Dela Upplevelsen av Sveriges på Community of Sweden

2012-02-13
Community of Sweden var en trevlig sajt med nog ett långsiktigt värde för Sverige (och tilltalande vid en snabbtitt verkade det egenfinansierat via reklam vilket ju indikerar ett mer självgående värde i antalet aktörer man kanske kan förvänta sig allmänt i Sverige som skapar positivt värde jämfört med insatser av former som kräver statliga pengar för att ev. realisera det gemensammaw värdet) hittade jag i samband med att jag skev Svenska nyheter på engelska märks dåligt på nätet:

Den ger möjlighet till att dela upplevelsen av Sverige med bild och text i ett socialt media. Jag prövade och delade en första bild: Community of Sweden: Hans Husman

En bit av en kort kommentar jag skrev till dem kan också tänkas vara av intresse indikerade ett värde som just ges när vi delar upplevelse:

"Ett värde förutom att sociala media tenderar att ge ifrån sig även utanför sajten i spridd (även från det rent tekniska som syndikering) är att bildupplevelser och det abstrakta från vad jag noterat flera studier de senaste åren lättare just ger en positiv upplevelse till vad man kanske kan beskriva mötet "upplevelse eller status-värde" och "symbol både konkret och abstrakt". Ex. här "semester-resa som upplevelse" och kanske de abstrakta symbolerna exotiskt och tekniskt modernt resmål och Sverige i det abstrakta, respektive i de konkreta symbolerna olika resmål med dess värden visualiserade."

Vid intresse kan jag leta fram studierna i artikelarkivet över forskning där denna del ännu ej är framtagen efter flytt. En kommentar jag skrev i NewScientist rör sig dock i väntan på det runt detta betraktat mer grundläggande: Kommentar i NewScientist om "I" och "We".

Komplettering: Och nu har jag testat att dela en första "story": Svensk forskning på nätet 2012. Det fungerade utmärkt: gränssnittet tycks vara Wordpress och är enkelt att använda om man har tidigare erfarenhet av det. Även utan erfarenhet Wordpress bör det nog för de flesta gå bra.