Ridicule: Guardians djupt nedgrävda komiska informations skatter

2013-08-21

Jag börjar inlägget från trasig Washington Post länk varifrån vi vandrar över till Guardian som återpublicerat samma inköpta artikel. Komiken kändes riktigt fin här man kanske kräver lite förkunskaper om hur sessioner, loggning m.m. fungerar på webben.


Om jag nu ev. inte kopierat in fel men jag tycks göra det verkligt sällan. Snarare spekulerar att de har eller haft någon grunka som passerat url med titel när den kopieras och att man där humpat in diverse id-märkning på url:en relaterat datum och titel indirekt (varför så vet jag inte: obegripligt men väldigt vänligt - kanske för att skapa ssocieration mellan besökarens uttryck på sajten, geolokalisering, ev. registrering på den, betald prenumeration t.ex. jfr hur gärna man rabatterar för att behålla, till sajten där länken ev. dyker upp och tror jag allmänt mer troligt försök att kapitalisera trafiken bättre än i domän av den amerikanska ideen att man kan hitta ljus i mörker genom att titta också i det ej publikt publicerade - men ganska ofta fungerar de inte ens när man prövar dem så regelmässigt kopierar jag alltid från URL-fönstret:


http://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/tibetan-writer-under-house-arrest-in-beijing-calls-for-a-end-to-self-immolations/2012/03/08/gIQAn96F0R_story.html


Jag funderade lite från det här om det kan bära information av ekonomiska samarbeten där försvinnandet speglar avbrytande av det?


Men sökningen site:http://www.washingtonpost.com associated press på Google gav närmare 250 000 träffar.


Tittar vi på Guardians publicering av samma Associated Press artikel anger de i meta-informationen:


    &ld;link rel="publisher" href="https://plus.google.com/113000071431138202574"/>

Vilken via redirekt leverar oss till:


    https://plus.google.com/+TheGuardian/posts

D.v.s. deras egen startsida på Google Plus. Spontant spekulerar jag att kutym är den egna sidan eller Associated Press men jag har inte tittat efter vad ev. standarder indikerar.


För nu en av världens mer trafiktäta - någonstans topp tio - 20 och kanske högt upp där i sitt segment - en typ av konceptuell trafik-taktik säkert en del funderar en del över och hur värdet egentligen skapas. Jag ser tror jag ungefär vad konceptet var och givet annat blev vilket vi kanske återvänder till någon gång.


I deras parametrisering av annonseringslösning via Javascript ges mer entydig meta-information. Vi noterar också förutom meta-informationen att de för värde korrekt söker associera besökaren till ett kontext som bibehålls för att bättre anpassa reklamen. Om "Omniture" nu loggar vad folk läser varaktigt kan jag inte svara på då jag inte vet vad det är för tjänst men jag noterar i Wikipedia ett "innovations-cluster" jag tidigare associerat av och till levererande military intelligence även om jag inte vet om det berör aktuellt företag inköpt under Overtures utveckling. Wikipedia skriver också:


"Critics have accused Omniture of attempting to hide the fact they are collecting data.[12] Critics claim they do this by sending the information to a domain name that looks and sounds similar to an IP address used to connect to devices on the local network and not the Internet. This has led to speculation that the domain name is used to trick users or firewall rules.[13] Omniture's SiteCatalyst and SearchCenter products use the 2o7.net domain name.[14]
Omniture collects data from Apple[12] and Adobe, who use Omniture to collect usage statistics across their products.[13] It is possible to opt-out of the Omniture data-collection system, and to block the tracking.[14]

Nedan ser vi det citerat från den osynliga gömda sidan av deras artikel (view-source:http://www.theguardian.com/world/2012/mar/09/tibetan-writer-self-immolations-end:


var userId = "(none)";
        if(userId != "(none)") {
            s.prop2   = "GUID:" + userId;
        }

                    s.prop3 = "Guardian";
                   

  s.prop3 = "Guardian";
                    s.prop4 = "Tibet (News),China (News),Protest (News),Asia Pacific (News),World news";
                    s.prop5 = "Unclassified,Policy Society,Not commercially useful";
                    s.prop6 = "Associated Press in Beijing";
                    s.prop7 = "2012/03/09 08:06";
                    s.prop8 = "1715224";
                    s.prop9 = "Article";
                    s.prop10 = "News";
                    s.prop13 = "";
                    s.prop19 = "GUK";
                    s.prop47 = "UK";
                    s.prop64 = "UK";
                    s.prop65 = "Tibetan writer under house arrest calls for self-immolations to stop";
                    s.prop66 = "News";
                    s.prop72 = "News:World news:Tibet";
                    s.prop73 = "News:World news:Tibet";
                    s.prop74 = "News:World news";
                    s.prop75 = "News";

Här loggar dom lite själva också via en icke existerande bild. En sund åtgärd för att vem som helst kommersiell på webben:


&ld;img alt="" src='http://hits.theguardian.com/b/ss/guardiangu-network/1/H.25.5/616?ns=guardian&pageName=News%3AWorld+news%3ATibet%3AArticle%3Atibetan-writer-self-immolations-end%3A1715224&ch=World+news&c3=Guardian&c4=Tibet+%28News%29%2CChina+%28News%29%2CProtest+%28News%29%2CAsia+Pacific+%28News%29%2CWorld+news&c5=Unclassified%2CPolicy+Society%2CNot+commercially+useful&c6=Associated+Press+in+Beijing&c7=2012%2F03%2F09+08%3A06&c8=1715224&c9=Article&c10=News&c13=&c19=GUK&c47=UK&c64=UK&c65=Tibetan+writer+under+house+arrest+calls+for+self-immolations+to+stop&c66=News&c72=News%3AWorld+news%3ATibet&c73=News%3AWorld+news%3ATibet&c74=News%3AWorld+news&c75=News&h2=GU%2FNews%2FWorld+news%2FTibet&c2=GUID:(none)' width="1" height="1" />

Jag tror att GUID:(none) i "bild-adressen" innebär att logga sessions-id för besökaren när de kan och annars enligt ovan (lite förvånande att de ej loggar att jag kom från Google med den information men antagligen sitter väl Google Analytics eller liknande också någonstans på sidan).


På sidan såg jag också att man lät klient köra en enormt stor java-script sida vilken visade sig höra till ett till trafikanalys-företag nytt för mig. Ungefär vad de tar ut framgår dock av bilden (jag tror jag ska få access till uppgifterna: det kan nog räcka bra att korrekt ange att man vill lära sig om att få trafik på nätet från en av internets bästa trafik-samlare men vi får se: troligen föga intressant ej uppenbart av vad vad sidan berör och att det är Guardian):



Besök här: www.quantcast.com/guardian.co.uk.


Mer trolig trafikanalys fanns också t.ex. http://secure-uk.imrworldwide.com/ jag ej försökte ta reda på vad det var med förklarade sig Monitoring Page - dn13-fr.imrworldwide.com direkt på sidan.


Tittar vi slutligen på jvascript-koden för delar av uid-genereringen upplevde jag mig lite mindre uttråkad. Nästan lite road av komplexa mystiska orsaker jag bäst inte försöker förklara då det egentligen är så lite man verkligen kan veta säkert utan att konkret ta sig en titt själv väldigt nätnära (vilket jag ej gjort):


var _sf_async_config = {};
/** CONFIGURATION START **/
_sf_async_config.uid = 30676;
_sf_async_config.domain = document.domain;
_sf_async_config.sections = 'World news,News (Tone),Article (Content type),Tibet (News),China (News),Protest (News),Asia Pacific (News),World news,Article';
_sf_async_config.authors = '';
_sf_async_config.useCanonical = true;
/** CONFIGURATION END **/
(function() {
function loadChartbeat() {
window._sf_endpt = (new Date()).getTime();
var e = document.createElement('script');
e.setAttribute('language', 'javascript');
e.setAttribute('type', 'text/javascript');
e.setAttribute('src',
(('https:' == document.location.protocol) ? 'https://a248.e.akamai.net/chartbeat.download.akamai.com/102508/' : 'http://static.chartbeat.com/') +
'js/chartbeat.js');
document.body.appendChild(e);
}

