Alternativ illustration: "Sverige: Ett av Världens Största länder"

2014-04-04

Hund Tina jag fotograferade förra året är en bild jag blev mycket nöjd med (nöjd blev jag när hon ljudmarkerade - en av de bästa ljudmarkörerna jag sett trots att hon tråkigt nog växt upp sociala omständigheter med knappa möjligheter till högre utbildning och därför helt otränad markering, patrullstig, spårning eller jämförbart - ett fordon och vred huvudet) men har använts en hel del. Därför följande alternativa illustration till Sverige: Ett av världens största länder:



Digitalkameran är ganska gammal (illustrativt sliten men jag lyckades inte fotografera den alls trots ivriga försök) vilket trots relativt begränsad upplösning (ca 7 + ett par tiondelar MB) aldrig stör märkbart på nivån jag fotograferar.


Det gäller emellertid under förutsättning att bra naturligt ljus finns: Sommar eller upplever jag lika bra mot snö väldigt nära ljusstoppen på dagen.


Bilder tagna inomhus - särskilt som ovan i rum med få små fönster blir inte helt bra. Även om jag tror att det är ett traditionellt välkänt problem tänker jag mig att senaste generationers digitalkameran kanske mycket bättre hanterar det än både analoga och äldre digitala kameror? Och kanske är god nog teknik nu åldrad eller principiellt enkel nog för att nått ett vettigt pris (digitalkameror går ju om man prioriterar allt och kan betala för det att handla för flera hundra tusen kronor - ett dyrt ex. med mycket mer välkänt varumärke än stratosfär möjligheter i halva priset: Leica - och utan tvivel som nära nog alla fotograferar ger ett trevligt varumärke mer för pengarna i exklusiv-upplevelse av att äga än absolut front-end i detalj- och kontur-detektion) medan jag söker något med god kvalitet i det nedre prissegmentet i mängden kameror som finns på varuhus)?