Riktad information - Övning I: Symbol-grupper i produkter med nationella och internationella drag

2013-11-18

för några av konstföremålen eller produkterna nedan bör det vara enkelt att se association till mest uppenbara nation resp. association mellan symboler eller koncept över flera kulturer. Andra tror jag säkert är mycket svårare (och åtminstone en behöver jag troligt slå upp nationell-association för trots att jag har föremålet i min samling).


Klicka för att förstora bilderna.

Det är en ganska enkel illustration av hur intensitet associerat relativt vad vi ser uttryckt i övrigt kan påverka vad vi lättare ser som hörande till något. Önskar man lika enkelt se mer krävs att man själv investerar tid på att studera ett område eller kultur för att få större upplevelse av den än annars "normalt" i "genomsnitt". En effekt mer än identifikation är att man kan uppleva värden andra inte lika lätt alltid ens kan relatera till.


Jag vill inte helt utesluta att någon nation kan förekomma flera gånger. För England hade jag önskat inkludera mina två bristol-krus men jag hittade inte på dem.


Information riktad uppåt

Ett minst lika mycket som för något annat exempel på en grupp av konstnärliga kreationer (just i ex. teve-serien Family guy) i det visuella mycket mätbart på en högre nivå än det ibland mer skissartade jag gör:

Inledande översikt närmare substans och "symbol-ytans" färg och känsla medan mer ovan utanför ex. handlar om formen, komponenternas relationer skapande helhet, samspel eller motstånd mellan scenens symboler och vad indikerat om föregående resp. kommande tidpunkt: