Mask och Helium: I väntan på WikiLeaks

2013-09-13

Egentligen avsedd för prylar-elektronik.blogspot.se men publicerad här innan p.g.a. felaktig management (flera mellan-chefer har förflyttats till nya positioner).


Förutom en extern hårddisk till (hade köpt fler om fler jag varit nöjd med tidigare varit inne), en helium-behållare m.m. inhandlade jag en mask till min symbol-sampling. Samma mask jag 2009 eller kanske rent av 2008 första gången manuellt lade märke till lika lite då som nu med medvetenhet om dess kulturell bakgrund innan.


Faktiskt utan att hitta min digital-kamera förlagd någonstans här sedan ett par veckor (högst) är det ej helt lätt att förklara den för mig. Hos återförsäljaren refereras den emellertid som V for Vendetta vilket jag ej heller fullt förstår kopplingen till. Passande nog för den större subkulturen där utnyttjad bl.a. använd för anonyma sammanhang såväl i kontext av demonstrationer som IT on the Net.


Hela området med eller utan mask upplever jag ofta lider av relativa feltolkningar. Kritik mot entiteter närmare traditionellt Väst-Europa såväl USA ger indirekt störda tolknings-kontext adderade till bl.a. Ryssland där vi i det senare gör skillnaden mellan mellan diktatur och demokrati otydlig. För ex. Rysslands skapas situationer där de får möjlighet verka vara mer ideala demorkatier medan i praktiken nära nog diktatur. Maskens koncept i sig ger givetvis vem som helst möjlighet att ta den på sig rörande vilket jag fortfarande väntar på publicering av Wikileaks för dom ryska dokumenten (även om de ev. är relativt enkelt möjliga att inhämta på annat sätt: 1 st flygresa och 2 - 3 st flaskor vodka brukar kunna leverera allt från oljefält till överbliven försvarsmateriel så varför inte information om det statliga bredbandet mot förmodan skulle ligga nere) också om Ryssland idag sedan år är tredje-klassen i all praktisk verklighet (strunt aktör med inte mer inflytande än vad du väljer att ge det och än mer så 2014 med dom förväntade prisfallen relaterat export av energi) jämfört med tyngre problematiska entiteter som särskilt Kina en viktig moralisk-frågeställning för Wikileaks (tiden går).


"Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree
I travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something

Some of them want to use you
Some of them want to get used by you
Some of them want to abuse you
Some of them want to be abused"