Linder, SvD skönjer ett filmmanus

2011-05-20

Jag tror för olja att det ska vara ganska nära kusten för att inte ligga på ungefär samma nivå som kända tror jag mer säkra platser att borra för troliga fyndigheter och jag tvivlar på land för både Grönland och Svalbard.

"I torsdags tog Sverige och Carl Bildt över ordförandeskapet i Arktiska rådet vid ett möte i grönländska Nuuk, och för första gången sedan rådet grundades deltog USA:s utrikesminister. Det är ingen tillfällighet."
Från: Temperaturen stiger i norr

Men jag känner ändå starkt att Linder ser potentiellt värde här: Hollywood film värde och det säger inte lite.

Han är frånskild (tror vi oss minnas), hon har blivit bedragen, de har samma arbete, den geografiska distansen är stor, det är olämpligt... Och Svalbard är så tråkigt oavsett hur mycket olja, naturgas och välgödda sälar folk tror ska flyta upp till ytan enkelt att bryta i samarbete med isbjörnarna bara isen smälter.

En hård linje mellan två älskande skilde av Atlantens bäcksvarta vatten. De otäckt kärleksfientliga President Obama och Statsminister Rehnfeldt som hungrar efter nya valsegrar och är beredda att göra precis vad som helst för att hindra kärleken.

Skapades av mig till 3.7 Perception, orsakssamband och inlärning - Sammanfattning och fördjupning (2011-03-07).

Kanske kan de hitta fram till varandra i Kongos djungler efter att ha kämpat sig genom den Nordafrikanska öknen respektive iso-kausalt Rwanda under hugga av kroppsdelar perioden (vilket jag till stor del anser Belgien är ansvarig för varande den som introducerade den tillsammans med flera förtryckande europeiska länder och än idag efter att ha läst det sammanställt är jag direkt överkänslig och verkligen att jag inte ser att Belgien gör vad de behöver här: möta Afrikas folk, be om ursäkt och hjälpa mer än andra snarare än som nu mindre).

Det är kärlek, spänning, maktfullkomliga envåldshärskare (och där vi inte ser gissar vi så mycket enklare med potens medan verkligen människor överallt är människor och även om skala på saker kan skilja gör ingenting det i övrigt - det är möjlighet till kvalitet) som konspirationer på den absolut högsta nivån.

Äventyras gigantiska oljefyndigheter i Svalbard? Och kan det få jorden att gå under när de hatiska förtryckarna beslutar sig för att bränna upp all olja de fått upp för att smälta mer is och hitta mer olja? Kanske används väpnade styrkor av olika slag? Jag tror de.t

Vi ser förutom alla självklara värden att en välbehövlig injektion till den för USA så kritiska filmindustrin skapas och en chans för Sveriges mångåriga ständigt återkommande förlustaffär vi finansierar vi olika manövrer fast relativt få bryr sig att titta på det (om än mycket mindre så än förr fortfarande med gigantiska mått när SVT räknas in).

Sådant är dock otroligt. Varför är det lätt att ge svar på men det intressanta är det varför som ligger under dom förklaringarna. För tillåt mig tvivla oavsett hur folk framställer invändning att det är någon specifik högaktning för de politiska funktionerna i denna mening. Men betänk vår isbjörn i:

Vad är mängden? Och hur stor är din normala mängd du med biologiska förutsättningar skattar?