Youtubes sökning duger inte för tuffare problem vi vanliga musik-sökare möter på det verkliga nätet

2014-12-29

Youtube är en praktisk och trevlig tjänst fyllande en viktig core functionality in the Husman everyday enterprise:


  • Vi kan hyggligt använda gränsssnitt.
  • Den kan spela musik relativt enkelt och har alltid fungerande träffar. Annonseringen stör lite mer nu tror jag (julen kanske) men samtidigt kostar det att lära sig något nytt att höra musik via.

Youtube har alltid gjort samma sak här när man söker. Titel och musiker löser problemet (ibland fodras "särskilda" varianter av namen även om Youtube är tämligen enkel bedömt från föga varianter här jämfört med andra kanaler: Säkert delvis därför att de har kanaler och apier för leverantörer att själva ställa in filtrering vilket jag gissar ibland blir en aning "distansierat" från verklighet - kanske just namnen) . I övrigt är det mest när jag kunnat följa upp mer noggrant (och jag har ett par gånger rent av tittat ganska omfattande på Youtube så upplevelse sökning mot faktiskt innehåll på sajten är möjligt för mig) gäller context från diskussioner och beskrivningar: Ej lösande mitt problem. Jag vill höra musiken och ibland se något särskilt. Ej diskutera det med folk.


Men vad gör vi - eller jag - när jag ej minns namnen som får Youtube att leverera? Jag hade kunnat söka runt med Google men för dessa områden levererar den ej heller annat än efter en tämligen överdriven ansträngning. Letande Wikipedia levererar alltid givet deras välutvecklade listor. Men där ligger en brytpunkt i ansträngning för alla situationer där seende aktuella concept beteckningar ej kommer ge slutförd association rätt.


Eller så tänker man sig att Youtube datasystemen börjat läsa bild-innehåll och man kan söka på det. Jag prövade det (också antagande någon form natural language parser hellre än att sitta och läsa sökmanual för ev. kanske ej trolig riktad funktion för det).


Första snippet-bild ser röd ut. Men inte meningsfullt röd. Bara irrelevant röd.



Så här ser jag på på detta:


  • Jag är säkert tämligen vanlig. Därmed är jag en viktig person när jag uttrycker behov. Det finns säkert massor av andra som söker så här men som genereras (p.g.a. hela den här subkulturella diskutera videoklipp där jag tänker att musik-elitister kan se ner på vanliga enkla musik-lyssnare som jag).
  • Jag är mycket viktigare än Google-medarbetarna närmare kreativ-kravställning. För Google-användare som är Google-medarbetare är mindre vanliga än vad jag är också tror jag när betalda surfare (d.v.s. ingen intäkt hoppas säkert och riktigt så alla Adwords annonsörer utan kostnad).
  • Google och Youtube borde rimligen kunna massor här. Men de har spretat ut genom åren samtidigt som höga intäkter gjort dem lite "förtjockade". Den hårda verkligen blir nog ofta distansierad i solens Kalifornien samtidigt som ontologier, fina tänk datastrukturer, moln-grafer och annat blir allt populärare bland medarbetarna.

Ett riktigt problem. Från det riktiga internet som byggde det hela från behov som betyder något.


Det gäller att inte glömma att internet finns för vanliga människor med verkliga i total mängd gigantiska problem.


När man glömmer sti ursprung var vi kom ifrån blir vi rotlösa och ny erfarenhet kan divergera till subkultur där den inte bygger på annat än den egna internet-frånvända tankarna.


Ett exempel välkänt i Sverige är Televerket och Sveriges Television länge svårt (och den senare fortfarande drabbad) divergerade från verklighet.


Erfarenhet av Telia kanske var Flag semaphore såväl som senare teknik man lärt sig och vant sig vid. Resulterande i stagnation: Ett trivialt något motsvarande söka med Youtube-exemplet var att man ej fick sälja eller koppla in vilken telefon som helst utan det fanns en standardiserad telefon och alla hade samma (i några färgvarianter).


Och vad är framtiden när musik och kultur glöms? Musik har varit big business bra länge i såväl som utanför internet.


Gissar jag rätt finns kanske en del utmaningar i pengarna hos Youtube givet detta. Funktioner har kommit i diverse långt utanför värden verkliga och välkända i alla fall för mig (Youtube fame-persons och small teve vet jag ingenting om: det är inte vad jag alltid gjort på Youtube). Och de har sista året börjat pusha annonser mer aggressivt. Så går det när man tappar sina rötter hos oss gamla internet-användare med riktiga problem och säljer ut till "kul-konceptuell-systemutveckling" och filmatisering av en massa ungdomar som vill bli kända, kapitalisera Google, eller uttrycka något konstnärligt (musik är big business övrigt är mer tveksamt spekulerar jag).


Här så elegant skapar ju själva musik-videon ett värde även om man kanske ofta endast är intresserad av musiken: Jag beskriver något jag minns från den och maskinen letar rätt på rätt musik som jag kan lyssna. Hur kan ett visuell organisation som Youtube missat det utan att lämnat den hårda verklighet där problemen är fortsatt fortgående och pågående ännu en dag.


Ett internet där man löser core problem och inte sitter och tittar igenom tiotusentals videoklipp för att uttrycka en skepnad. Vi vet ju sedan länge att det går - och också om jag förvisso om någon inte underskattar den utmaningen det säkert innebär även för en resurs-stark entitet bara att hantera datat och strukturerna - så tror jag säkert att enklare "feature" detektioner i klipp mappande mot typiska sökkoncept (eller varför inte NP-fraser med adjektiv lika gärna: red ball + afroamerican musician in cloth looking a bit like a uniform.


Jag har inte läst-upp-mig på vad de använt för algoritmer tidigare. Men möjligen - och kanske ett ok val för en tämligen infrastruktur-utspridd-entitet som bygger stora analys-strukturer - har de intresserat sig för Boltzmann machine.