Avsnitt II: Spindlande Ericsson konkurrerande konkurrenter: Att indirekt indikera nätets "riktigare" kunskap och kultur istället för att upplevas död

2014-05-05

Medan den i antal länkar som hålls i minnet cirka (tror och skattar jag ganska ungefärligt) hundra gånger (eller mer) fortgår utan problem har spindlingen riktad med start från några teknik aktörer dött p.g.a. indikerat brist på minne. Ev. en slump när några andra trådar tog upp ordentligt vid uppstart (om den allkerar samtidigt har jag fått för mig att de för åtminstne Perl-pgorammen troligare dödas) eller som jag gissar här därför att de laddat ner exe-filer som petat runt med mängden data ej skrivet till filen i för snabb takt i samband med annars minnesbrist vid uppstart konkurrerande trådar.


Eftersom diskuterat i Spindlande Ericsson konkurrerande konkurrenter: Att indirekt indikera nätets "riktigare" kunskap och kultur istället för att upplevas död komprimerade jag samman de första två filerna (ev. saknas den för tredje-epoken men ids inte titta exakt när filehandles skapas om för ny fil: om saknad ändrar jag troligen det hela något för att minska risken för att tappa tydligt: erfarenheten allmänt från hur Perl fungerar på min konfiguration Ubuntu är att mindre data än aktuellt här sparas mellan samtidigt är jag riktigt nöjd med hur hela domänen av minne vs. disk fungerat här på Windows 7 just för spindlingen så jag klagar absolut inte: verkligen över allt jag hade förväntat mig):



Relaterat Ericsson var illustrerande vad diskuterat (men mer illustrerande än jag förväntat mig egentligen givet stort företag och ändå ett ganska försvarligt stort antal publicister relaterat teknik spindlade) fanns ytterst få länkar till Ericsson. Ex. från de tre entiteter jag såg vid manuell sökning i Emacs var:


http://pinterest.com/ericssonpins/a-history-of-communication/

www.lightreading.com/
http://www.lightreading.com/mobile/ericsson-appoints-chief-strategy-officer/d/d-id/708861

t.co/
http://www.ericsson.com

lemonodor.com/
http://the.taoofmac.com/space/SonyEricsson/T610

Oavsett i mening av närmare externa redaktionella avtryck resp. engagemang att se till att man finns med i kanaler där företag själva talar, berättar och visualiserar sig är det relativt vad jag uppfattar som normalt dåligt avvikande. Oavsett innehållet eller kanalen i sig kan det dessutom ge en känsla av att internet känns lite nytt för Ericsson och man inte riktigt märkt mycket av det vilket knappast är riktigt utan att det just blir bättre av det. Kompletterande följande korta reflektion:


"Föreställning att det ej spelar roll tror jag är felaktigt. Jag kan tänka mig att en del äldre koncept hade kunnat kvarstå framgångsrika om områden som dessa fungerar bättre. Vidare även om man riktar in sig på större affärskunder i långsamma affärer kännetecknas ju dessa just av att vara mycket kompetens-drivna rörande allt relaterat att passa in tekniska koncept i dom egna lösningarna. Att etablera synlighet för hela området för tekniska standarder, inriktningar m.m. närmare det egna tänket bör tror jag sett över en längre tid löna sig oerhört. P.s.s. för färskare konkurrerande företag kan samma synlighet löna sig ordentligt mycket mer därför att för dem finns mindre av upparbetad befintlig kunskap om de egna lösningar hos potentiella kunder. Däremed gäller eftersom mängden uppmärksamhet en befintlig kund eller prospektiv kund är begränsad att det är viktigt oavsett välkänd aktör eller ny aktör att etablera synlighet också för att inte lämna det itll andra att ockupera. Dessutom är det i kostnad så billigt att det bara är löjligt att inte göra det ordentligt. "

Från: Spindlande Ericsson konkurrerande konkurrenter: Att indirekt indikera nätets "riktigare" kunskap och kultur istället för att upplevas död


Kan vi tänka på något längre sikt än så och som av och till noterat här (bl.a. Är GSM värt mycket mer i framtid än vi kanske tror? Och krigiskt? (2014-01-30) och Mobila WLAN för frihet & Europeisk impotens från självstympning (2012-02-16)) uppmärksamma att priserna relaterat att etablera nätverk oavsett typ reduceras och att det inte är självklart oavsett hur stabil affär mobil- och fast-telefoni-operatörer resp. deras leverantörer har att affärer närmare konsumenterna (ex. mindre aktörer) kanske blir fortsatt vanligare och i fler teknik-domäner.


T.co har förövrigt varit ytterst vanlig allmänt. Och precis som jag gissade (jag tar ingen olämplig stolthet i att jag inte behöver följa nyheter om sociala media tjänster för att känna igenom url-förkortning även om jag inte riktigt begriper varför det ska förkortas istället för att sätta en ankar-text på länken ex. men med samma "egenhet" kvar förkortad url som ankar-text och riktig url som länk så att man kan se var man kommer genom att hålla muspekaren över länken eller kopiera ut den) var det tjänst för att korta ner URL. Och det förenklar kanske med en dominerande tjänst associerad en av de största aktörer där förkortade url:er praktiskt regelmässigt används: Twitter.


