Sveriges ekonomi & Humör och SAAB och Statoil i branding

2011-05-24

Ett inlägg som jag expanderade ut. Eventuellt följer jag upp det kring delar. Möjligen färgerna där vi ju kan följa den relativa förändringen av hur vi lägger värde relativt områden ungefär enligt Reklam: Att hitta motiv & ämnen i mötet strikta relation och känslor.

I SvD:s Hushåll spår sämre tider kan vi läsa att svensken inte är lika positiv som tidigare till ekonomin.

Intressant är givetvis vilken skillnad som föranlett det? Är det kanske oro över att Riksbanksnchefen ska lämna oss för EU?

Är det dom Grekiska problemen? Grekland är nu inte central p.s.s. för den europeiska ekonomin som UK var och UK simmar lugnare numera.

Om något understryker nyheter den relativa skillnaden mot Sverige där vi uttrycks bättre. Vi ser andra möjliga tecken på det ex. spekulativt Sverige har fått mer självförtroende?.

Inga oroas tecken lokalt heller. Nå jag har väl kanske svaret på det. Saker kommer så ofta ner till de relativa förhållandena. Är en faktor bomastisk hela tiden brett kan det betyda mindre än de faktorer som når mjukare utspritt och du har visst förtroende för.

Men jag får väl titta lite noggrannare framöver och kanske mäta lite i svenska språkområdet igen (men jag tror jag vet ungefär vad det är men tror inte jag diskuterar det). Jag skulle också bli uppriktigt - enormt förvånad - om inte den svenska ekonomin är ordentligt starkare nästa år. Och ekonomin är inte på något sätt dålig nu heller. Däremot finns väl kanske en upplevelse åt det hållet därför att negativa ekonomiska nyheter internationellt överuttrycks.

Humör och ekonomi är fascinerande områden. Dispergenser mellan det emotionellt en aning rörliga och där vi om si inte vore torde dock vara tämligen liten mot vad den kanske kan argumenteras ha varit för ett par år tre år sedan ett tag. Det är inte mycket här och förändras nog snart.

Och rent av att en del överraskat. SAAB kämpar på fortfarande. Och herregud vill ryska pengar finansiera det så låt dem. Det vore väl om det nu är några riktiga pengar bättre än konsulttjänster till Kina. Lär väl krävas en fem femtion miljarder över några år antar jag om det nu inte ska gå smalt utan bita sig kvar. Låter mycket antar jag men det är nu inte en bransch där man kan förvänta sig annat än hård-strid i dom segment som finns. Lågprisbilar är inte SAAB på något sätt som berör Sverige. I övrigt krävs lite finansiering men sådant kan nu komma via samarbete också antar jag. Eller något väldigt smalt men det lär väl inte bara vara SAAM som ser det som ett alternativ. Och branding där kostar väl antar jag en del bara det i bil-sport och dylikt.

Men SAAB är nu inte kritiskt för Sverige. Riktigt vanskött av både GM och Wallenberg under så många år. Och till och med SAAB ser ju ut att få ett par tre år kanske så får vi se vad som kommer ut ur det.

Ändå möjliga vägen för dem tror jag är att försöka trycka vilket brand-value turbon fortfarande kan ha. En lätt bil med kanske inte hästkraftar men hög acceleration och lite piggy-backing på Volvos-krocksäkerhets-branding. 190 - 240 hk kanske.

Men något fattas i det. Vad de isomorfologiskt skulle behöva är Fair Traid men det passar nu inte riktigt in här i sig. Och när sådant görs branding blir det sällan särskilt bra. För ex. Shell som gjort en visuellt enkel paketering med den rena snön är det begränsade värdet mycket nog och tror jag i uppfattad effekt mer än vad de kanske räknat med men SAAB behöver ju mer här.

