ISIS från Twitter till Telegram: Men följer inte mångas lösenord med i flytten?

2015-10-07

Det är nog inte vad som ger utbetalning om så för:


"Telegram is so confident of its security that it twice offered a $300,000 reward to the first person who could crack its encryption.
But it is the app's new public broadcast function that jihadists have been quick to latch on to and it is not just IS that has started exploiting it."

Från: IS exploits Telegram mobile app to spread propaganda (2015-10-07) | BBC News

Hela domänen av lösenord och användarnamn här är tänker jag ett fruktfullt område för bredd tjänste-scanning över i princip alla tillgängliga tjänster som de kan tänkas använda återanvända vad som kan ha tagits upp i enskilda tjänster ex. via sista halv-året kanske mycket diskuterade defekter i SSL (som jag tror vi diskuterade en del kring för ett par år sedan om än inte täckande upp allt aktuellt i år rörande SSL men en del potentiella problem vi sett det nu i det detalj-lösa mer konceptuella).


Ny teknik och nytt på nätet lär man sig i kyrkan

Personligen mindre politiskt eller mänskligt engagerat rent allmänt känns det lite speciellt att en utanför dess osmakliga uttryck i våld riktigt tråkig religiös organisation är vad man får höra om någon ny teknik, tjänst och kanske ansedd "next cool internet stuff" som kanske blir av att pröva om man någonsin hinner arbete sig fram en fem år fram till idag. Jag är väl lite kvar fortfarande när Flickr kändes nytt förmånga och därmed som så mycket annat tydliggjordes mer via den kontrasten


Väldigt tråkiga när inte bara problematiskt våldsamma.


Och av det lär jag mig att se upp med att surfa Svenska Kyrkan, Pingstkyrkan o.s.v. så man inte får en mer medtryck självbild om ens närhet i vardags innovations nu.


Hamnar man där är det kanske bara 5 år kvar innan man tillsammans med pensionärerna går i söndagsskola för att lära sig skicka religiösa böner till vänner via satelliter på rätt sätt närmare guden eller gudinnan (eller två-könat beroende på vad det kan tänkas vara för kyrka: Jag söker som fortfarande efter dom är vildare riterna häxorna ska ha ute i skogen trots år utan att träffat på dem oavsett Blodmåne eller lägre offer-högtid - Det är nog mycket roligare att lära sig använda Telegram av dem än ISIS).


Vilken kontrast mellan en grupp unga kvinnliga studentskor som blivit intresserade av dom gamla religionerna med all den överdrivet oanvända tid dom har på humanistiska utbildningar skapande en massa annat i livet under studie åren - postande bilder från någon form av hednisk ritual till skogsandarna eller Gudinnan i skogen vs en religiös-tros-sekt: Inte bara en av öken-religionerna (i deras grund för alla tre dom tråkigaste) utan en som i princip försökt tagit det hela från hur man tänker sig att det kan ha varit för tusen år sedan bland de som öken-folken när de efter en hård dag i solen sökande vatten och mat samlades för att repetera religionen tills det var dags att somna. Jag har ingen svårighet tycker jag att se ett alternativ som det självklara för oss män även om det alternativet uppenbart tycks attrahera i huvudsak kvinnor av mindre självklara orsaker.


Guden och Gudinnan, Ra och Apep / Appolon och Gudinnan, Solar / Lunar. De forna egypterna i så mycket trots den bördiga jorden längs Nilen ett ökenfolk tyckte det viktigt att sätta stor religiös-nit i en mängd riter för att "hjälpa Ra" dräpa Gudinnan. Precis som de andra ökenfolken. Men jag är verkligen mer inne på att det i vår tid av innovation och kunnande (som preventivmedel och åtminstone i Sverige föga självklar katastrof om en kvinna får barn som ogift eller för den delen riskerar livet än mer redan under graviditet utan utökat försörjningsstöd åtminstone bland dessa ökenfolk) att man inte behöver vara nitiskt i sådant man inte kan se någon konkret orsak med relevans idag: Det är nog normalt bara gammalt skrock eller samhälls-reglerande funktioner vi idag saknar behov av som överlevt kulturellt.

Så träffar jag någonsin på en tillräckligt trolig grupp kvinnor i skogen för att jag ska våga ta dem för en hednisk-sekt görande vad man lärt från populärkulturen gör i skogen så lär jag göra det mänskligt mest sunda såväl som mer manliga (jämfört med att på knä stirra med längtan upp på en naken man på ett kors) och prövar att klä av mig: Kanske presenterande mig med lämpligt kulturellt-epitet beroende på vilken sekt de hör till. Kanske "Skogshanden X boende under vattnet borta i träsket" eller vad som verkar religiöst korrekt. Jag bangar ingenting här som kan vara aktuellt från att de alla förgriper sig på mig sexuellt till att offra en biskop eller några koranska krigare. Man tar seden dit man kommer.

Men som sagt: Fortfarande efter bra många år eftersökande dom här kvinnliga paganisterna har jag ännu att hitta någon av dem. Men jag lär knappast flytta ut i ISIS-öknen (eller vilken öken som helst) eller lägga in mig på kloster för det: Bara dumt att göra världen ännu sämre för en.


Relaterat

Rekommenderad bok att lära sig hieroglyfer hjälpligt från: Semesterprojekt: Matlagning, Ukulele, Hieroglyfer och Swahili (2012-06-30). Vi har nog en del skrift uttryck med bild på de två objekt jag har: Mitt Afrika i bild.


Andra exempel finns i Riktad information - Navigation: Förstärkt i spatiell organisation (2013-12-03) (ej mina objekt).