Antal målningar som funktion av år, duk och "trä"

2015-03-06

I alternativ titel: Varför det inte alltid är så dumt att handla på sig strunt målningar för strunt summor på Myrorna.


Begriper jag rätt vad som menas här (förstår det som han konkret målar på trä snarare än duk som ovanpå trä men kontrollerade inte det rätt: kultur-lokala termer leder än lätt fel ibland):


"Syson says that “lots of the details are misunderstood” and points out that the canvas support “would be very off the mark for Leonardo, who [typically] painted on wooden panels. But most important it’s simply not good enough to be by Leonardo himself. This is just the most recent of many attempts made by optimistic owners to prove their copies of Leonardo’s pictures are by him, wholly or ‘in part’.”"

Från: The Isleworth Mona Lisa: A second Leonardo masterpiece? (2015-02-16) | BBC News

Kanske det i sig för en så gammal artist ger en (lätt cynisk) förklaring till varför så få målningar av Leonardo da Vinci är kända.


Artisten är ju gammal och har därmed givit tid för förfalskningar. Men kanske gör trä i sig det svårare att förfalska. Om vi tänker oss lite hur man kan göra det bör historiskt nära nog rätt duk såväl som färg faktiskt skapat också rätt år vara praktiskt.


Hur gör vi sådan färg icke-kausalt? Tja alla möjliga idag såväl som antar jag historiskt (om tid och resurser fanns) har ju målat så det är att få tag i tillräckligt historiskt rätt placerade strunt målningar och göra tidsbestämning på dem. Sedan göra färg icke-kausalt.


Och p.s.s. duk där man kanske rent av kan få fatt i en med färg resp. utan färg beroende på vad som nu är bäst? Jag vet inte vet som är bäst. En skicklig konstnär kanske faktiskt föredrar en halv-dålig kopia inte allt för tids-distansierad att föra bak lite i tiden och bättra på.


Men är det svårare att få färg rätt om man inte bara kan skrapa av det lätt från duk? Om förfalskare nu får färgen rätt så.


Relativa mängden metallföreningar lär väl kanske inverka lite här. Potenta färger var ju vanligare förr om än mycket giftigare. Med risk för att jag tänker helt fel kanske de är stabila mot tidsbestämning (eller så är det tvärtom: kanske varierar lite)?


Snabbsökning

Tycks visa att han verkligen målade på träpaneler. Verkligen att jag kan tänka mig att färgen biter in sig i trä över åren. Jag kan tänka mig att det gör förfalskning svårare.


Att efterlikna processen av. Borrning med mycket liten diameter tagande prover från olika djup jämförande med känt resultat för jämförbar process.


Masquerade?

Tänker jag inte fel är konstförfalskning masquerade kort under 10. Fog, mirage, uppblåsta beskrivningar i Kreativa verb: Från "amoraliska" representationer till design av nya metoder och skapelser.


Vi kan se att själva metoderna föreslagna för förfalskning via duk och färg från rätt tid är en fråga om att utnyttja redundans: Ett överskott av vad som tycks representera information med mindre redundans än är fallet. Hade redundansen övergripande varit lägre hade det inte minst varit svårare att få tag i färg och duk från rätt tid.


Medan svårigheten att efterlikna målning på träpanel (om jag har rätt här) gör att vi inte lika lätt uttrycker redundans d.v.s. expandera mängden över målningar av symbolerna.


Och större svårighet att förfalska da Vinci gör att han förslagsvis i mindre utsträckning smetas ut över allt fler artister över åren. Bevarande mer av det unika hos en individ. Fler människor målande under ett namn mer av ett genomsnitt: Mindre individ unik information.


Ett vackert möte mellan entropi i information och kemi.