NewScientist tillämpat som horoskop

2013-02-19

Ren tur att jag inhandlade 9 februari 2013 av NewScientist efter att inte läst den på evigheter. Allt möjligt småintressant:


Musical brains smash sound perception limit. Inte fourier :-) Kanske ligger wavelets-närmare? Lättare att lägga en förändrings-dimension jfr tiden vid direkt sekventiella händelser. Diskuteras mer längre fram i NewScientist som horoskop. Jämför också gärna tron på "fourier i hjärnan" stark under många år med tron på neuronnäts-konceptet. Både fourier och neuronnät kan approximera vilken funktion som helst (alla om du har resurser för "storleken" som krävs) d.v.s. givet träningsdata och ett något så när vettig metodik kan du få ditt neuronnät att uttrycka en funktion d.v.s. det utdata du vill ha för visst indata. Vad det säger om hjärnans funktion om något tycks aldrig vara glasklart bland de troende.


I The robot inquistion tror jag vi har en av orsakerna till varför Wikipedia och The Economist tenderar att bibehålla förtroende. Vill jag - varande människa - få dig att tro att du sett något i en föregående situation där något har hänt med intensitet är det känt ganska lätt (problematiskt i ex- polisförhör). De falska minnena tenderar också att få förtroende och kvarstå. Görs det vidare med kunskap om fenomenet är det mer än problematiskt direkt anmärkningsvärt förvånande hur långt det kan gå. Gör något du sagts är en robot exakt samma sak saknas denna effekt. D.v.s. det är flockens språk och det förtroende vi lägger i språket som möjlighet att samarbeta tillsammans.


Wikipedia och The Economist bedöms närmare robot initialt och över tiden och därför ställs hårdare krav i varje markov-tillstånd i ögonblicket vilket också ställer krav tillbaka. Det blir på samma sätt inte möjligt med enklare krönikor som förvisso kan ha redaktionellt värde men inte bygger förtroende i publikationen. Krav på referenser mer än scientologiska-subkulturer krävs. Fenomenet har varit känt för mig sedan länge och det är tidigare besläktat dokumenterat i väldigt olika områden (något förvånande som jag såg nyligen också semantiken).



Shrink or sink diskuterar fenomenet att vissa arter tycks krympa. Fördelen med det för oss människor att vi fått en mycket behändig djurmodell av vårt språk i zebrafinken. Fenomenet tillsammans med att titta alldeles för länge i sträck på data från en simulering jag försökte addera mänskliga färdigheter ovanpå för att ta ut mer intressanta slutsatser där jag plötsligt fick en känsla av att evolutionen nog gick lite baklänges av och till. Så lätt att ta fel på riktning :-) Några anteckningar från det jag publicerde ganska långt senare.


I Elements of thoughts, Small world, big connections har vi om man tar fram mer exakta data för vad dom diskuteras motsvarande samband för hur hjärnan ansluts som människans koncept som uttryckt i Blue light ansluter till varandra i täthet när distans skattas via similarity från feature relations (vilket är besläktat till orsaken varför similarity när Blue lights körs i full storlek utan optimeringar blir brutalt dyr i tid. minnes och CPU-krävande: blir lite jämförbart med hur en människans fibrer når fyra gånger runt jorden - enligt artikeln).


Do get mad påminner oss om att rätt sätt att reagera på negativa stereotyper är just att bli arg.


Surf and Turf

Ibland när jag känner mig mindre självsäker - kanske en aning nedstämd - kan jag som vanligt i sådana tillstånd uppleva ett ansvar för händelser inte omedelbart relaterat mig själv. Att Sveriges potentiellt mycket värdefulla med modernare reaktorer "vapen-plutonium" i en i och för sig beundrandsvärd positiv förebild för Iran m.fl. resp. NASA's jakt efter "döda2 satelliter ev. möjliga att få liv i, resp. "tävlingarna" i att hacka och ta över drones DoD initierat 2012 (eller ev 2013) då det var med i den asymmetriska 2010 varven vi gjorde gaming (dock inte som ett vanligt dataspel utan mer avancerat och pågående mycket längre). Givet ej publicerat om alls ev- rörande referenad ebakåt något 2011 helt irrationellt.


Eller för att ta entitet som ev. tappade en dator vi roades med detta på resonemangs-meta är föregående stycket mycket möjligt desinformation för att dölja att vi snarare har image feed från funktionella satellitter (vilket verkligen inte är sant även om det möjliga värdet av att betrakta densitet av populationer för att uttrycka vissa trender också kommersiellt hör till vad jag diskuterat och för ett par år sedan gjorde några fallstudier relaterat bl.a. i Uppsala under en av dess populärkultur-dagar när staden fylls med folk kort noterat i Exceptionell lördag för Uppsala (2009-10-24). Apropå bilden med relaterad fallstudie resulterade i den ena sidan av ett av 12 mest grundläggande egendimensioner i Symbolmind (dock ej någon av de sju i särklass viktigast) med (gulligt, otäckt): The Power of Kawaii: Viewing Cute Images Promotes a Careful Behavior and Narrows Attentional Focus (2013) d.v.s. vi har reward-kopplingen och vad som därför på sikt bör närmare dom grundläggande dimensionerna.


