Mer än Ulliga och gulliga: Coola Revolutionärer

2017-10-16

För inte alltid populärkulturellt uppdaterad men upplevande ett behov av att vara det kan jag ibland ej 100% men nästan så uteslutande för utbildningsskäl uppleva ett värde av att betrakta populärkulturen kommentera populärkulturen. Venture Bros är svår överträffade här för mig. Serien har lärt mig enorma mängder med kultur-koncept man förstår som formen av men aldrig varit nära nog att kunna känna igen saker från. I övrigt - lämnande utrymme åt utmaningen i kultur-artefakter - är den ej "för svår". Det tog mig flera år av att några gånger sett om It's always sunny in Philadelphia att inse att vad jag definierade och därefter namngav som "dubbel-roll" (men tänker att något subkulturellt befintligt för det hela förekommer i Hollywood och Bollywood) förekom i flera avsnitt efter att noterat det i ett. Skådespelarna i samma avsnitt har förutom sedan vanliga roller också "gäst-roller". Det var därför en särskild glädje att sista säsongen kunna göra samma finding i Venture Bros seende den likhet i ansikte vi har mellan Dr Venture och dennes ärkefiende (fortfarande lite osäker kring konceptet: Jag förstår att man ska ha många säsonger och i att misslyckandena gör det kul. Men är det verkligen rimligt i revolvens-centrum-kultur att tro att fienden här inte bara hade skjutit Dr Venture? Jag har skrivit till teve-kanalen jag tror först visade avsnittet jag själv såg på en internet-sajt och föreslagit att antingen The Monarch eller Dr Girlfriend bör skjuta Dr Venture med ex. en pistol så att ungdomar och yngre-vuxna inte får för sig att vapen är ofarliga).


Oavsett hur tilltalande animationer idag är rent "vulgärt" i upplevelsen jämfört med när jag var barn tror jag nog vi alla med stor respekt mins Dr Baltazar m.fl. öst-europeiska teveserier Sveriges Television så föredömligt försåg oss barn med. Och jag kan därför med glädje dela min insikt från färskare producerat material att får är på väg att bli coolt. Jag känner starkt att något mer arbetskrävande - för skaparen - utanför manus m.m. begränsat till själva animering större hantverk sker när Shaun skapas. Som ren amatör i området spekulerar jag att man mer konstnärsmässigt dådkraftigt verkar fram lerfigurer man fotograferar i stillbilder mellan vilka man flyttar figurerna. Hade avsnitten ej varit åtta minuter utan längre är jag kanske idag ej den som sett annat än en bit av ett istället för ännu tre (jag kan tänkas se fler). Verkligen att han har oanade djup. Tveklöst korrekt undervisande från den kärnpublik av yngre barn jag tar för given. Korrekt etablerande förståelse om människans utmaning av ständig kamp mot våra kollektiva ondskefulla sidor:


  • Vi har "husnegern" hunden. Är Massa Bonden på plats gör han som tillsagd och söker betvinga bondgårdens medborgare fåren dennes vilja. I avsnitt två tror jag försökte han tvinga dem att gå ner i vatten så kallt att det frös en fågel till is.
  • När Massa Bossman Bonden är borta försöker han återknyta och mygla in sig bland gårdens övriga djur.
  • Vi har rebellen som fungerar som en organisatorisk mitt för fåren med huvudpersonen Shaun. Denne är ännu ung. Komiken är starkt hos honom och som känt vad som utlöser inlärningssignal och därmed tänkbart kan bryta deras inlärda själv-slaveri (varför stanna i ladugården alls?).

En diskret ledtråd till ett tycker jag för pessimistisk kommentar om människans natur och vår framtid ges pågående från första avsnittet och alla jag sett: Jag tar för självklart alla osedda också. Från den fårras Shaun hör till:


"Suffolkfår används i första hand till köttproduktion och gärna med korsningar med andra raser med goda förutsättningar."

Från: Suffolk (fårras) | Wikipedia

Foto: Jacquie Wingate (via Wikipedia där också information licens finns.)

