Krypteringsanalys eller natural language processing?

2013-09-20

Innan publicerad i Hans Husman om Information warfare. I ett personligt plan - och i utveckling av min person - känns det riktigt bra att få publicera ett tips på något kanske läsbart för NSA. Givet den nätmobbning i publicerad ridicule jag under några veckor bedrev av dem för att stärka upp min självbild och självförtroende skattat från en inte allt för stark utgångspunkt där mina eleganta skämt med rent av "skämtbilder" förnedrande deras emblen antydande att hålet i dom själva gjorde till vad de kan ha varit men ej längre orkande upp till krävande något nytt att börja om från brännande upp kulturen där inhyrda systemadministratörer hanterade kontorsdatorerna kan läsa och skicka ut vad som helst. Ett viktigt steg för mig på väg till ännu inte en bra människa men mindre sjukt omänskligt gottande mig andras misslyckande värre än hånskrattande skapande utstuderade skämt jag publicerat och spridit i torterande nätmobbning vars personliga kostnader för de stackars satar hos dem som kan ha läst vi inte mer än kan hoppas på är vad lever att skämta mot och inte kanske tagit livet av sig eller i förvriden smärta skjutit mer än sig själva en hel avdelning eller avfyrat ett kärnvapen hackat i Nordkorea.


Sådant säger mest om svaghet hos mig. Att öppet våga erkänna denna sjuka sida hos mig där jag roat mig över den som redan ligger är ett steg mot att orka tillbaka det friskare mänskliga. Jag tror nog alla läsare håller med att om den humor jag skrev på bekostnad av någon utsatt aldrig moraliskt korrekt är rolig: oroligt lite otäckt snarare än tråkigt.



    Ett till exempel på mitt nätmobbande. Notera hur utstuderat jag missbrukat min kunskap om språk och komik genom att förstärka både med visuella komponenter såväl som text för att ta det fult elaka än högre... Från: Datakälla till FN / Sverige filen - NSA infiltrerat genom General Alexander (diskuterande egentligen koncept-associationerna runt Sverige i FN's dokument Sverige i FN)

    Angreppet kan tyckas enkelt men här är det dom nästan gömda små detaljerna som avgör. Otaliga timmar i förberedelse lades ex. ner på att förstå Janet Napolitano och hur hon uttrycker sig: Notera särskilt den mer ovanliga smiley hon har preferens för att använda just vid kontakt med General Alexander. Utnyttjande det "vet" Alexander utan reflektion vem meddelandet kommer från och tar chansen att få en enkel lösning på ett gammalt problem som plågat honom med personal länge.



Ursprungligt inlägg


Oavsett vilket där refererad artikel är mer teoretiskt än praktiskt inriktat ett tyckte jag mycket tydligt exempel på hur nära språk i dess tillämpningsområden i datamaskinerna är med krypteringsanalys. Här har vi de enklare men grundläggande nog så viktiga basalgoritmerna i natural language processing som markov-processer men med termer och informationsteoretiska koncept något närmare krypteringsanalysen än annars vanligare i segmentet samtidigt som man kanske ser en del koncept data-lingvistiken och den kognitiva psykologin möjligen har ej använt i krypteringsanalys ännu (jag är ej uppdaterat kring publicerat där riktigt så där kan jag ha fel) jfr möjligen transfer-entropi som gående lite "ortogonalt" (sökande beskrivande snarare än säkert matematiskt korrekt gissar jag) mot vad vi för permutationerna och motsvarande om vi tänker överfört blockchiffer-teori också substitutionerna över varven mellan de koncept efterföljande varandra vi har i den dolda klartexten såväl faktiskt i den krypterade texten.



Därmed inte sagt att jag just tror att något särskilt värde för krypteringsanalysen finns i artikeln. Men en tyckte jag oerhört elegant illustration av en punkt där koncept från båda hållen möttes så tydligt. Möjligen kanske en kulturell-fråga i val av koncept och beteckningar?


Dessutom är det alltid kul att dela tips i just dom området jag vet har det i särklass största intresset bland mina läsa.