Kanadensisk nationell marknadsföring: Intressant Sverige?

2012-11-01

Jag visste väl att det skulle ge någon positiv-respons för eller senare på att blogga några länders nationalsånger med lämpligt artigt positiva reflektioner. Här ser vi hur artigt man uttrycker sig i e-postet som givet att jag fått det rimligen måste avse mig och de fåtal i världen av min dignitet passande för ett rojalistiskt land som Kanada. Att trovärdigt och välformulerat lite indirekt lyfta fram positiva egenskaper mottagaren av information oavsett kanal kan känna igen sig i har knappast någonsin reducerat affärsmöjligheterna för någon.


[Inledande delar borttagna]


"For the discussions, we are seeking the involvement of senior executives involved in site selection, international investment and/or supplier selection, as well as people in a management role who conduct analysis to support these decisions. A financial incentive will be provided in return for your time, which can also be provided as a charitable donation at your discretion.


The discussions will take place during the month of November, and Phase 5 will follow up with you in the near future to confirm your interest and schedule a meeting. In the meantime, please feel free to contact [...] to indicate your interest and reference [...].


Thank you in advance for considering this request. Your participation would be appreciated and will assist the Government of Ontario to provide international business decision-makers—like you—the information they need to support their company’s operations and growth.

Sincerely,

[...]
Director, Marketing Branch
Ministry of Economic Development and Innovation"


Blir det av att svara vill jag ge min donation till kanadensiska flygvapnets veteraner för en bra insats i Libyen.


Jag tror heller inte att det är någon nackdel under förutsättning att man som har fått e-post-adressen riktat från ett givet kontext att som associerat en myndighetsfunktion eller närstående försöka få respons bredare ut i världen. Ett allmänt intryck jag har är att oavsett riktade projekt i mer märkbara västerländska länder - ofta tämligen märkbara i något sammanhang medan det pågår - är det generella problemet absolut inte att medarbetarna spontant tar för mycket kontakter med folk runt om i världen.


Kostnaden relativt ev. effekt lär knappast vara betungande jämfört med mycket annat i domänen. Jag antar att det finns en hel del liknande man kan tänka sig jämförbart energieffektivt utan att nödvändigtvis använda e-post-kanal för att nå högre diversity i hur man når personer och därmed bättre diversity i vilka man når och därmed lite troligare en mätbar effekt. Kanske något för Sverige att experimentera med?