Förståelse värde och betydelse energi har förtjänar uppmuntrad konkurrens

2013-12-17

Ett oavsett övriga politiska faktorer energipris för gas ej reducerat kan tänkas ha inverkat på ett bra beslut:



De höga priserna på gas var förutom i det triviala orättvisa vad som kommer med kostnad utanför själva priset för folket i Uktraina direkt resp. tycks troligt allmän utveckling.


Situatonen att priserna varit relativt höga för Ukraina är förväntat givet kanaler för energi där färre alternativ har funnits. Det skulle trots att Ryssland i exportintäkt tagit värde av dom priserna förvåna mig om inte hela regionen inkl. Ryssland skulle vinna ekonomiskt på reducerade priser där en sund kraftig ekonomisk utveckling kan ta fart i Ukraina.


En eller flera vägar (med extremt hög upplösning i detaljer finns nog om inte oändligt många vägar vädigt många) dit kan inkludera billigare energi genom etablerad infrastruktur för egen energiproduktion. För EU om det nu alls är ett område EU agerar i för långsiktig ekonomisk i EU via utveckling av egna eller närastående länders potential till billig energi.


D.v.s. kanske kan vi EU se Ryssland som ett positivt föredöme och p.s.s. hjälpa Ukraina genom att etablera egen energiproduktion genom kraftverk av de säkrare kärnenergityperna - resp. möjligen om Ukraina har kärnvapen (jag kontrollerade det inte) ett (efter en över-ambitiös säkerhetsutredning i allting) plutonium-kraftverk (jag tror mig minnas att aktuella gamla sovjetiska kärnvapen är funktionella för) vilka levererar brutalt med energi (d.v.s. direkt värde för att göra sig av med kärnvapnen om de alls finns: jag kan nästan ingenting om Ukraina).