Avståndssökande signaler i ett fördjupat perspektiv

2013-05-26

Ett par exempel till på uttrycks-verktyget nedan (ett diskret och ett tydligare):


"1. Bild två föreställande crap-spelare. Utnyttjar djup-perspektivet känt från förekommande när kulturell distans önskas uttryckas av fotograf. Effekten i övrigt är mindre studerad i modernare forskning men föga otroligt markerar den också i inverkan viss distans."

Från: Obama vinklad: Stereotyper, fördömer, perspektiv m.m. (2013-05-23)

Diskret exempel

Jag såg Raphaels (förarbetet antar jag) i Guardians nyhet Ashmolean exhibition of old masters marks museum's 330th birthday där bilden nedan (annan källa) manipulerades något av mig när jag tittade på perspektivet. Vi sätter person närmare i kontrast till personen något bakom.



När jag tittade på i Wikipedia på verktyget fanns denna bild av samma förarbete där fenomenet blir lite tydligare. Personen bakom i ökad distans uttrycker det förstärkt genom att lyfta händerna bort-skjutande:



Övertydligt exempel

Ett ofta använt ex. jag troligen byter ut vid tillfälle. Jag har en försvarlig samling ännu tydligare i en äldre referenbok över världens alla folkslag från någon gång tidigt under 1900-talet.



Det första exemplet är givetvis i allt det intressantare. Särskilt om vi söker något att jämföra med i tanke mot text. Allt annat än nyanser är ju där oftare ganska ointressant. Det samma kan också sägas gälla det visuella (förutom komiska överdrifter eller just det som i ex. två uttrycks distansierat mot vår vanliga världsbild men sådant är ju enklare i text och ointressant också därför: det som förändrar och flyttar vårt kulturella perspektiv när vi läser utan att det är uppenbart som exempel på distans är ju i allt både det intressanta och lite mer utmanande åtminstone per instansierat uttryckt).


Vi noterar givetvis också att vi i exempel två ej har avståndssökande signaler. Personerna i bilden är passiva. Däremot händerna i exempel ett. För att ta kunskaps-ansvar för min titel.