Visuell uppmärksamhet kanske påverkas av religion

2012-10-26
Med visuell uppmärksamhet avser vi här magnituden på omfattningen av vår uppmärksamhet vi vägar in. Grovt om hela Sverige-konceptet påverkar åtminstone lite eller om endast det lokala perspektivet styr.

Möjligheterna följande studie i Plosone, 2008, kan ha värde långt utanför de kalvinister som studerades:


Tolkar vi fenomenet bredare kanske vi snarare vill se det som att vi tenderar att tränas till vilket perspektiv på omvärlden vi för olika frågor tenderar att utgå från. Låt oss ta reaktionen nyligen i arabvärlden på en uppfattat arab-muslin-fientlig video publicerad på internet (antagligen var den just fientlig men eftersom jag inte tittat på den själv eller läst någon analys av innehållet väljer vi det neutralare begreppet uppfattat vilket uppenbart inte är felaktigt oavsett vad som är det troligare genomsnittliga uppfattade i kulturen Sverige) kan vi ta konceptet till att konstatera:

  • Hur man uppfattar global-förändring och globala händelser är oerhört påverkat av den information man får.
  • Den muslimska tron är tämligen fokuserad på ett globalt perspektiv.
  • I många regioner representerar information relaterat den muslimska trosföreställningen en stor del av den globala information man tar in.
  • Troligt delvis kan vi förklara den arabiska våren med mer varierad information om omvärlden vilken sätter den egna situationen i relation till andra delar av världen.

Arab-muslim-fientliga videor tvivlar jag inte på publiceras väldigt ofta på nätet och jag skulle bli lätt förvånad om någon egentlig kompetens i skapandet av denna gjorde den mer "effektiv". Snarare handlar det om att informationen nådde ut till breda massor vilket kanske var en effekt styrd med syfte just till protester.

Propaganda-effekten ger oss att människan för händelser som dessa tenderar att reagera mycket mer när stimulansen är ny. Ökad tillgång till information - eller rått uttryckt att folk nås av mycket mer liknande och därmed vänjer sig vid det och liksom alla vi med internet sedan många år lär sig att filtrera bort det. Här gäller att uttrycket av ett mycket begränsat antal personer kom att tolkas som symboliskt för närmare hela USA än en person. Det är vad propaganda-effekten med tiden kommer förändra.

Vi inser - eller väljer att anta det som sant från studien - att både skillnad och stor likhet föreligger mellan när vi besöker en bergsby i Schweiz resp. Afganistan.

I båda fallen är den lokala effekten viktig som relativt den normala nivån av händelser. Också finns likhet i den globala internationella kopplingen men där vi intressantare kan spekulera om en skillnad. I det senare fallet är det naturliga från inlärd tidigare möte av information om omvärlden att tolka globalt från trosföreställningen medan det för Schweiz är mindre troligt därför att deras kristna "anpassning" varken är speciellt vanlig internationellt, särskilt präglad av samarbete mellan kalvinister i olika delar av världen och vidare har som uttryckt i studien ett ganska tydligt lokalt fokus. Det är på så sätt ganska naturligt att Schweiz valt att prioritera internationellt-oberoende och trots bl.a. genom det en hel del internationellt engagemang genom den moderna historien själva i sådant är föga uttryckta på sätt där man spontant associerar eller tänker på den "inställningen Schweiz hade" eller deras förslag.