Kinas luftföroreningar

Stor artikel om föroreningarna I Kina. Det finns faktiskt en till aspekt på dem jag aldrig berört eller sett någon annan ta upp som ansluter bra till en artikel jag läste i NewScientist för ett par år sedan. Rörande vad brukar kalla "horoskop-verkan" men tänkt mer intensivt än som normal processande av horoskop där deras artikel rörde hur sådana överintensiva tillstånd lever kvar i långsiktig inlärning efter de akut lämnats. Relevansen här är ju när vi kombinerar den vetskapen med vad känt rörande personer som flyttar i städer och möjliga men mindre säkerställda samband med just föroreningar. Jag gjorde lite fotograferande på det temat 2011 jag antagligen publicerade: rosa moln (partiklar d.v.s. föroreningar filtrerande och speglande ljuset), skärtecken / tecken i skön m.m. Kommer som så mycket annat ner till givet evidens i en tänkt objektiv värld hur långt tenderar du att tolka det som meningsfullt språk och vad när vi betraktar det för en population innebär det vid förändring? (ex. att vi flyttar till städer som under industraliseringen). Från vissa aspekter när det inte passerar ut i det psykotiska kanske något högre benägenhet att se referens upplevt meningsfullt stimulerar samhällsutveckling rörande innovationer, kreativitet m.m. (eller lika troligt har det ingen inverkan alls: finns som ingen vedertagen kunskap det går att spekulera från för populationer). Ev. återkommer jag till det. Kanske inte helt ointressant. Notera också längre fram NewScientist som horoskop.


Luftföroreningar och Kina har jag av och till diskuterat sedan cirka 2008 och innehåll kan nås initialt från följande och från dem varandra bakåt för den intresserad:



NewScientist som horoskop

Och som slutknorr återknyter vi till dom lösare reflektionerna innan kring horoskopens magi - att tolka meningsfullhet från språk genom att se dig själv och ditt eget tillstånd - kring horoskop och noterar metodiken här tillämpats:


  • Utan att detalj-läsa hela artiklarna.
  • Aktivt söka meningsfulla relationer till vad som är aktuellt för dig just nu.

För att:


  • Energieffektivt (utan upplevd ansträngning) påminnas om aspekter och delar av vad som övergripande aktuellt men kan ha hamnat bakom annat. Kanske noterar man något intressant.
  • Att stämma av delar man redan accepterat som tillräckligt bekräftade i publicerad forskning relativt praktiska algoritmer för att få indikationer om annat kanske bättre utan merarbete.

Och inte minst vilket föranledde övningar kanske påminnas om vad man aldrig annat än praktiskt klarade av att lösa. För mig att det tidigt i både konkret modell och implementation (snarare än abstrakt modell) visade sig så långt jag kan bedöma ogörligt för mig att realisera det abstrakta konceptet waving. Istället approximerar vi språket ungefär på nivå med språkens ord ((d.v.s. konvergerande färdiga punkter) tillsammans med feature relations också som symboler istället för den mer kontinuerliga värld vågrörelserna bär med sig.


Innan jag i allt praktiskt givit upp på att det för vem som helst utan stora cpu-grid:ar gick att ta waving närmare dess abstrakta koncept kom jag ju till slutsatsen att fourier knappast var den mer energieffektiva vägen. Och istället att jag lutade mycket åt wavelets efter att ha läst en artikel (ev. thesis) publicerad hos University College och London
Tråkigt nog sparade jag inte vilken artikel det var och även om jag av och till läst bland allt de publicerat relaterat wavelets har ingen uppenbar kandidat presenterat sig.


Sedan ska vi inte helt - men nästan - utesluta att det gjort ett litet tema-nummer för att vinna tillbaka mig som läsare. Av och till när några artiklar varit värdefulla referenser för mig över bloggar och sajter kring arbetet med modell har de trots begränsad webb-publicering för andra än prenumeranter åkt förbi övriga världen på alla aktuella sökord. Givet hur de gör sin webb-publicering tvivlar jag dock lätt i att de är särskilt engagerade i sökmotor-trafiken alls. Idéen med tema-nummer Hans är dock helt i linje med horoskopens-magi: du sätter just ditt tillstånd i centrum utan protesterande diskussioner. Metodikens värde om gjord hr är verklig men det är heller inte att värde utanför just att belysa ditt befintliga tillstånd är normalt sannolikt.