TeliaSonera får en hjälpande hand: Att våga se vardagens lidande

2012-07-27
TeliaSoneras svårighet att klara av att installera bredband på cirka 1.5 månad gav mig en känsla av att det inte alltid är lätt att arbeta där och att kanske heller inte den kollektiva intelligensen organisationen konvergerar till i Sverige mår bra. Den kändes både overaktiv liksom långa perioder deprimerat overksamhet: först ingen leverans alls, sedan en mängd svar m.m. och därefter oförmöga att lösa fakturan. Tidigare inlägg från den gången:


Sådant tycker jag att man ska våga se och åtminstone när det som här inte kostar tid våga ge lite stödja mer än som jag i svaga ögonblick nästan gjort övervägt otäcka cyniska inlägg där jag gör mig rolig över deras organisatoriska utmaningar i den hårda telekomvärlden.

Förutom tipset och den hjälpande hand jag räckte ut till deras support såg jag en insändare kanske i Dagens Nyheter om att TeliaSonera inte klarat av att laga en basstation på mer än en månad. Och heller inte klarat att ge dem GSM istället för senare generationers kanske för Telia jobbigare tjänster. Där tycker jag att de boende i området borde bjuda till lite själva och hjälpa till:

  • Mobila basstationer för GSM är idag inte alls dyra.
  • Samla därför in pengar och inhandla en.
  • Samtidigt med insamling pengar dokumentera datorer och operativsystem i resp. hem.
  • Når man mer än 20 normala hemdatorer idag ska det inte vara något problem att ha hela basstationen igång inkopplad med telias bredbandsnät på några timmar. Om de överhuvudtaget har GSM-säkerheten på striktaste tänkbara i Sverige.
  • Och det utan att stressa upp den kollektiva personligheten TeliaSonera som inte mår bra.

Att hjälpa handlar inte att vänta på att den som lider ska be om hjälp.

Viktigt är också att inte se handen man sträcker ut som en möjlighet att stärka sitt eget ego. Ta lärdom hur jag gör nedan (finns också här på Telias webb). Titta hur diskret jag smyger in ett tips för att hjälpa igång en kanske trött utarbetad lite avtrubbad nyanställd. Hjälp handlar om respekt för människans själv och inte om de egna nöjena. Klarar hon av det hela kanske jag skickar ett krya på dig kort också.

För fler tips titta gärna hur jag både var lite uppmuntrande samtidigt som jag tydligt pekade ut problemen. Jag använde punktlistor vilket gör det lätt för supporten och tekniker att sätta sig in i problemet. Tänka på att det inte är säkert att de mött problemet tidigare eller är aktuellt uppdaterade med tekniken. Att komplettera med som vi förstår från det senare är att vara noga med att upprätthålla en logg över support-ärenden och skicka med i vidare kontakt.

Nu kompletterad med ett tips med utgångspunkt från den fortsatta kontakten där jag uttryckte mig för snabbt och inte levde upp till rätt kvalitetsnivå:
Komplettering

Klicka på bilden för förstoring.


Komplettering
När jag skrev svar på detta var jag dock för snabb. Nedan borde jag självklart försökt hjälpa till så att de kan hitta numret de installerat bredbandet på.

Hej!
Det nummer du angivit, 08-425700, är inte något jag kan hitta i våra system. Jag kan därmed inte hitta dina abonnemang hos oss, vilket gör det omöjligt för mig att se eventuella tidigare noteringar i ärendet.

Om du vill att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi mer information om vad ärendet gäller samt några kunduppgifter så vi kan hitta dig i våra system. Vill du inte lämna ut dem via vår e-postingång är du välkommen att ringa 90200 eller kontakta oss via vår chattingång: http:/­/­www.­telia.­se/­chatt

Med vänlig hälsning

Karin Elofsson
Telia Kundservice

Svaret där jag inte riktigt levde upp till mina ambitioner på medmänsklighet:

Hej!
Jag sammanställde en lista från vilken du kan nå en del av tidigare kontakt. Använd gärna informationen er medarbetare utifrån god erfarenhet av era kundsupport-lösningar fyndigt nog publicerade där.

Gör gärna själv på samma sätt så att övriga medarbetare kan komma åt informationen på samma sätt. Använd aktuellt inlägg eller hellre samma den andra medarbetaren så hålls det samlat lite som en logg över ärendena.

Lycka till!

Kanske borde jag bjuda ut Karin om hon är singel. Det känns säkert glatt och spännande ovanligt att kunderna behandlar dem med respekt och medmänsklighet när de har problem. Sådan är jag. En stor vän till hela mänskligheten.