Kinesiska slagbjörn säljer kort

2015-05-28

Sälja short i ekonomi eller abstrakt är större intensitet per tidsenhet. Mer i vad som kan mycket direkt upplevas motsvara värde förändras. Konkreta värden att ta på kan också passeras: Likt marknaden när varor säljs i snabb takt och utan att man behöver stå i kö trots det.


Och säljande kort rätt så här:


"Asian trading overnight was dominated by a heavy tumble for Chinese shares .CSI300 .SSEC which dropped 6.5 percent. It was their biggest fall since January but follows a 50 percent surge since March."

Från: Dollar momentum wanes, China stocks take heavy tumble (2015-05-20)

Trevligt att åter läsa Reuters: Tiden jag avstod dem saknade jag deras nyhetsförmedling. Enkel och tydlig översikt utan en massa kostnad gränssnitt. Det finns med andra ord ett gott avstånd allmänt för många aktörer att hämta bl.a. från vad jag störde mig på beslutande om bojkotten några veckor: . För att pröva konceptet rent allmänt egentligen i mening att ge upp något jag har nytta av snarare än upplever disgust inför vilket jag protest bojkott lättare.


Och som vi väl alla vet tror jag och som jag ändå av och till - så varje gång det märks tydligare fascineras av hur trivialt ändå ofta fungerande länge - så har vi kanske viss "vettighets-normalisering" när manipulation reduceras kanske påverkande något:



Känns sunt. Kanske en bra förändring. Sättande lite fart på ekonomiskt normalisering till det allmänt vettigare. Kruger kraschen gjorde Sverige mycket sunt i traditioner och i resterna därifrån finns idag några av Sveriges mest framgångsrika företag. Och i kultur en stark aversion mot det inkorrekta rörande accounting. Mycket annat har påverkat där. Emellertid ska ju också normalisering när systemet tagas tagas friskt. Vi får väl se om det blir något.



Och skador från samma problematiska företeelse har vi i:


"U.S. government investigators are seeking information about Wang Qishan, the powerful official leading China’s anticorruption campaign, in connection with their probe of J.P. Morgan Chase & Co.’s hiring of relatives and associates of Chinese government officials.

The U.S. Securities and Exchange Commission issued a subpoena in late April to the bank requesting all of its communications related to 35 mostly high-ranking Chinese government officials."


Från: U.S. seeks JPMorgan communications with China anti-corruption chief in hiring probe (2015-05-27) | Wall Street Journal



Och vad för mening att gå över små-folket i partiet såväl som några högre upp lika korrupta eller mindre än övriga i toppen (inkl. Xi) behöver kanske inte skapa fler problem - Och tänkbart förbättra en del men problemet kvarstår ändå. Du kan inte i ganska stort antal sitta och plocka ut miljarder för egen del i ett i ett system där hela organisationen under dig värderas i så annat än vad de egentligen ska göra: Tro makten man tjänar - Korrupt.



Men det säljs mycket lite fram och tillbaka på marknaderna i Kina. Det här om man ska tro vad jag läste kanske var aktörer inlåst i en egentligen sämre konstruktion. Och tänker jag:


  • När relativt den större summan / värdet många mindre enheter överförs.
  • Är de lättare att passera genom flera händer från "dig" till "dig" när du önskar handla upp eller ner värdet.

Så high big spender kanske är det helt rätt att hetsa björnen...


Ännu en till kategori av marknadsmanipulation vi kan tänka oss intresserar exempelvis just diktaturen Kina. Också det konkret värde transformera diktatur till demokrati för oss när kinesiska folket väl gör det. Riskerna och skyddsskapelserna - ofta överdrivna - stannar ej i gamla domäner befintliga utan går in i allt de annars existerar i och har förmåga i (internet, ekonomi, böcker, tidningar, lånehandel m.m.):



Styrkan finns och snart nog tror jag de känner sig redo.


Motivationens sunda kreativa uttryck

Samtidigt finns så klart också värde att hämta från den så motiverade kinesiska marknaden. Lätt intresserad av hur egentligen moderna monitorer har i sig i form av os, minne o.s.v. (eftersom jag ibland flyttar runt dem mellan datorer) tröttnade jag efter en god tidig insats efter att upplevt detta:


Och såg problemet istället som att jag korrekt behöver ha en extra-monitor. Därmed presenterar sig Alibaba där man tycker man som intresserad kund ska kunna få svar på sina tekniska frågor:



I am intruged by your fine LCD monitor product.

And how a few questions of the more basic technological kind.

How in actual hardware would it function? Have it on set memory and a small operating system imbedded on the actual monitor?

Also if so would that be present in other products you sell such for a work station environment?

Best regards, and further luck with your products
Hans

Och som man kan påpeka om en kreativ dialog kan skapas är man naturligtvis inte dum kring köp. Handlar jag monitor ska jag se till att åtminstone klara att klicka fram några fler leverantörer av LCD-skärmar att titta på också innan det här ska beställas av oss under veckan. Det tror jag ger en kod respekt hos leverantören motiverande han eller hon till att anstränga sig mer för att göra ett gott intryck.


För stora mängder allt marknadsfört Alibaba för ej kort tidsperiod förra året samt bakåt en del är det tämligen fullständigt samplat av mig tillsammans med bl.a. Amazon. Dääremot eBay som mer unik bland de säg tio största aktörerna är sampling svårare såväl som ej korrekt som de vill att saker ska fungera (minns jag rätt försöker de kapitalisera på själva transaktionerna indirekt också) så jag struntade i dem. Även mellan-lager köpare säljare relaterat att ge mindre aktörer i tredje-värden möjlighet att nå ut här samplade jag tämligen komplett men där tråkigt nog med troligt värde i mening förståelse statistik runt koncept annars vekt uttryckt såväl som i mängd knappast påverkande allmänt. Det kan man inte säga om de största aktörerna handel på nätet. En av de åtta största (kanske sjunde plats om jag minns rätt för stora övergripande kategorier av sampler jag skapade för att förenkla sammanförande - störst artiklar med långt historik bakåt börjande tydligt stort 1960-talet men även bakåt, och nyheter på tror jag åttonde eller nionde plats - historik där längre bak i tid är svårare att sampla som nyheter via nätet då det började bli stort ej trivialt cirka 1999 - 2000 med om jag minns rätt DN kommande någon gång kanske 1995 med en väldigt egen lösning vid den tiden ej ovanligt som ett eget fönster med lite egen färg o.s.v.v väldigt java-script:ad).


Och visst kan man nog hitta svar den vägen också. Men ofta för tekniska frågor behöver man tänka lite hur man rätt ska fråga också. Och med mindre än att jag har intelligensen uppe så att den kan associera är det nog ett bra tips att en människa som har någon kunnig i teknik att fråga eller själv är kompetent bättre kan förstå vad jag egentligen är intresserad av att veta. Då känner jag att kinas alla motiverade lego-säljare på Alibaba troligt är snabbt och effektivt. Får jag ett bra svar tar jag nog och köper den här gigantiska reklam-monitorn också. Verkar riktigt prisvärd tyckte jag.