Eric Schmidt tänker nog överraska världen med en stor donation för att skapa demokrati i Kina

2013-02-21

Vad jag minns från ett besök i Grekland som barn var minnestavlorna på ett museum över familjerna som skänkt skepp till frihetskriget. Varande ganska ung var det inte vad jag insåg troligt var allt d.v.s. de skepp man som mindre by eller större familj hade tillsammans. För ett folk med taktiskt värde varande spritt ut över öar under förutsättning att man kan röra sig över havet är det potentiellt avgörande värde under 1800-talet (idag är det nog mycket mer komplicerat men vid den här tiden var vatten fortfarande den snabba överraskande förflyttningen).


För ett ändå stort land med lång välkänd historia upplevde jag att Wikipedia att överraskande lite skrivet om frihetskriget och jag har heller ingen bok jag läst att rekommendera. Vi ser dock just indikationen om de ombyggda fiskebåtarna:


"From the early stages of the revolution, success at sea was vital for the Greeks. If they failed to counter the Ottoman Navy, it would be able to resupply the isolated Ottoman garrisons and land reinforcements from the Ottoman Empire's Asian provinces at will, crushing the rebellion. The Greek fleet was primarily outfitted by prosperous Aegean islanders, principally from three islands: Hydra, Spetses and Psara. Each island equipped, manned and maintained its own squadron, under its own admiral.[86]

Although they were manned by experienced crews, the Greek ships were not designed for warfare, equipped with only light guns and staffed by armed merchantmen.[86] Against them stood the Ottoman fleet, which enjoyed several advantages: its ships and supporting craft were built for war; it was supported by the resources of the vast Ottoman Empire; command was centralized and disciplined under the Kapudan Pasha. The total Ottoman fleet size consisted of 23 masted ships of the line, each with about 80 guns and 7 or 8 frigates with 50 guns, 5 corvettes with about 30 guns and around 40 brigs with 20 or fewer guns."

Från: Greek_War_of_Independence - War_at_sea | Wikipedia

Rörande något helt annat såg jag nyligen också att ska sälja 42% av sina aktier i Google, och såg i diverse recensioner (eller om det ev. bara är referenser till att boken skrivits) att han är väldigt engagerat i Kina's frihet ex. Google Chairman Eric Schmidt calls out China in book.


Nu har han ju redan berättat att pengarna ska investeras i andra aktier för att öka "spridningen". Dock kan jag se hur både grekerna och för den delen också Schmidts bransch-komis Bill Gates kan ge en del andra idéer. Även om man Schmidt skulle sälj mycket mer - nästan allt - kommer ju pengarna knappast hinna gå ut varken för honom eller nära släkt. Finns mycket problematiskt rörande demokrati i Kina och Nordkorea såväl Afrika vars lång problematiska historia tråkigt nog är vad jag har en känsla av att för många givit upp lite på (och ju dessutom en kontinent åtminstone Google engagerat sig en del i rörande mobilitet).


Ärligare bedömer jag det dock egentligen inte som viktigt jämfört med att Schmidt representerande konkret inflytande i infrastruktur och som medieperson gjort ett publicerat mer genomarbetat commit på frågan. Det tycks för mig som att det gör det troligare att man naturligt för en riktigare preferens mot de moraliskt sunda besluten i för dagen aktuella frågor. Åtminstone är det ett koncept jag av och till använder för att "bevaka min egen moral". Binder dig mot vår mänskliga svaghet som lätt kan överraska oss utan att vi hinner se det för vad det är.


Men 4 - 5 miljarder (om vi tänker avgränsat Kina) motsvarande i Svenska pengar - men knappast mer i vad jag ser men det innesluter inte många andra områden utanför vad jag normalt tänker alls på - kan jag konkret kan göra stor skillnad om seriöst applicerat för värde nu under en fem år för att gå över tröskelvärde snarare än att bli dina typiska eviga fonder vars värde aldrig verkar avgöra. Ett koncept som ju fungerade bra i kampen mot tyfus när Gates engagerade sig.




Det är 2013 och dags att sätta kartan rätt för åren som kommer.


Komplettering: Mer hemmahörande i de tänkbara kommersiella investeringar har en till vettig investering han vore klok att meditera över i Hans rapporterar: Status utveckling, tidsperspektiv, behov hårdvara, finansiering 2013 och sampling Asien (2013-02-20).