Tyskland är en symbiotisk kultur viktig för att internet ska må bra: Tyskarna organiserar hur data ska sorteras och dokumenterar det

2014-06-01

Ett inte ovanligt kan jag uppleva typiskt exempel på värdet den tyskla kulturen adderar till Wikipedia:



Och jag p.g.a. problematiska upplevelser under gymnasiet är till och med lätt psykiatriskt handikappad kring tyska. Det känns inte bra för mig att titta på språket ens för att ta in det för översättning. Men är kanske det är värt att i alla fall spara ned inför viss kreativ analys av diverse loggar för att söka sessions-betonade samband mellan prospekternade requests jag vet av och till läcker ner kompenserande delvis för brist på sdåan statistik från andra källor likt Google (men knappast i någon verklig mening privacy-relaterat och möjligt är trots det enorma antalet hits i squid-loggarna mängden att ta ut just så här för liten för att vara riktigt mätbar med annat data).



Och medan jag som mer normal EU-medborgare upplevde kurser i mätteknik och dyligt som en kreativ inspiration till vid behov "post-händelse-relaterade-datafel" vid senare laborationer i fysik m.m. är den tyska kulturen åtminstone i Wikipedia riktigt föredömligt noggran. En mer ändamålsenligt kortfattat samtidigt tror jag ganska komplett tabell får man oftare än sällan faktiskt leta efter i Wikipedia-kulturen utanför den tyska-sfären. Jag vet inte om vi ska se det som ett föredöme för oss: Om tyskarna nu gör mycket bra här är kanske svaret snarare att de ska göra mer också i engelska Wikipedia? En snabbare lösning värs värde vi redan kan skatta och tycks för mig tidseffektiv för mig och många andra. Vi förtjänar kanske alla en tysk som gör sådant här ordentligt åt oss alla istället för att sämre kulturer ska fuska runt.


Andra fina exempel jag anser inte minst understryker Wikipedias ofta i vår (eller min vardag åtminstone) största värde som plats där vi önskar energi- och tidseffektivt hämta ut data att göra saker med är prioriterat mot ökad organisering och standardisering av infoboxar och på samma tema men mycket mer påkostat en hel utbyggnad av MediaWiki för att göra det mesta mycket mer välorganiserat: .


Har man som jag kan misstänka mig själv för en kombinerad positv- och negativ-stereotyp om den mer exakta tysken som samtidigt har svårigheter med större mer kreativa förändrande tankar kanske man egentligen mest tolkar saker och ting egentligen mer från det än rationellt från några enstaka saker man lägger märke till.


Tyskarna är ju dessutom inte bara väldigt många utan väldigt - nästan lite misstänkt - engagerade och intresserade av Wikipedia-projekten och allt möjligt relaterat att dela data, göra sådana här öppna samarbeten och liknande. Så de tar en försvarlig del av allt relaterat såväl Mediawiki och Wikimedia numera.


Delvis tror jag att det handlar om att vår större värld fylld av viktigare mer kreativa tankar gör tysken lite nervös. Och då vill de gärna sortera upp oss i samarbeten man kan rita små ontologier och införa termonologier för - såväl vad som där presenteras. Det tycks inte meningslöst för mig givet att om deras insatser av och till nu gör samplande av delar av data från Wikipedia enklare lär det gälla fler och ännu starkare och styrande fler samtidigt förenkla större mot sådant som interaktion via api:er till mer standardiserade applikationer av olika slag. Det går tänker jag som mer kreativ att det går att göra mycket nytt med Wikiepdia - kanske något runt teve eller havet och miljö - och då kan det vara bra att tyskarna strukturerar upp det klart åt oss.