Färskhet och bloggosfär positivt i Google News

2009-11-06

Exakt vad som bestämmer hur väl en nyhet syns i Google News är svårt att avgöra. En faktor är dock helt säkert färskhet men förtroende spelar också in. Kontinuerlig bevakning av ett ämne kan vara en sak som bidrar till förtroende liksom att ofta bli uppmärksammad av olika bloggar.

Även om Google News kanske ger mindre besökare än andra kanaler t.ex. webbsökning och för stora tidningar återkommande läsare är det för den här typen av ämnesområden fortfarande värdefull. Dessutom kan nyheter "klippas" in bland topp tio resultaten i Google Webbsökning vilket kan ge tydligt mer trafik. Det såg jag idag hade hänt Aftonbladet som fått indrag på position tio d.v.s. första sidan för sökresultatet där mer trafik finns:

En längre guide bl.a. med referenser till hjälpsidor på Google finns att läsa:

Checklista: Google News

En sak jag skrev tidigare är att det är mycket bättre för de stora tidningarna att hellre än att felaktigt sälja sökmotorvänliga istället själva konvertera trafiken genom att bättre positionera sig. Enda anledningen till att denna typ av "reklam" betalas så högt är ju just att den konverterar stenhårt.

Läs mer hur man länkar rätt:

Nofollow för sålda länkar