Mikrolån: Honduras

2012-07-30
Uppföljning av vad jag skrev tidigare om Honduras möjligheter som lite mer vågat ovanligt investeringsobjekt:

"I brist på grekiskt intresse av att låna pengar lutar jag nog mer åt antingen Syd-Sudan eller Moskitkusten (antingen den mindre delen i Honduras eller den större i Nicaragua)."

Från: Ingen Lånekris för Greklands Småföretag (2012-06-05)

Jag gillar den motivations-tradition delar av kulturen både i Honduras och Nicaragua har där man har tradition av att kämpa om allt möjligt under flera år, och fascinerande nog i kontrast till många i åtminstone ytligt uppfattad kategori haft tämligen god förmåga att etablera samarbeten med allt från britterna till olika kulturer som subgrupp till den egna respektive närastående geografiskt eller kulturellt i det större området. Ändå tycks föga krigskultur och instabilitet etablerad.

Honduras börjar efter att ha läst Who Wants to Buy Honduras? kännas som ett fortsatt starkt alternativ. Jag får se till att det blir av att se över specifika objekt. Det kan ju finnas fler alternativ än just de vanliga systemen för mikrolån. Egentligen är jag inte helt främmande för att bo där ett år eller så även om jag betvivlar att det praktiskt har något konkret som talar för det.

Handsnidad jaguar i teak från Honduras som nu 2012 kommit in i min konstsamling.

Vanligen börjar mitt intresse för ett kulturområde när att jag träffat på deras konstkultur i de mening att jag köpt eller fått ett föremål, och inte sällan oplanerat.