  • Hög acceleration.
  • Låg vikt - Låg bensinförbrukning ej accelererande.
  • Urban sport.
  • Fair Trade.
  • A touch of madness.
  • Skärningen mellan den uppfattade (såvitt jag vet helt felaktigt eller riktigt där jag vet föga) ryska korruptionen och maffia-ekonomin (ej fel för dyrare bilar som uppfattat emotionellt rätt eller fel om det inte är konkret utan bara den lätta känslan när lyx ska värderas som uppfattat mer än sant och här ju kombinerat med Fair Traid eller vad som isomorfologiskt ger den känslan).
  • Free Road Raching. Is belagda vintervägar. I den rena norrländska snön. Mörker. Vi ser norrskenet. Vi har bilen som glider ut - den krossas inte och brinner upp utan tar kurvan i hög hastighet. Givetvis behöver det realiseras men vägar går väl att hyra antar jag.
  • Accelerationen... Thats the shit. Tänk förändrad rörelsemängd vid reducerad vikt och känslan det ger. De rena ishala vägarna - men kunden bor nu i städerna och hela det här city-jeep konceptet får folk bara att verka löjliga och det kommer vi se mycket förstärkning av framöver vilket säkert lär kosta BMW m.fl. som plöjt ner dom stora pengarna i det.

Och låg vikt & acceleration. Vad är det mer...

Relativt mer Energi Effektivitet.

Rå-potens oavsett hur komiskt överdrivet idag ofta är nu vad som prioriterats indirekt genom evolutionen. Det gäller också energieffektiviteten.

Så ge paketering aspekter där den uttrycker potens. Och låt dem vara det energieffektiva relativt. Accelererar snabbare med lägre förbrukning.

Skymningen med norrskenet. Den ljusa snön över eller börjar bli över-ockuperad. Visst att entiteterna som tar utrymmet är få är begränsat därför association och en uppfattat riktigt relation är oerhört viktig men ändå. Mörker är ju också för vardags-trafiken som tänker sig till den årliga expeditionen med stridsvagn Saab utanför staden köranden 30 - 50 mil under 12 hårda timmar till fällstationen för fler äventyrliga utflykter i snöhelvetet vad som - vi vet ju all alla att det är becksvärt och iskallt i Norrland.

Men så kommer färgen...

SAABS färg traditionellt har inte varit helt fel och många skulle missriktat från en del studier argumentera den korrekt därför att det är den förväntade blå endast något för mörk relativ. Men trenden går mot ljusare som jag av och till pekat på här och också flera gånger experimenterat lite med för att känna på det själv och pekat på.

Det finns många goda exempel på det men eftersom vi diskuterat Shell kan de ju fungera som exempel...

Följande logga finns också med svart bakgrund men normalt och korrekt kommer den med den vita...

Att jämföra med den äldre närmare SAAB idag.

Men vad är mer magin? Olja känns smutsigt men är ju vad vi använder. Vi vill ha företag som arbetar framåt och löser problem. Det är ju vad de ljusare färger rätt ska förstärkas av:

  • Energieffektivt men snabbt.
  • Investera i områden som löser problem.
  • Och gärna vad vi från omfattande repetition inlärning förstår är bra i problemlösning. z/li>

Exempel jag berörde i en kort fallstudie från tror jag tidigt 2010 rörde tävlingen kring idéer om innovation kring energi. Den var bra och effektiv men inte det mest effektiva tänkbara.

Just magin som knyter det rätt i något som är förankrat stabilt åt rätt håll där annat för det mer exakt saknas. Statoil har tror jag potential att hamna mer rätt. De gör liknande saker där jag verkligen inte detaljstuderat vad det är - något under-vattnet tror jag - men det är just inte saken här.

Vad både Statoil respektive tror jag BP eller - de lär väl varit med i det hur osm helst gissar jag - Department of Energy gör handlar ju om att i bästa fall bidra konkret med något positivt och visa upp att man inte är en av dom andra som kletar ner med sin olja o.s.v.

Sådant bottnar man ut hur mycket man kan uttrycka eller få direkt oavsett kampanj precis som allt annat som är inlärningsrleaterad och ligger i den relativa värderingen via våra dopamin-receptorer mellan amygdala och frontala cortex (som jag ser på det i min modell och även om båda delarna helt säkert tar betydande delar gäller att här när risk är inbladad att vi också har annat också men i det abstrakta kan vi när det inte uttrycks passera förbi dessa delar vilket är mycket bättre i branding vilket jag kanske återvänder till kring två studier 2008 och 2009 respektive en 2010 om jag följer upp detta mer seriöst) utan vi får den vanliga kurvan.

