Riktad information - Argument i världen vi skapat för dem: Playstation 4 vs Xbox One

2013-11-26

Vi tar en enkel men tydligt talande teknisk jämförelse mellan spelkonsolerna Playstation 4 och Xbox One:



Från: Xbox One vs. PlayStation 4: Upcoming Consoles Compared (2013-11-05) | PCmag.com

Och vi kan konstatera problematiskt strategiskt feltänk av Microsoft:


  • Trendsättande köpare kommer veckorna innan lansering i dataspels världens internet-samhällen jämföra de få fakta kända.
  • Bland få kända kända finns:
    • Xbox ram-minne generationer äldre - på nivå med vanliga PC-datorer.
    • Playstation 4 har en ny generation kraftigt snabbare ram-minne.
    • Och i beteckning redan där tydligt potentare: 5 istället för endast 3. Och med extra G bokstaven.

Och även om processorerna är mycket nära varandra är verkligen Custom Microsoft bra brand här? Microsoft OS är nog inte vad de flesta köper spelkonsol för. Är det kanske inte rent av att något liknande deras DirectX-rutiner (koncept för operationer och särskilt stöd bl.a. för spel och annat grafik-intensivt för många år sedan) de tyngt ner processorerna med via utökat antal operation?


Nästan samma hårdvara - fast med långsammare minne - mycket dyrare om man handlar Microsoft Xbox.


Argumenten är rationellt begränsade: Men det behöver inte märkas alls

Att argumentera på som ovan är oavsett ämne, sammanhang eller kontext mycket vanligt (förekommer såväl i dagligt tal, diskussioner på forum eller sociala media eller debat-artiklar och journalistik analys).


För det konkreta exemplet ovan är det mycket möjligt att jag har rätt men jag har ingen aning alls:


  • Jag har aldrig spelat på en Playstation eller Xbox, och överhuvudtaget på spelkonsol endast tre spel på en Nintendo Wii.
  • Förutom fler PC-spel cirka 1994 - 1998 endast därefter Westwood Red Alert II och Yuris Revenge.
  • Undantaget sista året för att träna hjärnan via visuell pereption när stödet för det blev mer underbyggt Doom, Doom2, Plutonia och någon modernare doom-kloon.
  • Ej heller har jag läst något alls med diskussion där spelare jämfört spelkonsolerna eller egentligen någon jämförelse alls i övrigt förutom citerad tabell.
  • Inte heller har jag mätt emotionella preferens genom automatiserad analys.

Däremot etablerade jag ett tillstånd där den information jag ger d.v.s. fakta i citatet är vad vi har preferens att beakta när vi smälter vad jag säger i övrigt. Fakta ej explicit indikerade är för många (särskilt intresserade och ännu mer särskilt intresserade och "troende" på en spelkonsol undantagna delvis resp. beroende på vad de tror på helt) är mindre troligt vad som kommer ha betydelse när argumentation bedömds. Detta är markov-antagandet där vi resonerar från givet kontext:



När vi jämför given information för att bestämma vad som är mer intensivt / snabbt och/eller värdefullare per "enhet är det tekniskt oerhört svårt utan särskild vetskap om spelkonsolerna när de nu vid tidpunkten för publicerad jämförelse fanns att tillgå att pröva (och ganska troligt när de nu finns tillgängliga kommer rapporter indikerande att båda är snabbare än den andra dyka upp: mycket beror ju på hur man mäter och det är ju viktigt att mäta "rätt" vilket är lättare när nu ingen peer-review i en journal eller en industristandard julhandlande konsumente känner till finns: men jag vet som sagt föga vad som är normalt just här för spelkonsoler). Betraktar vi dock bara information given i argumentationen är det lättare och argumentationen passar gärna som rimlig.


Vi prövar att addera något mer genom att ta fakta från vad som är aktuellt pågående i nyhetsmedia allmänt och har hög intensitet. Även om det kan upplevas vagt stämma in kan jag lova utan vetskap om den frågan att om den inte varit aktuell hade något annat utmärkt varit möjligt att hitta på samma tekniska-tema att argumenta från genom att inte mer än att uttalat spekulera kanske är fallet.


Avlyssning av bild och ljud: Kommer Xbox NSA-klart?

För skillnaden mellan dom tekniska lösningar för kommunikation är det tänkbart att allt som redan gjorts känt om NSA kan oroa konsumenterna. Särskilt som Microsoft ansträngt sig för att få köparna trots stort motstånd att acceptera en obligatorisk kamera och ljud-sensorer i hemmet:


"Microsoft has been very vocal about the Kinect, and initially made it a mandatory part of the Xbox One experience before backpedaling and announcing that users will be able to disable the camera. However, it will still listen to users, even when the Xbox One is turned off, ready to turn the system on at the "Xbox On" voice command.

The Kinect features a 1080p camera with an 'active IR camera' that can see in the dark, and Microsoft claims it can track motion much better than the first Kinect. It also uses a multi-microphone array with noise isolation to better hear voice commands."

Från: Xbox One vs. PlayStation 4: Upcoming Consoles Compared (2013-11-05) | PCmag.com

Vi tänka oss att många bland köparna oavsett föräldrar som handlar spelkonsol och inte vill ha främmande vuxna oavsett NSA eller andra tittande på barnen via Xbox - eller spelare vilka som helst som tycker det tar ner hela spel- resp- hem-upplevelsen - kommer köpa Playstation 4 även om de tidigare handlar Xbox.


Att NSA själva nyligen publicerat information indikerande att spelkonsoler hör till kritiskt teknik gör inte situationn bättre för Microsoft:


"The technologies that will replace today's keyboard and mouse—virtual computer controls—include such devices as touch screens and wireless game controllers. Our assessment focused on the key component of virtual controls—tracking. Tracking systems enable the computer to determine a user's head or limb position or the location of a hand-held device that interacts with a virtual object. In the past, tracking for gesture recognition was implemented via worn devices such as gloves or bodysuits. Recent advances in passive techniques (e.g., cameras and sensors) allow for a more ubiquitous interface."

Från: The next user interface (2013-05-17) | NSA.gov
The Next Wave | Vol. 20 | No. 1 | 2013,
The Next Wave, a quarterly publication of the National Security Agency's Research.

Visar det sig att dom tappade marknadsandelarna blir hög lär de kosta i färre spel och tråkigare internet-spelande med färre aktiva för de som ändå köper plattformen. Precis som många Microsoft produkter de sista tio åren kan det sluta med att man lägger ner hela produktfamiljen.


Enkelt och ganska effektivt

Och ovan finns ingenting konkret som talar för att något alls av detstämmer. Hade nu ett inte just citerande artikel i sista The Next Wave haft mindre teknisk-relevans som något kring joystick kontrollerna med också game med i citatet kring mobilt hade säkert minst lika bra - troligen bättre - citat som passerar i möjlighet via citat indikerad information som tycks relevant hittats i annan information hos NSA eller om inte annan lämplig spion-myndighet (kanske CIA) eller vad helst med hög upplevd relevans till redan introducerade nyhetshändelse kring NSA och tappandet av information för bl.a. mobil-samtal.


När vi själva bygger upp vårt tillstånde av aktiverade fakta går det självklart alltid att hitta lämpligt potent citat eller ytlig relevans (under förutsättning att det ej kontrolleras).


Figur I - Obama vet vad Merkel gillar: En teknisk-skiss kan göra annars komplicerade samband lättare att förstå genom att ge möjlighet till helhetstänkande utan att varje detalj självklart måste borras sönder och samman.

Steget från att samla in meta-information för mobilsamtal (call detail records tror jag och om så kanske inte fullt så självklart också själva samtalet lagras även om det spekulerats utanför indikerat i "Snowden-power-points" beroende på hur det nu görs eftersom CDR redan etablerat hos telefon-operatorer propageras och samlas för att ta ut statistik och hantera avtal med andra operatörerna för att ta betalt eller följa upp bulk-nivå-kostnader man tar med andra som rimliga eller orimliga) och att utnyttja kameror i hemmet i dataspelskonsoler också möjligt utnyttjade av barn (om nu gränsen inte ligger högre) är självklart gigantisk.


Men vi ger nu läsaren av argumentationen möjlighet att inse detta. Vi resonerar om andra personer. Och vi indikerar det som möjligt att dessa personer kanske upplever att vissa risker nog inte helt kan uteslutas:


  • Om läsaren själv känner inte bara i nivå med implicit oro utan konkret känner att detta tänkbart är möjligt är han inte ensam: Mängden köpare indikeras ju stor nog för att hela "Xbox" kanske är döende.
  • Om implicit oro upplevs men ej konkretiseras har vi indikerat rätt beslut vi kan konvergera till - Playstation 4 - utan att närmare analys är nödvändigt.
  • Om konsumenten är personligt ganska neutral har vi ändå föreslagit att detta kan vara möjligt för andra innebära att Xbox potentiellt är mindre rätt just nu och i förlängningen mycket är nedläggnings hotad.

Här gäller ju att argumentation givetvis är mer fungerande ungefär samtidigt i tiden med citaten från datatidningen i början av november. Att Xbox är döende känns nog mindre troligt nu efter lanseringen. Även om den kanske spelar sämre än Playstationen säljer den bra (vad som toppar mellan dessa varierar tror jag).


Argumentationen med citat för att ge tyngd utifrån aktuellt kraftigt i intensitet och känslor från en helt annan fråga var inte helt dålig samtidigt investerades väldigt lite tid på det. För gjort här med föga tid investerad (jag eftersökte ingen passande utan tog några saker läste av andra orsaker nyligen) gäller allmänt att ju mer tid som läggs på att leta upp ytliga
likheter, argument som tycks passa in om ett citatet med konkreta koncept tillräckligt nära vad diskuterat (motsvarande "game controllers" i citatet: spel-relaterat) desto elegantare och starkare går det att göra.


Trots eventuellt mycket elegantare och potentare än gjort här gäller att om:


  • Sammanhanget publicerat gör bemötande argumentation möjlig.
  • Eller om jämförbar entitet argumenterar omvänt med utgångspunkt ex. artikel.

Är det både enkelt att slå sönder argumentationen genom att skapa ett aktivt sammanhang (Markov-antagande) på samma sätt där
vi kan indikera ex. tekniskt okunnighet, moraliska defekter, påvisa försöka att manipulera läsaren, där vi etablerar distans
mellan vad so publicerade den första argumentationen såväl när möjligt risk (våra läsares "fiende") - ju mer het en fråga är
desto enklare är det senare men med större risk att vi egentligen mest talar till dom som redan tycker ungefär som vi.


När distans etablerats och det förklarats att dom defekta argumentationen såväl visar på teknisk inkompetens (och kanske om inte förståndshandikappad i alla fall lite dum och lätt-lurad) antingen för skribent eller dom av skribentens läsare som
"går på det" kan vi gå vidare genom att förklara hur det egentligen ligger till:


  • GDDR5 är först för Playstation. Teknisk problem är att vänta.
  • Ingenting befintligt kan adressera minnes-rymden mer än motsvarande DDR3.
  • För en hårdvaruplattform med ordentligt mycket mer minne än 8 GB - börjande 64 GB - kan GDDR5 med tiden praktiskt blir snabbare.
  • Men närmaste två åren är det troligare långsammare därför ingen optimerad kompilator kan annat än att adressera det som DDR3 vilket gör att förslöande mellan-kod krävs.
  • Praktiskt en förlust på 2 - 5% i prestanda.

Fakta ovan är endast exempel på hur det kan tänkas så ut: Ingen substans i fakta finns bakom det. Jag tror mig sett i Wikipedia att GDDR3 är nytt men i övrigt vet jag ingenting om hur resp. påverkar spelutvecklarnas kompilatorer och möjligen är prestanda kring minnet redan etablerat i spelkonsolens OS: ingen aning.


Att mäta via metod vi alla förstår är oerhört svårt ex. att miljön vi mäter i inte är vad vem som helst klarar att komma åt understryker kompetens såväl som reducerande antalet konkurrerande mätningar.

Pris och tid

Om en produkt är dyrare lägger vi givetvis mer tid och gör rationella bedömningar där vi riktigt reder ut ytliga tekniska uppgifter vi för "billigare" frågor annars kan låta passera.


D.v.s. köper vi en bil handlar bedömning mellan varumärken sällan om tio enkla uppgifter. Därför är en påkostad sportbil ofta ett per krona lika bra köp som den bästa budget-bilen.


Vi förstår från ex. med bilköp att våra avvägning mellan olika värden inte alltid är trivial att se endast ett beteende som dominerande. Priset behöver inte vara vad som avgör så mycket som storleken på andra värden som också har betydelse (kanske nationalism, status, hunger for speed eller trosföreställningen att genetiska-evolutionära samband finns till vad man kör för bil).


Känns det rätt att köpa ett särskilt bilmärke kan det vara trevligt att se en jämförelse som lyfter fram värden hos det även om den jämförelsen inte direkt gjordes av någon tydligt och välkänt etablerad oberoende aktör.


Vi bör därför vara medvetna om att argumentation av denna sort - och mycket likartat i bristande djup när det kommer till rationell trovärdighet - med lätt gömd emotionell intensitet lättare accepteras av den som redan ligger närmare vad vi argumenterar för. För en tydligt Xbox-troende spelare är det inte otroligt svårt att få någon märkbar effekt genom att indikera risken att NSA kommer sitta och titta på honom eller henne när de spelar.


Samtidigt är övergång mellan troende och icke-troende inte binär. Det finns ofta en del av populationen närmare A eller B (om vi tänker oss endast två alternativ) men som är rörligare åt båda hållen. Att argumentera andelen av dessa närmare oss kan där ändå få stor påverkan därför att förutom den del av populationen som faktiskt är rörlig gäller att övrigt inte självklart går enkelt att påverka rörande effekt på försäljning, valutgång eller jämförbart.


Begränsning - eller bättre uttryckt risken - att argumentera på detta sätt blir därmed en avvägning mellan:


  • Hur långt ut från hårt troende redan med oss vi vågar gå.
  • Längre ut större andel spelbara för förändring vi kan nå.
  • Men längre ut möter vi också troligare mot-argumentation innebära att mer tid för trovärdig argumentation krävs såväl
    som potentiell risk att vi bemöts, förlorar, tappar inflytande i subkulturen eller rent av tvingas till seppuku - 切腹.


Självorganiserad balansering mellan ex. Playstation och Xbox är möjlig men fodrar balanserat engagemang i att detektera dom defekta argumenten (eller åtminstone presterande ungefär samma mängd mer emotionella men mindre rationella argument). Samma möjlighet - såväö som behov - gäller de flesta engagerade politiska, "teologiska", såväl som vilken annan fråga som helst med "troende", emotionell-potentiell och ett ekonomiskt värde vars realisering inte uteslutande hanteras i standardiserad och helt öppen upphandling med ett fåtal köpare.


Komplettering

Nedan har vi ett lika bra eller bättre citat att ta ut från övergripande sammanhang också från The Next Wave (artikeln i övrigt handlar nu inte om dataspel eller ens tror jag är skriven av folk på NSA och dessutom tror jag själva kan vara större än dom artiklar som publiceras åtminstone längre än numera där det kanske sedan ett tag mer är en sak mer i konept av att säga något för andra i "tech feel good" domänen för besökare m.m.).


Kursivt gjorde jag själv...


"The video game industry has also contributed to behavioral forecasting by providing platforms for experimenting with complex social and environmental interactions. All things considered, orcs in World of Warcraft don’t act that much different than travelers waiting in queues for airport security screening."

Från. The Art of Forecasting and Futures Planning | NSA.gov
The National Security Agency’s Review of Emerging Technologies,
2011

Och dataspel skrev jag en artikel för väldigt många år sedan för Säkerhet & Sekretess, IDG (vilken tillsammans med Nätverk och Kommunikation och ev. mer tidning blev Techworld flera år senare), som också publicerades på webben som helgläsning:



Datum 2004-03-26 äär jag inte säker på är korrekt - ofta kom helgläsning av längre artiklar (20 000 - 25 000 tecken en månad eller två efter publicering) som mycket troligt korrekt är angiven:


"Text: Hans Husman Foto: Andreas Eklund

Artikeln finns att läsa i sin helhet i Säkerhet & Sekretess nr 9/2003."

D.v.s. jag hävdar innovativt försprång med många år här före NSA (även om jag kanske efter 2003 mer sällan sett tecken på att behöva uppdatera mig kring game-frågorna) med citat tidsstämplat 2003.