Kinas slagkraft i internet warfare: Koncentrerad till single point of failure?

2013-02-19

Återpublicerad från Hans Husman om Information Warfare: Kinas cyber warfare tropp identifierad i Shanghai.


Jag kan från bilden se en del arkitektoniska likheter med byggnader jag mötte under min värnplikt på F21. Kanske kan vi tänka oss (för att analysera vad vi nu kan från informationen i artikeln) spekulera att "ditt" kontors höjd över marken är en funktion av din militära status. När du nått så högt du kan på denna "avdelning" (brigad? tropp?) är du överst och kan se ut över omgivningarna så långt möjligt bara begränsat av smog och omgivningarnas kontorskomplex.


"An unassuming 12-storey building in a suburb of Shanghai has been identified as the possible headquarters of a global hacking operation allegedly run by the Chinese military.

According to Mandiant, an American computer security company, extensive evidence collated over three years points to a white tower block in Datong Road, in the Pudong district of the city."

Från: Chinese Military's 'Global Hacking HQ Found' | Sky.com

Utnyttjande Google Maps kan vi vända på perspektivet och titta på byggnaden från luften...



View Larger Map

Praktiskt om man får lust att titta förbi för att bjuda på lunch med någon medarbetare man ser gå ut kanske för en artikel åt någon lämplig tidning.


En reflektion byggd på föga fakta är att diverse delar både i och utanför det militära men fortfarande statligt har mutat åt sig lite slagkraft på internet såväl som land, hav och himmel (och sjöar?).


Oavsett det besöker jag Shanghai ska jag pröva att sätta mitt WLAN promiskuöst även om jag betvivlar att sådana numera mycket uppmärksammade problem är vad en enhet som denna skulle ha. WLAN är väl numera mest en future för desinformation och dylikt.


En tillhörande rapport: