Egypten: Kolonial-tjänsteman berättar färg-glatt och kreativt om deras utrikespolitiska tyngd

2013-10-16

Åtminstone jag är riktigt överraskad. Jag kände inte ens till att Egypten bedrivit någon som helst form av utrikespolitik på en mindre evighet.


"Egypt’s foreign minister said in an interview published Wednesday that turmoil in U.S.-Egyptian relations could harm American interests throughout the Middle East and suggested that his country’s military-backed government might begin distancing itself from the United States and seeking aid elsewhere, possibly from U.S. rivals."

Från: Egyptian foreign minister cites 'disturbance' in relations with U.S. | Los Angeles Times

Nu ska jag inte påstå att innevånaren ljuger när han påstår sig vara utrikesminister men viss trovärdighet skulle utan tvivel vara lättare att acceptera om han hade givit exempel på något konkret de gjort. I väntan på det lutar jag nog mer att det kan vara någon form av kolonial-tjänsteman för vilka som nu bjöd minst för dom Egyptiska problemen.


Hur som helst är det skönt att Egypten inte uttrycker sig på samma sätt som EU. Vi varande nära till den utrikespolitikt så styrande aktören Egypten måste med helt annan verklighet än USA tryggt gömda bortom Atlanten se upp när den Egyptiska militären förklarar verkligheten för oss. Händer det är det bästa skicka dom vapen som beställt. Klarar Egypten att få ut ett dekret i media är de med all rimlighet inte den 100% nolla och icke-aktör vi alla tror utan minst lika starka som de säger. [Red. Egypten är verkligen ingenting. Ibland kan aktörer efter-leva på historien men när någon ids titta efter om det stämmer håller heller inte det. /Hans].

Lao Airlines krashade: Alla sägs döda

Orsaken spekulerar man är tyfonen. Men det är att betvivla att något trovärdigt ännu finns att säga.




Defekt komplettering: Citatet nedan är från 2000

Även om jag väljer att spara och publicera kompletteringen jag gjorde nedan är den defekt i tid och berör ej nyheten refererad ovan. Jag har tagit som vana när jag citerar att ange också datum i ankar-text till nyhetskälla. En orsak till det - bland flera - är att få ett kontroll-lager relaterat risk för fel-citat när en nyhet tycks ha tids-context pågående men kommer från längre tillbaka. Citatet nedan är från 2000 vilket jag noterade först när datum skulle adderas till ankartexten för länken till BBC News. Men jag tyckte det kunde ha värde att publicera ändå som ex. på enkel-vana antagligen användbart för andra som tenderar att läsa text först medan datum av och till missas.


Kompletterad: Citatet nedan liksom bland nyheter uppgifter ej seriöst kontrollerade rörande vek radar-infrastruktur i regionen är kanske en god indikation om att vädret ovanpå "normala" särskilda utmaningar för flygplanet indikerar ungefär vad orsaken är:


"The US Embassy in Vientiane advises its employees to use the airline only if essential and has on previous occasions expressed 'serious concernsä about its safety standards and maintenance operations."

Från: Laos plane crash kills 8 (2000-10-20) | BBC News

Erkännande för den amerikanska anti-default lösningen bör ges till den som förtjänar det

Efter en liten evighet av föga resultat verkar amerikanen skapat en lösning på deras befintliga default-lösning som aktualiserat sig indikerande att vad den skapades för är problem just nu (och därmed givet att grundproblemet default-lösningen skapades för är stabilt löst).


Vad som nu kan ha förändrats för att möjliggöra lösningen av allt default-aktigt vet jag inte men en sak som däremot i och med det blir väldigt tydligt är att det nu är mycket svårare med fortsättningen av min lilla tecknade komedi där flera slagkraftiga skämt rörande Obama och öppna kylskåp själv för att förse Bo och Sunny med hundmat ej p.s.s. direkt kan användas som planerat:



Ofta när vi söker den sanna moralen i politik - att vara beredd att ge upp personliga mindre värden för att skapa något större - är det just i sådana uppoffringar vi finner svaret. Därmed inte sagt att det bara behöver - om alls - vara fruktan hos ledande senatorer såväl som Presidenten om hur de kommer tecknas nästa gång här som haft betydelse. Jag har sett några enstaka andra skämt bland mer amerikanska medier som varit ganska potenta dom också: här som ofta kan ju också flera faktorer samverka.


Jag hoppas bara att detta inte är ett värde som kommer till enorm kostnad för svensken. Putin's berömda anti-prestigelöshet i allt personligt verkar ju redan från en del skämtande jag gjorde för ett par år sedan resulterat i diverse underligheten mellan Öland och Gotland indikerande att utökade svenska försvarskostnaden nu är nödvändiga. Samtidigt betvivlar jag starkt givet den fortfarande oerhört begränsade ryska ekonomin att de orkar betala tillräckligt med drivmedel för att orka en fullskalig invasion av Sverige för att ge igen för mina skätteckningar av Putin.


Likväl givet dom enorma skräck-scenarier svenska pressen nästa genomgående uttryckt om den amerikanska default-karastrofen tror jag nog vi alla tycker att det var en vettig balansering mellan flera i sig svåra risker.


Om det fortfarande nu är korrekt att göra mina Putin-TBC-skämt givet att amerikanen verkar levererat får jag i lugn meditera över. Det tycks onödigt samtidigt vill jag inte att den svenska medborgaren känner att amerikanen kan påverka svenskens konst-uttryck genom att spendera enorma mängder lånade pengar.

Airbus-politiken besegrade amerikanska Boeing-politiken medan det svenska tåget aldrig kommer över vattnet

Att förändra ett befintligt samarbete över en struktur representerande stora summor är i sig en risk och kostnad. I samband med större affärer mellan länder är det ovanpå det lätt att kanske givet att ett val skett övertolka betydelsen av blandade mängder av förhandlings-faktorer som uttrycks därför att dom just är föränderliga i vad de innebär (d.v.s. faller de ut så att köparen får något extra eller inte).


Men rörande Boeing vs Airbus tvivlar jag starkt på att särskilt mycket relaterat faktorer man uppfattat givet värde från tidigare köp av Boeing eller vid processens slut samlat sett att extra värden oavsett Airbus eller Boeing kom riktigt i närheten för en så stor affär riskerna indikerade redan i grunden av dom för Boeing själva överraskande kvalitetsproblemen för senare modeller såväl som att de egentligen inte särskilt trovärdigt alls egentligen klarat av att lösa dem (jämför med hur dom brinnande batteriernas orsak ej har hittats och fick lösas genom att helt enkelt ge dem ett extra lager av metall för att överdriven värme inte skulle kunna antända flygplanet).



Oavsett Boeing och Airbus är det självklart en mycket ledsam dag för den Svenska politiska kraften. Vår sedan årtionden kraftfulla idé om att resande med tåg är bra och flygplan är dåliga verkar inte orkat hela vägen i Japan. De köper fortfarande flygplan...

Kvinnliga poliser viktiga i Shanghai såväl som resten av världen

Det är precis för att undvika konstiga köns-default's som både kvinnliga och manliga poliser - precis som i alla yrken - är viktiga:



Framtiden får utvisa hur stort utrymme organiserad brottslighet, smuggling, dumping av miljöfarligt avfall m.m. kommer etablera med allvarliga och långsiktiga systematiska problem p.g.a. det här.