Riktad information - Exempel: Relativt värde illustrerat med Seagull 1963 (klassisk kinesisk klocka) och dagens frukost

2013-11-07

Viktigast kompletterar exemplet de tre föregående i tema riktad information med den prototypiska grunden för en värdedimension relaterat klockorna: Vid tiden 1963 givetvis extremt exklusiv såväl som en kinesisk prestation. Samtidigt enkel och vad som uttrycker funktionalitet i det enklaste en klocka kan göra utan depraverade västerländska excesser som positionering m.m. En konkret klocka för dom imaginära idealen vi sett något av formen av i inlägg innan.



Dimensioner för upplevt värde

Värde i enklast en produkt riktad försäljning individ inser vi att detta kan representeras mycket nära vad som närmare stabilt kan omsättas till pengar igen. För klockor handlar det när vi räknar bort varumärketets stabilitet över tiden, om utgåva är scarce och efterfrågad, om guld, diamnter, titan m.m. Desto större andel av detta ju mer vulgärt kommer produkten upplevas av en för marknad likt klassiska klockor stor nog att erbjuda värden mer varierade över dimensioner av konsumenter med andra preferenser.


Särskilda - upplevt nya - tekniska funktioner hör kanske inte vad vi direkt vill räkna till exklusiva klocko som värdegrupp men det har förändrats så sakta och numera tycks det dyka upp hos alla stora i mer än nya exklusiva material, mycket komplexia konstruktioner med hjul m.m. Bredare bland klockor är det ju annars vad som är en stor grupp av dom klockor som säljs. Mest värdestort var det antagligen när samtidigt nytt teknisktområde som direkt visuellt upplevt såväl i möjliggörande funktioner nådde de flesta samtidigt eller just via klockan d.v.s. de första digitalklockorna.


Kända personer, eller associerat till varumärket harmoniska associerade scener, krävande, exklusiva och konceptuella sporter eller sportområden (jämför ex. min Omega Seamaster och för den mindre naturnära sportmannen finns ju också Speedmaster serien från Omega - den senare något vulgärare särskilt som vatten är mer harmoniskt, miljövänligt, och historiskt äldre - men båda inkluderar självklart väldigt dyra sporter passande för rätt reklam för dem).


Att något i historiskt kontext, i finare men märkbara detaljer design är annorlunda utan att avvika "krävande", är nytt, annorlunda, närmare upplevt unikt från förväntat är också potentiellt upplevt värde i sig oavsett övriga dimensioner. Inte minst för en samlare.


Kan vi dessutom räkna till enklare intensitetsförstärkande faktorer nära relaterat till vad som gör produkten mer unikt är vi redan nära en möjlig paketering. För exempel klocka Seagull 1963 inkluderar det:


  • Från stort land som gärna och ofta är intensiv i nyheter både i mängd såväl som domän.
  • Associerad ett kontext vi vant oss vid bl.a. och delvis från försvar- och krigföringens behov av att framställa sin kvalitet som hög både i industri för att få stora affärer och därefter för att hjälpa konkurrerande länder att förstå slagkraft som önskat: Uppges ursprungligen tagits fram åt gren i kinesiska försvaret klart 1963.

Att produkten som sådan är enkel är här närmast en fördel. Enkelt men alltid fungerande (åtminstone inte i djupare vatten än 0 atmosfärer).



Rörnde relativt unikare detaljer i design utelämnar jag de flesta för att planerat återvända till dem i exempel passande det området när det diskuterats. Vi kan dock notera att vi både funktionellt men ovanligt har de färgprefenser (utelämnar här klockans "bakgrund" i diskussion) närmare oftare asiatiska preferenser i ljus och vad färg applicras för i produkt. Särskilt rörande funktionellt noterar vi att sekundvisare är röd vilket för den visare när efterfrågad intressant för en mer exakt applicering genom rött också är den lättast att ha visuell uppmärksamhet på. Färgen passar ju dessutom försvaret bra samtidigt som en helt illröd klocka olämpligt kan hjäpa fiendens visuella uppmärksamhet.


Priseffektivt

Givet värde uttryckt mångdimensionellt behöver exklusivitet därför ej inkludera högt pris när vi skattar upplevelse. Vidare är det bra att påminna sig att effektivitet tillverkare inte alltid enkelt översätter till varken pris eller upplevt värde. När associerade värdedimensioner utanför direkt pris eller ärde i guld m.m. är bundet till en aktör som genom historiskt referens äger genuinitet och trovärdighet kan tillverkningskostnad reduceras utan att det behöver innebära att vi har flera konkurrerande aktörer.


Vi kan illustrera det med min frukost. Trots som presenterad ej perfekt gjord i detaljer tallrikens uttryck - ex. komplettrande hellre för en i tid dyrare skapelse två eller tre smörstekta svampar, kanske några lätt syrliga bär passande höst, och färsk dill istället för fryst - gäller att den effektivitet jag lagar med (cirka 1 till 1.5 minuter när jag väl valt vad jag önskade på dem) ger en slutprodukt som i upplevt värde är mycket mer än de flesta upplever från sin frukost när man väljer smörgås trots att tidskostnaden vanligen är större. Och i ex. har vi dessutom en till utökad värdedimension från att dessa sandwish är mer hälsosamma än vad de flesta äter.


    Fullkornsbröd, leverpastej, kall hårtstekt bakon, paprika, gurka för den lätta fuktighet sandvish korrekt sha ha för att ej givet leverpastej vara en trivialitet vem som helst klarar, och för att passa med klockan här militär-grönt kamoflauge med dill överst.

D.v.s. samma grundprincip allt från snabbmatsrestauranger till lyxrestauranger bygger på i olika varianter mellan standardisering, kreativitet, och behov av krav på kompetens kock.


Att Seagull 1963 klarar ett effektivitet pris behöver därför inte självklart vara varaktigt. Värdet generellt associerat kina-relaterade faktorer har ju ännu tid på sig att växa och lider säkert en hel del av dom tidiga lego-tillverkande åren med mycket hög andel kvalitets-utmanade produkter ofta kompenserande problem där eller i begränsad funktion kompenserat med ett mycket lågt pris.


Att samla in genuina "historiska" konstföremål kultur-korrekta för kinesiska diktaturen innan den och de tar slut

Möjligen investerar jag i denna klocka till min konstsamling symboler. En allmänt motiverande belöning kan vara värdeffektivt just nu tror jag. Men jag ska reflektera det under dagen och kanske i morgon. Med pris ungefär mellan 150 och 200 euro just priseffektivt för Kinas äldsta klocktillverkare i modern tid och för nyutgåva av deras första klocka. Plus med diskret smakfulla nationalistiskt för era diktaturen diskreta symboler som på längre sikt kan ha ett utökat värde när man genuint införskaffade medan förtfarande levande. När diktaturen väl fallit blir allt sådan tillverkat efteråt "billigt": ej genuint utan kopia.


Mer än investering i möjlig värdestegring föremålen kan ju att börja bygga upp ett bra material på webben löna sig: Genuina föremål från kinesiska åren som kommunistisk diktatur. Pre-revolutionär SEO.


Blir jag någonsin inbjuden till deras ambassad kan den ju passa bra förutom annat förberedande som att klippa håret eller raka av det kanske, klä sig lämpligt (mao-uniform och keps o.s.v. enligt antar jag vad guider kan fås för från mer kunniga inom konvenans här - helt säkert maos-lilla röda att ha i handen). Viktigt när det handlar om ett så stort land att visa att vi svenskar är team-players som bjuder till lite och även om det kan kräva några dagar att skrädda en korrekt mao-uniform och försöka få tag i den röda Kina-bibeln o.s.v. är det god risk management. Och börjar regimen falla medan där så kan man nedräkna med sekundvisaren.


Diktaturen, Revolten och Lyxklockorna

Från andra perspektiv diskuterande de kinesiska lyxklockorna, korruptionen och olika värden i attityd, ägande och hur vi visar värden vi upplevs ha:



Riktad information