsey ifrån försvarsstrategin

2013-07-18

Kompletterande Senator McCain höjer upp Republikanska partiet med den sunda människovänlighet väljarna vill se mer av såg jag nu rapporterat att utfrågningen lett Senator McCain till att besluta att försöka fördröja Dempseys position som "Joint Chiefs of Staff chairman" (en tung förtroende position i strategisk analyssamordning och övergripande taktiska positioneringar): Sen. McCain plans to stall Dempsey's nomination.


Varande en engagerad utomstående utan någon kunskap om generalens karriär eller bakgrund. Havande endast färgats i min bild av honom och den amerikanska kamplusten kan jag tänka mig att McCain har rätt. Det känns som man tar en hel del för givit när man motiverar direkt från den militära ledningens sida varför några flygturer i och runt Syrien inte går med att ryskt luftförsvar (ej problematiskt andra länder med sämre flygplan) resp. spekulera om att en no-fly-zone skulle leda till krig (jag ser det överhuvudtaget inte annat än i en formell mening och i den praktiska betydelse att al-Assad resterna bättre isoleras i snävare geo-sida.


100% Dempsey's uttalande löpande under Syrien som fått mig att börja betvivla om de amerikanska stealth planen av sista generationen egentligen någonsin klarade vad som var beställt. Och att nivån istället hamnade på samma som den nivå man diskuterar försäljningar med till Australien.


Att USA verkar svagt tror jag är farligt. Även om långt ifrån perfekt finns ännu ingen funktionell ersättning och områden man retirerar från fylls lätt upp av problem om det handlar om regioner redan idag problematiska.


Dessutom också om möjligen mindre troligt (svårt för mig att bedöma) är indikerad svaghet i management ökad osäkerhet hos soldaten på fältet och det kanske ger fler rädda soldater och därmed fler fall felbedömda hot m.m.