Google News har potential

2009-11-07

Jag håller med om mycket Sanna Rayman skrev i Ledarredaktionens blogg på SvD:

Dyra länkar

Däremot är jag inte lika säker på att slutsatsen om Google News stämmer. Det kan nog variera beroende på vilket värde sökorden har d.v.s. både avseende trafik och möjlighet att konvertera. Om man säljer samma reklam på alla sidor tappar man givetvis en del av dom möjligheterna.

Dessutom handlar det heller inte bara om trafik från själva Google News utan även möjligheten till att få indrag i Google Webbsökning. Där följde jag sökordet poker nyligen därför att jag tyckte det var ett bra exempel på stor underutnyttjad potential tidningarna inte utnyttjar.

Idag såg jag nu att Aftonbladet låg på plats fyra med "indrag" och det är en hög position:

Vad som kan tänkas påverka positionerna på Google News är svårt att exakt veta men det handlar dels om läsarna gillar nyheterna och ger positiv feedback (t.ex. att de tipsar på sin blogg). Regelbunden ämnesrelevant bevakning är helt säkert också viktigt. Här såg jag att Aftonbladet senast publicerat:

Phil Ivey på Poker-WM: "Om du bråkar med mig kommer jag att ta dina pengar"

Möjligheter på nätet för tidningarna finns men större delen av potentialen utnyttjas inte. Håller ni upp humör och försöker se möjligheterna kommer ni se att effektiva lösningar sällan är svåra eller dyra. De innebär inte sämre redaktionell kvalitet.

Läs de tidigare inläggen om Google News där vi följt sökordet poker (och särskilt Aftonbladet):

Färskhet och bloggosfär positivt i Google News

Checklista Google News

Nofollow för sålda länkar

Mer om Poker i tidningar på nätet

Poker hos Aftonbladet