New York Daily News stödjer Romney och Hans tar fram swahili-böckerna

2012-11-05

New York Daily News som Wikipedia uppger är den the fourth most widely circulated daily newspaper in the United States (har ej kontrollerat uppgiften men uppgifter om spridd m.fl. ska oavsett vem som sammanställer dem tas som väldigt ungefärliga: ofta att tidningarna i toppen är ungefär lika stora).


Tidningen växlar nu stöd från Obama till Romney. Jag tror det är exempel på ganska potenta fördelar när det ske:


  • Det är förändring i stöd motsvarande den potentiella förändring valet handlar om.
  • Tidningar är ofta gamla inarbetade varumärken med visst förtroende hos läsarna.
  • Möjligen kan viss preferens hos läsarna avspegla det tidigare stödjet vilket kan addera värde.

Förutom kraften i ett gammalt inarbetat varumärke med stor räckvidd mot väljare och som uppgift att bevaka och tycka är tidningar dessutom alltid intressant för tidningar. Det är mer nyhet att en tidning flyttar stöd än när ett annat företag oavsett vad gör det.


Området diskuterade jag nyligen i:


"En till traditionellt demokratisk tidning som stödjer Romney eller en liknande överraskande händelse i ett segment med högt associerat förtroende skulle betyda mycket. Jag tror att några starka sådana i slutstridens högre intensitet betyder mer än många lätt-viktigare (jfr Bush tidigare utrikesminister vs ex. en större tidning). Fokus på de verkligt tunga man ser till att synas och att de har tyngd där de räknas."


Från: Presidentvalet: Kvinnorna (2012-11-05)



Vad jag upplever lite obehagligt i det här valet och som jag ska prioritera risk management på under dagen eller imorgon är idéerna som nu av och till föreslås om att stöd till Romney ofta eller i alla fall inte sällan är ett utslag av rasism.


Bakomliggande orsaker till att jag i det lilla här flyttade stöd Romney diskuterade jag när det skedde. Efter antydningar också här i Sverige i Dagens Nyheter som kanske inte just berör mig men gör mig politisk rädd. Det har ju dessutom gått mode i Sverige att blanda in negativa stereotyper associerat påstådd rasism i politisk diskussion trots att vi vet att det är skadligt.


Hellre än att vika mig den här kampanjen i negativa stereotypen och i rädsla börja själv-censurera mig från att ge Romney det stöd den amerikanska politiken i både Afrika och Asien behöver initierar jag projekt visa upp mitt afrikanska engagemang i visuell liten webb-bokserie idag och imorgon.



Det är levande verklighet som givit mig glädje flera år liksom sorg över de smärtsamma brott mot mänskligheten inte minst Kongo och Rwandra drabbats av så många gånger. Vad som betyder något för mig och andra medan alla dessa dåligt underbyggda antydningar i debattartiklar sällan har motsvarighet i någon bakomliggande sund verklighet annat än att föra fram inte mer än idéen att Obama ska vinna presidentvalet.


  • Min afrikanska konstsamling.
  • Mina afrikanska musikinstrument.
  • Mina swahili-böcker.
  • Mina språkböcker i forn-egyptiska och hieroglyfer resp. swahili.
  • Den afrikanska thesaurus jag byggt via text mining och en försvarlig andel manuellt arbete.
  • Åtminstone delar av boksamling med referenslitteratur där dock mycket förutom relaterat Kongo är nerpackat eller utlånat.

Tills jag hittat kameran och återkommer med det Afrika vars kultur jag älskar som min egen:


iw dd.n=i nfrt
Forn-egyptiska: Jag sa vad som var gott.


Hakuna Matata
Swahili


Stark i tro att frihet är det största och en gåva vi skyldiga att dela.
Svenska


Hans Husman