Facebook köper Sharegrove och det berättar om en ny värld

2010-05-28

San Francisco Chronicle rapporterar att Facebook köper Sharegrove. Förklaringen uppges huvudsakligen vara värdet hos medarbetare Adam Wolff:

"For Facebook, the deal was made primarily to bring in Sharegrove co-founder Adam Wolff, said Facebook spokesman Larry Yu. Sharegrove announced the deal on its own Web site, but said the company will wind down operations immediately and close Tuesday."

Från: Facebook acquires Sharegrove | San Francisco Chronicle

Ett uttalande som detta är alltid intressant därför att det sällan är kompetensen hos personen ensamt i sådana fall som oberoende av något till denna nära associerat som konkret avgjort. Associerad marknad, teknisk plattform (både möjligt här Facebooks egna eller "oberoende" plattformar) o.s.v. kan förvisso ligga direkt i företaget men i sådana fall är det inte naturligt att inte sätta likhetstecken mellan det och företaget d.v.s. inte specifikt kommentera.

Jag har egentligen aldrig följt Facebook rörande tekniska satsningar, uppköp m.m. utanför deras API:er (se Facebook-guiderna) men tittade här över Sharegrove och Adam Wolff ytligt på några minuter.

En teknisk plattform utanför Sharegrove som Adam Wolff åtminstone är "associerad" till visade sig vara openmsjs.org givet bl.a. en av hans minst två Twitter-profiler (en för sitt namn och denna):

Dessutom tycks den URL man hamnar på när man surfar in på Sharegrove antyda att Openmsjs.org används för tjänsten:

sharegrove.com/msjs/sg/welcome

Nu är openmsjs.org åtminstone just nu nere (vilket givetvis i sig är intressant om det fortsätter). Dessutom tycks den vara på väg ur Googles cache (men jag kan för lite om hur det fungerar för att dra någon slutsats från det) i den mening att enstaka undersidor fortfarande finns där medan t.ex. startsidan inte gör det.

Openmsjs.org har en blogg på Google Blogger och det sista inlägget från 25 april 2010 är både lärorikt och intressant när det gäller utmaningen att skapa prestanda-effektiv skalbarhet över tekniska plattformar när det gäller meddelandehanteringen.

I Adam Wolff sista inlägg framgår (utan att jag egentligen försökt sätta mig in i vad openmsjs mer exakt gör vilket för vilken seriös analys som helst är oseriöst på rent löjliga nivåer men duger för den allmänna diskussionen här) att det handlar om Javascript, API:er mot servrar som hanterar användares meddelanden och i situationer där målsättningen är en samlad "view" i prestanda kritiska tillämpningar enkel att skapa med.

Jämför med den klassiska problematiken vi har i gamla system där multipla bilder av meddelanden existerar. När jag t.ex. i ett uppdrag för många år sedan agerade kunskapsresurs rörande säkerhetsfrågor för en internetbank som byggdes hade vi följande situation för finansiella bankomat transaktioner i Sverige (och åtminstone delvis kan jag enkelt genom att följa hur pengar dras från mitt konto i olika situationer konstatera att den fortfarande gäller):

  • Bankomat uttag hanteras via batchar som går diskret från det allmänna gemensamma systemet som därifrån synkroniserar mot bankerna.
  • Enskilda banker kan ha direkt synkronisering mot egna bankomater och bankomater tillhörande banker man har närmare samarbete med även utanför mer gemensamma lösningar.
  • Bankogiro, internetbanker, Swift m.m. som representerar access kan också (och gör det ofta) representera en egen tidsrymd.

I denna situation existerar aldrig en gemensam korrekt bild av lönekontot. I någon mening har möjligheter skapats genom åren där det i varje situation visat sig varit - trots att det verkligen förvånar - för mycket ansvar oavsett storlek på budget. Stannar tiden t.ex. om kontot blir "låst" därför att kontanter eller kredit tagit slut kommer den förvisso uppstå efter upp till säg kanske inte mer än en tre dagar (men möjligen att checkar m.m. kan tänkas påverka längre om det fortfarande används av privatpersoner).

Det enda sättet att hantera dessa svårigheter rörande aktörer som integrerar praktiskt för en aktör som Facebook är lyfta bort de områden som kan skapa problem och samtidigt göra det med ökad kvalitet. I princip ska vilken inkompetent person som kopierar in en bit kod från en webbsida klara att få saker att fungera utan att det skapar problem för Facebook och om det blir populärt korrekt med hög prestanda och tillförlitlighet hanteras hos Facebooks servrar. Detta behov uttrycktes bra på Nodejs.org (jag noterade att Adam Wolff åtminstone var intresserad av):

"This is in contrast to today's more common concurrency model where OS threads are employed. Thread-based networking is relatively inefficient and very difficult to use. Node will show much better memory efficiency under high-loads than systems which allocate 2mb thread stacks for each connection. Furthermore, users of Node are free from worries of dead-locking the process—there are no locks. Almost no function in Node directly performs I/O, so the process never blocks. Because nothing blocks, less-than-expert programmers are able to develop fast systems."

