NSA kan ge Dagens Nyheter rätt kunskap för att lyfta koncernen till fornstora dagar

2013-06-07

Jag har ofta upplevt att sådana här lite vinklade anti-amerikanska nyheter inte är helt ovanliga hos DN: Miljontals människor i USA får sina telefonsamtal övervakade efter ett hittills hemligt beslut i en specialdomstol för säkerhetsärenden. Här tycker jag att man borde jagat rätt på någon ansvarig och fått deras bild av det hela.


Problemet är dock djupare och kommer ner till kultur och svårigheten för olika flockar att mötas för att förstå och dela värde med varandra. NSA lite smygande i sina enorma datahallar försökande skatta data-brister predikterande från fläckljuden eller förhandlade nya köp hårdvara kanske inte själva heller alltid går ut och möter media.



En möjlighet jag ser både för att hjälpa DN lite på vägen här till en värld där möjliga outnyttjade verktyg finns att lära av koncept och verktyg redan tillämpade i NSA;s bransch och görande både dem och mig själv ekonomiskt sundare skissade jag snabbt ett litet mini-koncept att utveckla vidare och sälnja in till dem.


Principen här precis som hos NSA är människornas kontakt och möten med varandra - vad vi här kallar Human2Human och vad det mesta inkl. Business2Business alltid bygger på - men vi väljer att abstrahera hur vi suger in den informationen. Kanske är det lite äldre sävliga journalister man placerar ut att lyssna på restauranger eller kanske en spännande teknisk lösning (varför inte i samarbete med Ericsson eller mer vågat köpa in tidigare associerad kompetens hos dem och mer självorganiserat accessa den moderna världens motsvarighet till skvallrande växeltelefonister: dagens mer manliga ambition om att undvika sådant har ju en stor teknisk utmaning där man ligger efter öpnnnade möjligheter).


Viktigast automatiserar vi från kunskapen vi etablerar själva publicerandet. Också här abstraherar vi. Vi kan tänka oss både en human-enhet eller kanske en mjukvaru-agent.




Att som DN och ännu värre Guardian saknande den ändå lite lugnare svenska sundheten till omvärlden möta nytt fientligt och avståndstagande är sällan konstruktivt. Det skapar gammalt groll som kan pågå över generationer.


Samtidigt som vi såg att både DN och Guardian kan ha mycket att lära. Och vi vet ju också från en del indikationer att åtminstone några myndigheter lite blygt sista tiden i USA sökt kunskap hos pressen.


Den större affären långsiktigt är mindre att stämpla-ner NSA med otäcka stereotyper och mer att lära och göra det bättre för att skapa egna affärer. Våga ta tänk till en ny bransch man kan är ibland väldigt effektivt när färdiga lösningar finns färdiga i en annan om man vågar se det. Sverige är ju dessutom en så fin lagom stor först case-geo-area. Inarbetat koncept mycket seriöst och industraliserat men ändå inte mer än kanske praktiskt intressant 4 - 5 miljoner personer att följa kontakt för: Rätt case om först som tar dom stora affärerna om ett år nere i Tyskland, Kina m.fl. viktiga industriländer med utmaningar att hålla kontroll över allt som händer i världen. Tyskland troligt mer business och öl och i Kina demokrati och människorättsfrågor, hantering av amerikanska desinformations-kampanjer m.m.


Vid behov av en till mindre utvecklingskund kan jag se att Norge nog är möjligt. Till exempel hjälpa dem förstå och dokumentera flygbranschen. Det är ju dessutom ett NATO-land och därmed möjlig instegsaffär till att kanske börja underleverera till NSA.


Oavsett väg stabila intäkter och riktigare den svenska målgruppen för DN mer riktat anpassat spännande intressanta nyheter som knivskarpt pekar ut vad dom vill läsa även när det kostar lite pengar. Värdet motiverade kostnaden.


Jag funderade också ett tag på Svenska Dagbladet men med deras ägar-relationer till NSA och konservativa kultur-sfär får de säkert något förenklat ner-filrerat redan från NSA. Även om så klart sämre små-saker ändå vad som nog gör en införsäljning svårare.