Nya kulturvikter: Norge vs Sverige - Kina vs USA - Frankrike vs England och Europa & EU mot medlemsländerna

2012-08-16
Jag blev precis klar med sista steget av Blue Light uppdateringen i och med att genereringen av Blue Light Entropy från den blev gjord. En ny approximationsmetod prövades där likhet mellan noderna under genereringen påverkar spridning av "kraft" mellan dem och att sedan den absoluta förändringen mellan epoker jämfört med den relativa i varje steg (jfr faktisk förändring relativt exakthet d.v.s. mer "relativ förändring" men mindre konkret förändring visar mindre tilltro till det faktiska värdet).

Generellt är jag mycket nöjdare än jag brukar vara med Blue Light Entropy genereringarna. Mycket sämre approximationer än jag haft på många versioner är egentligen lika funktionella men det finns ett värde att testa algoritmer som sedan anpassas till nyhetsanalysen om de är snabba och bra. Denna blev dock fascinerande bra på åtmisntone toppen vilket också beror på att symbolerna och deras relationer är mycket mer koncentrerat bra där cirka 300 000 noder i och för sig oftast riktiga men med få relationer optimerats bort tillfälligt för att göra similarity-operationerna bättre även utan vikter på noderna.

Några lätt fascinerande förändringar har vi i skillnaden mellan symbolerna United states och China.

I denna generation har China klättrat upp till position sju (47) medan vi har United states på plats 16 (2). I nära nog alla versioner har United states innan haft position 1 eller två speglande de många verksamhetssystem, standarder, politiska organisationer, ekonomiska samarbeten m.m. de är involverade i.

Vi har ett liknande fenomen när vi jämför France nu på plats 31 (34) att jämföra med England på 47 (36). Liksom för Sweden på 1092 (130) och Norway 760 (280).

Kort kan nämnas också att både nu och tidigare tenderar Europa och EU komma lågt. Orsaken ligger i att även om flera verksamhetssystem, symbol-relationer m.m. importeras (i princip gick jag över hela deras verksamhet 2010) gäller att den uttrycker länderna stort. Tittar vi utanför EU som producent av verksamhet och affär gäller dessutom att både Europa och EU är koncept som ges väldigt lite kulturellt utrymme när vi lämnar grundskolan. Tittar vi talande bland våra större Europeiska respektive Svenska tidningar har vi ex. normalt inte EU-nyheter trots enorm politiskt påverkan. Risken med det oavsett sammanhang är att vi inte upptäcker problem alla gånger i tid (jfr Dagens Nyheters fina quality assurance projekt de hjälpt flera svenska myndigheter, stiftelser m.m. där både misstag hittas och både vi läsare och myndigheternas medarbetarna i projektet fick lära oss lite om bokföring, upphandling, bedrägeri m.fl. områden svåra att göra bra utan en korrekt genomtänkt testprocess där media har en viktig roll). Det är potentiellt värde ofta dåligt realiserat i EU.

Orsaken är liksom allt i Blue Light kulturell och kulturell handlar i dom här sammanhangen inte om någon absolut sanning som individer som anser sig representera den bär och som resten av världen tar reda på från dem. Här gäller att med den nya algoritmer påverkas länder en aning tydligare rörande den relativa och absoluta variationer där kulturer som China, France och också Norway är mer entydigt ansluta till starka mer avgränsade noder därför att färre - p.g.a. inriktning mot det engelska språkområdet och mitt svenska ursprung - riktade verksamhetssystem som går djupare in i deras kulturer importeras.

Deras förändring därför att de är länder och ansluta till starka relationer blir därför mer exakt som algoritmen uppfattar det.

Det är troligt vad som behöver viktas om en aning. Inte otroligt är en viktig orsak att dynamiken som i varje steg kommer från nod A till B respektive B till A avspeglande kulturell diversity och attraktionen mellan dem relativt similarity från respektives perspektiv (jämför ungefär: hur väl ser och förstår man möjligheterna som finns att hämta) adderas medan algoritmen säger att de ska multipliceras (av debug-orsaken där jag inte föreställde mig just något märkbart och dom här skillnaderna i kontext av länder är väldigt små för en statiskt vikt med mindre betydelse för nyhetsanalysen dimensioner).

Men det är inte säkert att det kommer påverka Norge och Sverige. Att Norge relativt ökat kan bero på import av nya relationer i område business classifications d.v.s. oljeindustrin som tenderar att ta stort utrymme i dessa. Att ha diversity inom teknologi har sämre "topp-tyngd" i dom systemen så länge man (som hemmahörande i nyhetsanalysen mer) inte viktar industrierna med värde.

Jag tror dock inte att det är Norges hemmahörande i NATO som skämt ut Sverige. Ingen riktad import inom military generellt eller NATO har skett alls i år och det var redan 2011 ett av de (kanske det) mest relationstäta och i symboler största området (är det troligt fortfarande även om cirka 50 000 vapensystem med mycket få relationer filtrerades ut). Så vi behöver inte gå med i NATO för att balansera det här rätt.

Dock gjorde jag en del riktade Norge-kultur importer tidigare i år med som normalt synkroniserade Norge-entusiasm lätt i Kanada-storlek från förra året. Jag tvivel dock på att det ska påverka så här tydligt dock.

Det här med Norge kommer jag dock oavsett om det påverkas av balanseringen av vikterna på dynamiken från de båda similarity perspektiven titta närmare på. Jag har använt Norge och Sverige rörande detta i troligt cirka 10 exempel varav två större i referensböckerna.