Lämnande dom mystiskt komiska dimensionerna kan vi förövrigt notera att vi ovan har en cache-tjänst av webbinnehåll sittande mycket nära slutanvändaren. D.v.s. vad i den mån de ex. hanterar SSL-skyddad kommunikation av och till terminerar det åt servern (hur Akamai gör vet jag ej) förutom att vara vad som kan ge väldigt mycket mer information associerat användaren. Dessa servrar sitter ju typiskt hos internet providern man köper bredband av så om du har statisk IP-adress vet de vad du surfar på i övrigt.


Några tidigare kortare noteringar relaterat Akamai jag publicerat sedan 2009 finns här: kamai. Mens jag rätt var kontext till dem sådant att jag publicerade dem på informations säkerhetsinriktade seotaktik.com med för området kanske passande namnet Hans Husman om information warfare - warfare är ju en term vi kan låna och återanvända kreatvt fritt även om vi inte är ex. en militär-myndighet bedrivande warfare inom information eller ute på slagfältet.


Men jag är så lättroad. Varande normalt så cynisk roas man verkligen av det lilla: relativ skillnad blir så märkbart.


Hellre än att sitta här och missbruka komik och kanske värre sämhällsstörande ridiculu är det viktigt att vi söker det samhällsbyggande värdet. Allt dolt bort abstraherat oavsett svält i andra delar av världen, informationsflöden m.m. störs vi sällan av. I domäner där vi tror oss veta att dimma döljer fara gäller att avsläjandet i den flyende ur dimman under hög intensitet likt föga annat väcker intresset. En elegant litterär illustrtion är när the Bastard med fiender - såväl övernaturliga som en föga vänsklig armé - jagande efter honom uttryckande såväl fara för hans egen flykt rusar mot muren i första boken i Games of Thrones. Ingenting är starkare än dimman än när information ges om vad som rör sig i den genom avslöjandet och flykten trovärdig såväl som spännande. D.v.s. potentiellt tillväxtskapande metodik för när det troget innovativa svenska folket vill ta sina syltade bär, maskiner eller annat tillverkat ut i världen.


Som ajg tidigare skrivit tror jag ej NSA avslöjandet skadat. Tvärtom gäller att en befintlig problematik med enorm topp precis i skiftet Obama och Bush II fanns inkluderande bl.a. "viss paranoia" och skeptiska känslor mot USA mer allmänt i Västerlandet mycket mer än tidigare under någon period jag har corpus i nyhetsartiklar resp. Twitter för. Det kostade garanterat i reda pengar.


Att bara som del av förändringen av det problemet öppna dörrarna till NSA - känt dimmig sedan år dä mycket i osäkerhet kan konvergera - går inte. Dels finns säkert känslig information där. Vidare blir det aldrig trovärdigt. Den väg Mr Snowden organiserade eller självorganiserade ger en alternaiv möjlighet. Att sätta en bättre mer tydlig politisk kontroll gärna synkroniserad EU med realism både gällande hur ägarna av lösningsområdet - väljarna - värderar privacy resp. konkreta risker man trovärdigt kan redovisa med statiskt sunda metoder och ställa i relation till kostnad så att andra konkurrerande myndigheter och lösningar ibland också kan få en chans när de är duktigare på något minskar problematiken.


Det reducerar dimman troväridgt därför att man inte öppnade dörrarna. Jag tror därför inte att vi ska förvänta oss mer av känslor i negative valence varaktigt relaterat USA i dom här frågorna. Snarare tror jag att det kommer stadigt minska.


En kul twist på det hela som bonus från ett kanske mindre nyhetssäljande perspektiv.