Riktad information - Exempel: Att argumentera från en roll vilken som helst som möjliggör argumentation

2015-09-21

Jag tyckte något exempel till kunde passa och vi har därför från svensk natt ett skspat från en aktuell nyhet relaterad Nordkorea i:



Jag får ska tillägga att jag inte riktigt vet hur förhållandet mellan diktatur Nordkorea och Kina egentligen är realiserad. Spekulativt ligger en del inflytande hos Kina genom att man levererar en hel del Nordkorea behöver men samtidigt är ju människan som diktatur naturligt seende på sig själv som omnipotent. Jämför vi med Sovjetunionen och Östeuropa hade Sovjetunionen nu militär kontinuerligt i Östeuropa. Riktigt att Kim Jong-un är Xi's att beordra runt som han fritt vill tror jag därför egentligen inte riktigt päå.


Men jag tog det som ett perspektiv kombinerat med följande antaganden där nivå realism är en icke-fråga (möjligen är antagandena helt korrekta men de behöver inte vara det: Jag vet ej riktigt hur dom jobbar här):


    1.
  • Kim Jong-un är väldigt intresserad av det mesta som skrivs om honom. Samt allt om Nordkorea i vissa områden.
  • Ty han tror att en koppling till risker och värden finns.
  • 2.
  • Här är lite osäker med en förstärkt självbild från själva flock-konceptet av en total härskare. Folk uttrycker sig respektfullt och gör som han säger.
  • Men också kanske mer än normalt bl.a. av föregående mer känslig än oftare normalt för nedsättande stereotyper och värderingar av honom.

Och jag tänkte mig att inläggets mål skulle vara att Kim Jong-un läsandet det får en påverkan som gör honom mer skeptisk till att göra Xi tillviljes och kanske rent av (ev. med tänkta andra inlägg) göra honom vaksam inför möjligheten att PLA kan komma störrtande övergränsen och göra Nordkorea till kinesisk koloni.


Alternativt till allt ovan kan vi tänka oss att jag utsatts för påtryckningar här kanske av någon norsk politiker som är orolig över fiskförsäljningen, eller något till Nordkorea närastående land som tycker det här med kärnvapen och raketer är oroande. Och att en invasion av Nordkorea inteär helt otroligt: Och vi tror många runt om i världen att han verkligen är Xi''s bitch.


Därför lät jag temat vara att uttrycka en bild av som väldigt under Xi. Lite av idiot kanske. Något agerande ej görande Kina till viljes skulel göra tydligt för världen ej är korrekt så att vi därefter begriper att det verkligen är han som bestämmer allt i Nordkorea och han inte alls är en viljelös slav under Den kinesiska Kommunistparti Härskarklassen - börjande precis under riktiga asiater d.v.s. rätt sorts kineser som fyller upp flera hundra miljoner mellan honom och partiet.


I den mån det inte som väldigt troligt bara för ord för att försöka få en tämligen skeptisk värld för alla som minns något av diktaturens vanor rörande att skapa nyheter att försöka få Nordkorea att sluta skjuta upp raketer får vi väl hoppas att Nordkorea inte hunnit skjuta en raket på Beijing eller bett Xi dra åt helvete på ett mer varaktigt sätt. Men jag kan ta det: Jag bor ju i Sverige och kan se lite status från en sådan situation. "Blogginlägget som utplånade Beijing" och fick koreahalvön att skjunka i svaret."


Säkert många fler är nog väldigt trötta på att läsa allt upprepad strunt från resp. entitet uttryckande fantasier om sig själva de tror egn abefolkningen eller andra tar som realitet. Och övriga i Beijing om Nordkorea nu skjuter bort dem får väl hoppas jag hinna reflektera om det egna ansvar för att risken fanns nu som alltid i den mån Nordkorea nu kan göra detta. De är i "situationen" som konsekvens av att de accepterar att vara inlärd till acceptans roll som offret av ständigt förtryck.


Tänkt händelse gör nästan säkert att vi slipper fler novell-nyheter åtminstone på väldigt länge från dessa två och istället för vi chans att se en nästan unik händelse i nyheterna. Det kan kännas nytt och spännande.


Om nu inte Kim Jong-un är i akut psykos p.g.a. drog missbruk eller kanske normal galenskap tror jag dock att det är mindre troligt (säg bara 30% chans / risk) att Beijing försvunnit från kartan nu på morgonen. Om dom ens kan göra en sådan sak praktiskt.Fast så klart: Han ser ut att vara lite lättlurad på fotona de publicerar. Lite dum. Man kan inte bedöma saker så och det speglar väl i den upplevelsen mest någon fördom man fått från komedier m.m. där oftare förr någon lite dum komisk tjockare person kunde ha en roll.


Även om jag nu i alla fall inte letar rätt på det (p.g.a. tekniska utmaningar) finns sedan längre tillbaka inlägg diskuterande vad som är känt från avbildning och skattade reaktioner från hur vi reagerar och påverkas av stereotyper där flera väldigt olika reaktioner är möjliga (ilska är en och snarare den bättre än sämsta för målet själv).


Varfär detta exempel?

En anledning är att det avviker en aning från de fall diskuterade med counting semantics som utgångspunkt men tror jag samtidigt är vad man kan se stort släktskap med mycket i exemplen: Vi kan ana en mer allmän grupp jag inte vågar mig på att försöka beskriva här (diffus för mig i vad den egentligen täcker upp: Själva dynamiken är ej klar för mig).


Dessutom kan kanske läsaren sett andra uttryck i vad som syftar till att uttrycka ogillande eller motivation via stereotyper, nedsättande formuleringar m.m. nyligen. Ett exempel är:



Som givet längden knappast blir väldigt läst av fler än några norrmän resp. kanske nu de som kan vara intresserade av en lång lite diffus ej överarbetad i detaljer samling exempel på att illustrera sitt ogillande många olika sätt för att klara att komma upp i rätt nivå.


Stycket med exempel från de norska innovationerna tyckte jag var särskilt nyttigt för dem. Hela segmentet har de ju arbetat hårt med många via många strategier och områden för att få upp en god industri. Och det hela var ju verkligen en ren strunt sak men kanske heller inte riktigt avspeglande en betydande del av deras investeringar eller vad som kommit ut ur dem. Och om Norge nu just ärkänt i andra länder än gamla handledaren Sverige blir det väl inte fullständigt otroligt en och annan rik kines, amerikan och japan som kommer spenderar iväg en massa miljoner på att titta på norrskenet vid en fint predikterad tid i dennes iPhone så han på rätt timme kan flyga in i Norge med sitt flygplan.


Väldigt norsk innovation med dess "norrsken". Norrmannen är kanske inte så dum som alla komiska historier vår närhet till dom gjort att vi samlat på oss från möten i vardagen och samlat i vår kollektiva kunskapsbank. Ibland lärde vi oss norrmännens underligheter i deras möten med kända kulturellt tyngre svenskar (Bellman ex.) eller andra lite speciella nationaliteter. Jag tycker mig inte sett just något av dom här histoorierna på väldigt länge medan de när jag var barn publicerades ganska ofta i dagstidningarna som hade utrymme för sedelärande komiska historier om ofta andra folks beteenden kommande in på barer m.m. Kanske är norrmannen idag oftare civiliserad närmare svensk nivå och att behovet att vara förberedd på deras egenheter därför minskat och därmed också de lärande historierna.