Referensen o Spindlande Ericsson konkurrerande konkurrenter: Att indirekt indikera nätets "riktigare" kunskap och kultur istället för att upplevas död till ett konto sociala media som togs upp för Ericsson var korrekt Twitter:


www.ericsson.com/
http://www.ericsson.com/news?tagsFilter=ICT+industry

www.ericsson.com/
http://www.ericsson.com/news?tagsFilter=consumers

twitter.com/
http://twitter.com/EricssonTV/status/461988780707438592

Givetvis är det inget fel på Twitter. Men en erfarenhet från spindlingen senaste veckor är att Tumblr uttrycker något av den betydande smyg-etablering Flickr gjorde under flera år tills man någon gång 2007 - 2009 kanske började inse att det hela var på väg att bli riktigt stort. En viss elegant existens utan den annars ibland lite överuttryckande behovet av att berätta om betydelsen av existensen och hur riktigt stor man blivit (det elegantare är självklart enklare för en entitet likt Yahoo som ej har ett socialt media som Tumblr mer singulärt: men det kan också vara relaterat mer allmänna tankar om varumärken relativt tid).


För loggar (likt filerna ovan) från idag och igår och totalt 14 325 991 (plus några stycken till eftersom totala antalet efter sista filen ej skrevs ut - jag programmerade fel - men ungefär säg 15 miljoner) länkar fördelades länkar till tre stycken sociala media jag fått för mig liknar varandra i tänk (kortare text och möjlighet att uttrycka relation till entiteter man vill läsa eller mer social länkning / följande / gillande) resp. Stumbleupon:


Twitter 91 576
Facebook 61 087
Tumblr 56 112
Stumbleupon 1453
Resp. sorts motsvarighet i det rent länk-spam-funktionella tog jag ej ut något av men också där skiljer motsvarighet till Stumbleupon ut sig något med auto-surfande funktioner eller nätverk där besök delas (eller att besöks köps rätt av för att försöka öka annonsvisning). Jag sökte här eftersom RSS-strömmar egentligen endast söktes ej filtrera bort dem och såg det ev. som användbart att ha en dump för enklaste tänkbara mönster oavsett spam, reklam eller affility-relationer. I någon mening är en refererad bok representerade värde därför att den uppskattades (kanske länkande Wikipedia eller lika gärna Amazon) eller en bok länkad via affility-länk intressant från ett värde-perspektiv även om "valutan" inte är den samma (dock är det önskvärt att förstå vilken valuta som värde indikeras via eller nära relaterat).

En tolkning är att entiteter utanför individer - företag, organisatioer m.m. - fortsatt så länge resp. är aktiv för de tre första med jämförbar funktion kommer konvergera antalen. När använda bland individer d.v.s. läsare, personer man vill ha kanaler mot o.s.v. är det vettigare att existera i resp. Det kommer ju inte med någon merkostnad. Jämför med Minimalistiskt sido-algoritm-skiss beräknande läsare nyhetsmedier II: Algoritm omvandlande tidskostnad referera nyhet till förtroende publicist för Vita husets utlokaliseringar:


"Vidare för att ge ett exempel motsvarande vad som noterades särskilt relaterat SEO föregående motsvarar mitt gamla koncept (från säg 2006) om ambassader i sociala media eller vilka som helst samhällen på nätet bundna till en nod vi enkelt kan särskilja (d.v.s. typiskt minst ett domännamn och ibland pået mindre grupper). Vi kan ex. se hur Vita huset (kanske också för rättvisa mot olika ofta amerikanska företag) lokaliserar sig i ganska många motsvarigheter samhällen.

Motsvarande företag p.s.s. ger det möjlighet att möta samhället där de oftast här och ofta nog viktigare praktiskt finns relaterat innehåll när samhället söker det lokalt eller reagerar och uttrycker om företaget, organisation o.s.v. En inarbetad väg att tala lokalt vid behöv. Skillnaden relevant här som ex. finns där mellan default-publiceringen t.ex. samma filmklipp på resp. video-social-media-sajt (Youtube, Vimeo och jämförbart) resp. när reaktionen är riktad eller en meningsfull reaktion lokalt. Och för default-publicering om denna är direkt associerad till samma entitet eller uttrycks för ett antal olika entiteter där det senare kan indikera bl.a. "spam", behov av anonym publicering andra orsaker, eller något viralt."


I kontrast tycks åtminstone Nokia, BBC och Unesco ockupera internet-area österut (Ukraina m.fl. länder...):


www.nokia.com/
http://vk.com/nokiaukraina

www.unesco.org/
http://vk.com/unesco

Respektive finns bredare än så inkl. för Unesco följade (för att ge ytterligare några exempel):


www.unesco.org/
http://itunes.apple.com/us/institution/unesco-united-nations-educational/id435087097

www.unesco.org/
http://www.youtube.com/unesco

www.unesco.org/
http://www.weibo.com/unesco

www.unesco.org/
http://www.linkedin.com/company/unesco

Kanske hemvant för Nokia, Ericsson och Siemens m.fl. är att se kanalen sociala media. Men kanske mer funktionellt för innehållet kan vara att inte göra det svårare än att tänka telefonbok med skillnaden att man betalar för större annons genom att själv medverka till att folk hittar fram på resp. sajt (d.v.s. som normalt numera länka till dem från egen sida m.fl. uttrycksformer på nätet).


Jag hade hur som helst innan knappt märkt Tumblr (men har inte följt nyheter kring upplevt nytt i ämnet på ett tag): Men det är riktigt stort och det är stort hos entiteter som gärna vill finnas men är lite mer försiktiga vilka kanaler man väljer. De märks mycket bland medier, universitet, politiska entiteter m.m. (där givetvis kanske mer välkända Facebook, Twitter m.fl. också existerar inte sällan samtidigt) samtidigt såg att Wikipedia refererade källor som menade att kanske inte det gedigna kompetens-drivna eller ordnat vardags-relaterade innehåll vi lärt oss att förvänta på Twitter alltid är fallet (en grov gissning betraktande ungefär vad jag sett från perspektivet spindlande är det antagligen inte sämre än Twitter och mycket möjligt kanske lite seriösara även om jag knaske har tolknings-bias från att faktiskt använt Twitter mycket mer).