Riktad information - Övning II: Game of Thrones och Reward-dimensionerna

2013-11-21

Innan jag publicerar ett förslag på lösning till Riktad information - Övning I: Symbol-grupper i produkter med nationella och internationella drag låt oss göra en till övning baserad på Game of Thrones.


Utgå från hela konceptet Game of Thrones i bred mening: böcker, teve-serie, medias intresse och värde allmänt m.m. och försök uttrycka de huvudgrupper av belöningsdrivande - reward - som utnyttjas.


Och när så gjort försök dela in dem grovt på skala från mycket grundläggande och vad vi finner lika mycket eller mer hos enklare däggdjur till mer abstrakta värdekonstruktioner (ex. valuta). D.v.s. utgå från vad som blivit känt från avbildning av hjärnans organisation via aktivitetsavbildning senaste fem åren.


Slutligen när vi ensamt betraktar vad HBO gjort med Game of Thrones hur skiljer man sig från normalt de senaste 10 - 15 åren (eller längre: jag följde aldrig eller gick längre tillbaka än cirka 10 till 15 år för HBO).


Särskilt näraliggande jämför också oavsett hur vi definierar HBO relativt aktörer samarbetande man finansierar vilka är de tydligaste i reward-dimensioner skillnaden mot Rome. Och kom ihåg att Rome tvingades förkortas ner i antal säsonger jämfört med som planerat: Och stort totalt reward-påslag över samtliga dimensioner krävs - givet att där uttryck makes sense och i övrigt är fungerande - krävs idag för en enorm satsning? Vad krävs för så att säga för att konkurrera övriga produktioner, snabbare kortare belöningar (ex. kontrollera Facebook) vs via starkare reward kraftigare impulskontroll att lämna teve-serien och pirat-kopierade kanaler där andra aktörer får värdet av reklam-marknaden.


Riktad information

Ett minst lika mycket som för något annat exempel på en grupp av konstnärliga kreationer (just i ex. teve-serien Family guy) i det visuella mycket mätbart på en högre nivå än det ibland mer skissartade jag gör:

Inledande översikt närmare substans och "symbol-ytans" färg och känsla medan mer ovan utanför ex. handlar om formen, komponenternas relationer skapande helhet, samspel eller motstånd mellan scenens symboler och vad indikerat om föregående resp. kommande tidpunkt:

Övningar:

Kan medvetenheten om fler reward-dimensioner mindre sällan utnyttjade i bredare mening avseende teve såväl som produktlansering (jämför ex. med South Parks sista två avsnitt där jämförelse mellan Xbox och Playstation gjordes) förändra marknadsföring de kommande åren? Vilken reward-dimension är mer uttalad historiskt särskilt i internationell politik men har varit det mycket mindre i produktpaketering?