Samtidigt kan jag tänka att också detta kan komma i antar jag sista säsongen lära många barn något de kan ha nytta av att känna till. Är du ej redo den dag Massa Bossman Bonden är hungrig så hänger du slaktat för att möras från ladugårdens tak. Fram till dagen riktig förändring kommer lär dock husnegern hunden klara sig hyggligt så länge hans samvete och kropp orkar med att fortsätta förräderiet mot övriga djur. Den dag han går defunct i sin funktion för massa lär det dock bli veterinären eller elegantast här om bonden tar ut och skjuter honom framför fårens lada medan dom tittar på (och jag hoppas verkligen att det kan bli en del av avsnittet med Shauns frånfälle så att slaveriets ondska görs tydlig i allt inkl. meningslösheten i att vara den behjälplig också när aktuell generation och bondgård av "får" ej når till att avliva hunden själva).


Fåret Shaun i slav-stian han delar med en hel skock andra får. Det hör till det dagliga att de får hålla till godo med ruttna sopor bonden kastat ut: Exempelvis i avsnitt två en rutten nalle efter att bonden stulit ett lidande - kanske kolik-sjutk - lamms nalle.

Självklart ska vi dock räkna ut - Tvärt hoppas ty utan att försöka vilket kräver det kan det aldrig bli bättre på bondgården - att Shaun "nödslaktar" bonden och hans snuskigt två-faced husneger. Inget skulle glädja mig mer än att få uppleva det sista säsongen. Men liksom jag lärt känna igen "dubbel-roller" så väl nu att jag kan se en djupare kulturell historia mellan Dr Venture och Mr Monarch efter att noterat tekniken tidigare i It's always sunny in Philadelphia (utan tvivel vad jag tänker blir allt vanligare i Hollywood om än kanske inte i Bollywood - Indien är ju välkänt för sina låga löner - för att spara pengar) har jag efter många år som vuxen utiliserande det större utbud internet erbjuder fått en god känsla för vad den sorts diskreta ledtrådar skaparen kanske inte ens själv är medveten om att han läcker ut siar om kommande säsonger. Att vi här har en typisk kött-producent ras bådar ej gott om Shauns livslängd.


För att bevisa min tes om att får blivit coolt refererar jag också till att det förekom i sista avsnittet av Family Guy. Liksom Venture Bros är det tidsförskjutit kontra populär- och subkultur kommande på en lagom-nivå paketerad för en översikt över allt "nytt" i film m.m. som passerat en totalt förbi sista året. Jag gillar när Family Guy bekräftar då de troligen gör lite uppföljning mer än man själv ids. Och ofta nog har man fel i sådant här. Jag var 100% säker många år på att Justin Bieber var en utvecklingen av metrosexualiteten där nu homosexualitet blivit coolt i producent-delen av populärkulturen. Men det är ej så. Tvärtom ses han som en cool rebell (! Jag ser inte alls Shauns allierade i den kommande striden mot bonden hos honom: Känns mer som anti-rebell. Så conformed förväntat av befintlig struktur man kan komma. Men jag hade som sagt helt fel. Bra mycket i annan komisk populärkultur som blev begripligt för mig när jag slutligen läste en nyhet relaterat honom och insåg att han inte bara vara heterosexuell utan sex-symbol.) av kvinnorna. Två i framtiden kanske ikonifierade revolutionärer just nu mycket dolda men antar jag ändå med en tänkbar potential. Utan att omsätta räckvidden mot fansen till något värdefullt mänsklighet på det stora meningslösheter där om vi ej har det ena hade vi haft något annat. Innan tycker jag nog - sex symbol eller ej - att det ej är fel att förstå företeelsen Bieber som tämligen omanlig. Men liksom för Shaun betvivlar jag att vi sista säsongen ser något annat än bondens seger. Skapandet av det tidlösa värdet för det större flertalet ska vi korrekt hoppas på att Bieber är man nog att leverera men vi ska ej ta det som troligt (och ev. vän eller medarbetare till Bieber får om han är i super-star-kontinuerlig-mani gärna utnyttja reflektionen till att sätta honom att ge världen lite verkligt värde i någon fråga som betyder något: Man är verkligen fel ute om man tror sådant ej fungerar. Rätt tidsperiod med rätt star fungerar det alltid. Venezuela kanske? Eller teen age pregnancy? "Jag åkte inte bara hem direkt efter två föreställningar ute ställd upp på ett informations inslag om preventivmedel.").