Hårddisk fel och att vänja sig vid livets tortyr

2014-02-10

Efter tidigare problem - för då nära nog tom disk avsedd sampling - mycket plats kort med cirka 5 T centralt för data samplat senaste månaderna och med första tidiga klara idag (undantaget vad som krävde särskild normalisering ex. halv-fabrikat-data som relaterade taggar från diverse lösningar) krashar den disken också (en WN Essential 2T). Om i morgon när analys av hit-counts från Wikipedia-loggarna gått klart på 3T disken med kpia där men ej så nu.


Ett fascinerande sammanträffande kanske relaterat att den arbetat hårt ett tag även om jag tyckte en del annat när datorn försökte göra reboot lite underligt (dock ej ansluten internt vad jag vet och gissningsvis var något annat fel där också relaterat att Ubuntu inte klarade att få kontakt med disken).


En del ligger nog på en del andra diskar i rådata. Kanske 10%.


Möjligen ska det väl gå att få ut på något sätt. Inte direkt mitt expertområde alls egentligen.


Delvis kanske inte kritiskt data vara samplat data. Samtidigt vad som tagits ur the internet ett antal månader och mer i "high value methods" än att ta ner en massa sidor i sig. Taggsidor ex.


Ja det känns tydligt för mig att jag nog behöver lära mig laga sådant här.


Inte alls unikt heller direkt. Även om just det här var nytt för mig för något med data.


En del fysiskt indikerat förövrigt när jag återvände från resa staden även om ej noterade den här disken. Jag tror relaterat annan boende här men ska följa upp det. Känns lite tydligt så att säga för att vara något annat.


Kompetens som gjort det tidigare. Eco-effektivt. Vore excellent. Tidsproblematiskt detta.