Viktimiserad och rädd: Google Books förstörde min Google Chrome till att söka fel

2015-04-03

Nu fungerar inte control-f längre i Google Chrome för att söka på sidan. Besöker jag Google Books hamnar jag istället i hemsidans sökruta för att söka i boken.


Jag gillar inte alls detta. Jag gillar utanför funktionens värde att kunna lita på en upplevd separation mellan funktioner och teknik i min webbläsare och webbsidan.


Att de senare kan förändra inlärd funktion och upplevelse associerad jag som klient är obehagligt. Sådant kan kännas lite som ett övergrepp: Att något tränger in i områden du förväntar dig att själv kunna kontrollera access till. Folk kan reagera både ilsket som med rädsla. Själv känner jag mig lite irrationellt orolig: Vågar jag söka på Blogger-sidan nu eller blir det fel sökning igen? Så gömmer jag mig istället från sökningen.


Detta behöver inte vara en förändring. Det är inte säkert att jag använt control-f tidigare på Google Books. Jag gjorde det nu därför att jag inte klarade att se hur jag kan surfa till bokens sammanfattade sida med ISBN nummer o.s.v.


Relaterat: