Tetris och kvantifierad skillnad mellan medvetet och omedvetet spel

2013-09-19

I mycket tror jag att Tetris handlar om att synkronisering mellan pathway till associerat motoriskt cortex och prefrontal cortex ska gå ostört. De i särklass bästa resultaten når åtminstone jag - och tror jag säkert de flesta - när man kanske helst reflekterar något annat. Att seriöst spela för att nå bra resultat blir därför antar jag huvudsakligen en fråga om att träna sin förmåga att spela utan störande medvetenhet.


Vanligen nu efter ett fåtal års uppbehåll startande på nivå 19 eller 20 når jag vid ett utmärkt resultat 35 000 - 40 000 spelande med också normalt medvetet störande. Men av och till när medvetande hamnar i distraherande mediterande större fråga kan man överraskas av väsentligt bättre resultat:



Spelet är det bättre för Linux och framgår av titeln. Ett av mina fem bästa resultat överhuvudtaget. Oavsett jämförande population ett mycket dominant resultat.