Har Stephen Colbert ett mörkt förflutet? I ett "prison gang" kanske?

2014-02-10

Att humoristiska program har effekt på den enkla mannens åsikter har konstaterats forskning och lägger ett ansvar att vara observant på tecken indikerande omoraliska dimensioner hos de som sysslar med uttryckets minst seriösa former (ridiculous brukar jag kalla hela segmentet). Jag vill förövrigt - viktigt menar jag för varje person i uttryckets mer seriösa former och därmed föredöme att tänka - understryka att jag inte konsumerar komik för "nöjes" roas utan för att förstå det och varför dess vanligen trivialitet tycks vara vad många föredrar framför något mer värde- och kunskapsbyggande.


Därmed inte sagt - även om det kanske kan tyckas troligare - att komikern ska ses som självklart moraliskt tvivelaktig därför att han eller hon valt att uttrycka sig i ridiculous. Efterfrågan skapar och formar utbud här liksom med en mängd strunt som säljs i butikerna. Men kanske är det inte orimligt att komikern liksom musikern och politikern är vad vi bör vara oftare observant på.


Och här tycks min uppmärksamhet upptäckt något riktigt otäckt om riktigt.


Trots att jag räknar mig som en expert på språk i varierade former faller de mystiska handsignaler Stephen Colbert (se även www.colbertnation.com) gör i början av The Colbert Report S10E60 - Paul Krugman utanför det begripliga. Någon emotionell mening kanske finns där men vem kommunicerar han med? För mig som tittare faller budskapet helt utanför begripligt...



Längre in i programmet noterar jag dock en handsignal jag tycker mig känna igen:



Nu har jag som menar jag korrekt av en moraliskt frisk person hållit mig ifrån att studera gang signs med händerna. Men jag har flera gånger noterat att andra inte lika filtrerande i sina intressen spekulerat att Musikern Eminem gör dessa av coh till i musik-videos försökande skapa bråk med andra rappare. Och har vi inte just samma handsignal som Colbert gör men här i en annan vinkel:



Ett primärt syfte uppges i Wikipedia - Gang signal - Hand signs - vara att identifiera sig som medlem för andra i gänget (och television når ju brett såväl som djupt ner i det mänskliga samhället):


The original usage of hand sign can be traced back to the Triads.They would use them as code not only to represent themselves, but to identify themselves to other members. "Throwing up" a gang sign (e.g., "Stacking," "walk"[clarification needed]) with the hands is one of the most known and obvious forms of "claiming."


It is used in many situations where other identifiers may not be possible or appropriate, and it can also show that a gang member is in the area to "do business" as opposed to just passing through. Usually these signs are made by formation of the fingers on one or both hands to make some sort of symbol or letter.[2] It can also serve to relay more specific information, such as what set they represent within a larger gang or in which activities they are currently taking part. Individual letters can be used to tell stories when flashed in rapid succession, each representing a word beginning with that letter.


Och det tycks för mig att vi i Gang awareness guide - Recognize the signs publicerad av State of New Jersey har något liknade signalen för gänget The Crips. Detta gäng uppges dessutom vara från Kalifornien - en amerikansk delstat också gäng för att publicera stora mängder television - och mycket malignt:


"Originally from Los Angeles, the Crips are an organization of aggressive and brutal gang members who are heavily involved in the drug trade."

Notera i bilden av signalen att jag skar ut några fraser gängmedlemmar kan tänkas säga:



Kan det vara så att Colbert har en bakgrund i ett gäng?


Låt oss anta detta och från det försöka tyda ut de första handsignalerna. Antag, att det inte bara är ett gäng vilket som helst utan prison gang. Kan det i så fall vara "lockande" gang-signs som görs tidigare från non-alpha-gang-member till sin "beskyddare" Colbert gör? Kanske föranlett från någon efter många år nu frisläppt för att understryka att han inte förrått sitt medlemsskap?


Att namnge den första bilden The Colbert Report - Gang signs - Mexican prison gang - Male bitch sign to alpha_male inbegriper dock nära nog uteslutande rena gissningar. Men jag tycker mig minnas från något jag läst eller sett på television att white prison gang inbegriper väldigt synliga tatueringar. Och ett afro-american prison gang känns kanske mindre troligt. Samtidigt kan nog Colbert passera som mexikan. Och det är tror jag de tre väsentliga huvudgrupper av prison gangs. Att följa upp hur Colbert tycks ställt sig till att ge "inofficiella" invandrare (d.v.s. huvudsakligen mexikaner gissar jag) kanske kan ge en indikation vilket gäng det kan handla (om alls något gäng: även om det visar sig vara problematiska gang-signs kanske Colbert gör dem mest för att bygga sitt brand). Fraserna från bilden kanske också bär svaret om man lyssnar igenom program publicerade.


Vi vet inte säkert men precis som vi kan skapa komiska vinklingar genom att ta ut vad som märks mer kan vi upptäcka intressanta vägvisare till kanske gömda skandaler genom att som här filtrera bort normala begripliga handsignaler och välja ut dem där vi ser likhet med något där möjliga problem kan ha indikerats. Det tycks här åtminstone klokt att vara observant på vad Colbert gör med sina händer i televisionen och i övrigt på ev. nya manliga bekanta som dyker upp - kanske med tatueringar, örringar, och möjligen läkta skador på näsa eller liknande från slagsmål.


Och trots att vi inte vet säkert har vi ett ansvar att våga gissa. Den problematik känd från musikerns värld - också liksom komiken en enklare uttrycksform - med gäng-strider också inom televisionen vore onödig tragik oc tror jag tror inte för en av internet hårt prövad bransch lockar någon till teve-rutan.