Vi har kurvan och alla besläktade i 3.7 Perception, orsakssamband och inlärning - Sammanfattning och fördjupning och vår klassiska inlärningskurva (troligt speglande samspelet väldigt långt ner energiförsörjningen runt ATP och dess kemiska jämvikter och ovanför dopamin över ett flertal typer av receptorer):

Men till det kan vi lägga magi. Experten är ju välkänd. Vi har en relativ värdering vi lägger till det och har möjlighet att ovanpå en värdering vi gjort uttrycka utökat. Många andra finns.

För SAAB menade jag att det var isomorfologiskt - uttryckande samma sak men möjligt - FairTraid. Men vad var det för Shell?

SAAB är sälja bilar väldigt konkret. Shell säljer olja oavsett vad. För Shell är det mer långsamt men ändå lika viktigt - kanske rent av mer - därför att det samspelar med en mängd projekt man gör kontinuerligt.

Fokus är kunskap. Så de associerar sig med kunskap. Men inte för mycket. De "fuskar" lite relativt vad som är vanligt men väldigt uppenbart. Det är bra därför folk förväntar sig det och när det är genomskådat är det klart. Och ej olämpligt: korrumperande barnen, skjutande jultomten eller dylikt. Utan lagom. Där de samtidigt når personer där de få waving (för att ta begrepp från min modell förutom att vara moraliskt korrupt att använda engelska låneord när det känns elegantare och mer sofistikerat). Att nå rätt personer är hela hemligheten i den långsamma informationen. Vill du sälja ut lagret till helgen. Du vill nå alla möjliga köpare snabbt. Vill du förändra världsbilden vill du nå rätt personer utspritt i alla populationer.

Trots att Shell gör det väldigt begränsat är det starkt. Vi har ett excellent exempel på det nedan.

Från NewScientist där det också var en del av ett för ett tag återkommande koncept (jag har inte följt upp de senaste veckorna).

Det är verkligen ingen skillnad i det här som ett par lika ofullständiga exempel gavs på i:

Aspekten likhet med det repeterade och hur vi reagerar på förändring är ju nu bara en relativ differens i värdering där för oss många fler aspekter kommer in också. Likartat gäller det att det är vad som följer ut i liknande funktion. Någon liten i hjärnan boende figur som fattar beslut finns inte utan de är dom repeterade abstrakta concepten som byggs över neuronnät enkla i funktion. Arkitekturen och de relativa avstånden, skapade och repeterade relationer och förståelsen att områden skapar större värde tillsammans och det alltid viktiga referenssystemet för hur vi från vad vi ser och hör eller upplevt värderar risk och möjlighet och hur mycket frukten är värd (hur gott smakar inte nu ett diplom? Det smakar som abstrakta värden om än mindre konkret än pengar som ju är det tydligaste exempel vi har på don rekursiva abstrakta värderingen).

Att prediktera är mindre mäta slött sammanfattat data som att se eller veta att relaterad information i riktad värdering ger en världsbild och väga den mot annan information. Vem sitter och läser ekonomisk statistik? Förändring är förändring. Det är ingen skillnad mellan politik, ekonomin eller hur teknik når ut och ännu mindre hur teknik uppfattas.

Det här blev nu ett tämligen ofullständigt exempel relativt scoop på det där man verkligen bättre ska vara mer noggrann med att förklara begrepp. Men jag kanske följer upp det och ger en del kompletterande från tidigare i:

Från Nyfiken vital mer grundläggande i arbete att sammanställa modell tillgänglig:

Några exempel på hur vi kan se på relationer i transformationen mellan perception och text där följande citat från vad jag skrev igår tror jag ger en god bild av hur man kan tänka:

På det expanderar man ut det runt om så vi kommer närmare den mer "absoluta" eller "analoga" upplevelse vi har av ett föremål vi ser och upplever: vi ser inte en bil, en SAAB o.s.v. utan vi ser mycket mer. Genom att expandera befintliga relationer tätare över vad som är möjligt tar vi fler möjligheter att följa upp där vi täcker upp något mer av vad betraktar kan se men i text."
Från: Reklam: Att hitta motiv & ämnen i mötet strikta relation och känslor

Mer som diskuterar samma sak: