Internet-spam: Uppsala Universitets media-farmar resp. Google Font Search utsatt för pågående omfattande manipulation

2014-05-09

Konceptet länkar i sökning har en del värden så väl som begränsningar. En tanke som kom till mig betraktande "läsar-reaktioner" var att problemen jag hade åtminstone en period med att klara att söka på konceptet Wikipedia (ex. tekniska analyser eller studier beteende) kanske (andra förklaringar tidigare föreslagna är nog nästan mer troliga) är att jag själv tenderar att addera Wikipedia i ankarteext:


  • Vilket sker för att tydliggöra för läsare var de hamnar.
  • Medan det inte direkt är en liten minnesanteckning för vad jag vill söka relaterat titeln på ankartexten tillsammans med Wikipedia som sökord förstärkt.
  • Vad jag referenslänkar i inlägg är ju långt innanför zonen av material jag hittat till och har metoder att söka (ex. för Wikipedia ofta direkt i den eller via URL).

Vad Google Font Search värderar och påverkan ranking vidare till webb- och nyhetssökning

Ett till problem kan vi se för Google Font Search. Eftersom kultur att länka med meta-information om inlägg och sajter rörande sådant är de antingen inte alls del av algoritm eller ej tillämpade så att det märks. Indikerar du t.ex. att visning kan ha värde via arial är Google robot:en benägen att ofta tro på det. Problematiken liknar den som förr (åtminstone ett mycket mindre problem idag) fanns med för surfaren osynliga länkar.


Kanske är Google Font Search och dess sekundära inverkan en del andra index förklaringen till en del länkar likt dessa jag uppmärksammade kontrollerade att exporten gick som den skulle (länkar extraherade från RSS-strömmar etablerade testdata inför skapandet Minimalistiskt sido-algoritm-skiss beräknande läsare nyhetsmedier):



Eller gissningvis något tekniskt problem. Jag tittade inte så noga. Det märkte dock ut sig med precis över en sida med Emacs satt till font sex bland de kanske 500 000 till 1 000 000 första "länk-händelserna" exporterade. Jag tror förövrigt inte så mycket krävande en massa utökad parsning i annan mening än att ta bort inverkan mer än tvingat. Allt kostar både i beräkning, utveckling och defekter som av och till slår till. Och om någon sökmotor fonter finns (och det kanske det gör) har jag inte hört om den.


Utökad information: Egentligen trodde jag inte något ev. liknande Google Font Search fanns även om sjlva konceptet inte var vad jag uteslöt.

Dock finns Google Fonts vilket kanske är ett ex. för den hos större internet-företag när de åldrats några år och går bra ibland återkommande fascinationen för information föregripande internet likt tryckta magasin, böcker, fonter m.m. Hos AOL havande mer tidigt i det konkretiserade - varorna - kan vi omvänt se sista åren allt mer intresse data man kan hitta på nätet (inklusive köp Alexa, diverse tjänster, en (medium sized) big data katalog. Jag tror hur som helst inte dessa fonter påverkan ranking och betvivlar mycket effekt utanför frågor relaterat språk-detektion, och grov skattning vilka som egentligen kan läsa det.


Uppsala Universitet: Fortsatta pågående angrepp mot yngre över nätet

Yngre vuxna kan bli ekonomiskt utnyttjade.

Bland de första exporterade jag tittade på manuellt fanns få sajter med .se domän länkade. Det är mycket förväntat eftersom det nu knappast var mer än en miljon i filken (och kanske neråt 400 - 500 tusen) och det är primärt engelskt material samplat. Emellertid märker internets-hungrigt länksökande ut sig. Och vi har nedan exempel med en på ytan seriös aktör som tycks ha byggt någon form av "media-farm" (jag antar att det är en avancerad form av länkfarm).


Fear and self-loathing in Uppsala.

Tråkigt nog känner jag inte att det är ovanligt. Så fort det är valtider eller debatt om anslag till forskning resp. betalning för studenter dyker det upp en massa media farmar hos Uppsala Universitet. Surfar man på en av deras många sajter utspridda länkande varandra (vilket jag gjorde i Några bias från en enkel web spindel) kan vi konstatera att yngre-vuxna utan ex. min längre gedigna erfarenhet av internets problemområden utsätts för omoraliskt överdriven marknadsföring (och kanske sammanblandad med någon sjuk självhats-sekt):


"UKÄ presenterar idag sin utvärdering av biomedicinutbildningar. I Uppsala fick masterutbildningarna i forensisk vetenskap och molekylär medicin toppbetyg medan fyra utbildningar i infektionsbiologi och biomedicin kritiseras.

21 utbildningar i landet inom biomedicin har granskats av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Kvaliteten bedöms som vanligt efter en tregradig skala: mycket hög kvalitet, hög kvalitet eller bristande kvalitet. Nio av utbildningarna får högsta betyg medan tolv får omdömet bristande kvalitet och blir därmed ifrågasatta."

Från: Utbildningar inom biomedicin får ris och ros | Uppsala Universitet


Jag kan bara föreställa mig hur mycket media-synlighet de lurat till sig i Kina, Tyskland m.fl. länder.


Och vi kan konstatera hur deras övergripande boss - den s.k. "rektorn" - inte tvekar att kapitalisera på ungdomsfylla för att gömma undan de annars tråkigare aspekter man tråkigt nog riktigt för de flesta yngre bedömt att utländska studenter kan värdera:



Och det var inte ett besök på restaurang planerat utan "Idag, första maj, deltar vi i majmiddagar på olika nationer.". Riktigt otäckt.

Även om man kan förstå att en liten aktör är desperat gör Uppsala Universitet titta hur världens större aktörer inom business area: sell customer student the college / universty. Jag ser då ingenting likt Uppsala Universitets media-farmar där - och när alls försvarliga steg från kunderna - eller något alls liknande deras länkning krävande viss manuell-insats så att saker kommer igång lite snabbare.


Det är varje publicist ansvar att minnas vem som är eller kan vara läsaren. Är det mycket troligt fler i antal prospekterande studenter - d.v.s. yngre vuxna - gäller ett större ansvar och man kan inte uttrycka sig som blivit kultur i mötet de politiska systemen där sådant här gillas lite.