Det handlar om programmering där saker bara fungerar utan att det går att göra fel så att det påverkar något annat, och dessutom där allt vanligt (och strategiskt för Facebook tilltalande) man vill göra är väldigt enkelt att realisera.

Det är ett kritiskt område för Facebook såväl som Google. De skapar tjänster med gemensamma tillstånd för användarna och öppnar upp det för oerhört många egna applikationer och externa webbsajter medan antalet faktiska använder stiger i snabb takt.

Att tekniskt klara det kan tyckas enkelt givet att det något liknande redan fungerar på Facebook.com men i praktiken kan jag tänka mig att det är en krävande utmaning. Några av dom områden som är viktiga lyfts bra fram av Facebook själva:

"We're going through an inversion of scale in computing which is making parallelism and concurrency much more important. Single computers are no longer fast enough to handle the amounts of data we want to process. Even within one computer the relative speeds of processors, memory, storage, and network have diverged so much that they often spend more time waiting for data than doing things with it. The processor (and by extension, any program we write) is no longer a Wizard of Oz kind of character, sole arbiter of truth, at the center of everything. It's only one of many tiny bugs crawling over mountains of data."

Från: A Dismal Guide to Concurrency | Facebook.com

Facebook har givetvis redan en gemensam transaktionshantering av meddelanden men de vill föra ut denna på internet där de blir ett gemensamt system som andra aktörer använder för att skapa möjlighet till diskussion, kommentarer m.m. Därigenom kan både ett värde skapas för användarna via välkända funktioner, webbsajter genom enkla möjligheter och facebook genom fler registrerade användare och på sikt mycket bättre möjligheter att skapa annonsnätverk utanför Facebook.com (vilket de idag så vitt jag vet helt saknar).

För att prestanda-, stabilitets- och kostnadseffektivt klara att nå fram till en stabil lösning med mycket bredare funktionalitet än Facebook idag erbjuder tror jag säkert att ett antal strategiska uppköp av kompetens och företag kommer att ske. Det kommer säkert också gälla Google trots att de redan har en bredare stabil plattform för den här typen av transaktioner helt enkelt därför att en liten ökad effektivitet p.g.a. storleken ger en mätbar besparing i CPU, förbrukad elektrisk energi eller ger snabbare upplevelse av användaren.

Vi kan också se hur applikationen Sharegrove skapat praktiskt rör sig i den exakta mitten av denna utmaningen. Den ligger emellertid varken direkt som en aktör som integrerar med facebook, som användare eller som något liknande Facebook utan är en typ av lösning som funnits, kan dyka upp i nya områden men som allmänt erbjuder vad aktörer som Facebook, Google m.fl. typiskt förr eller senare ger möjligt till i sina egna plattformar.

Uppköpet av Sharegrove och att Adam Wolff flyttar in i Facebook kanske är ett exempel på ett sådant uppköp. Eventuellt kanske spelade Openmsjs eller annan grundläggande teknisk plattformsliknande funktionalitet in och den kunskap om denna Adam Wolff har om denna man sökte i så fall eventuellt kombinerat med Sharegrove som ett case för Openmsjs som var viktigt. Alternativt kanske Facebook helt enkelt behöver fler utvecklare som är vana att arbeta mot deras egna system.

Relaterat

Även om openmsjs.org åtminstone just nu är nere (kanske kommer den snart upp) finns källkoden att ladda ner via Github.com (jag har inte tittat på den alls):

github.com/openmsjs/msjs

Tidigare inlägg, guider och nyheter om Facebook på Nyhetsbloggen:

Facebook Like knappen på din sajt steg för steg | Nyhetsbloggen
Facebook Like knappen till Google Blogger | Nyhetsbloggen
Facebook Like med URL till inlägg även på startsidan för Google Blogger
Tipsa om länkar i Facebook med bookmarklet direkt från sidan du besöker | Nyhetsbloggen
Meta taggar i Open Graph Protocol och Facebook
Facebook har RSS strömmar att prenumerera på | Nyhetsbloggen

Att uppmuntra till positiv förändring hos företag med Youtube som exempel

Youtube är tror jag ett viktigt verktyg för att stimulera positiv förändring i världen. Givet det låga priset för elektroniska filmkameror är det lätt för många att dokumentera viktiga händelser som annars "missas" och nå väldigt många. Många gånger säger ett filmklipp mycket mer än stillbilder och det gör att problem och allvaret i en situation lättare når fram.

Citizentube som jag uppfattar det är Youtubes bloggkanal för att stödja detta värde i Youtube. Den ger i ett inlägg ett intressant exempel på en allmännare utanför Youtube viktig princip många missar.

De lyfter fram en reklamvideo bl.a. tillgänglig via Youtube från Nike:

"2. The Girl Effect, Nike Foundation

Nike is known for its creative advertising, so it's no surprise that the Nike Foundation's Girl Effect video found an immediate audience on YouTube. It is often said that the most successful corporate cause marketing initiatives help boost a company's bottom line as well as support an important cause. Nike captures women's attention and succeeds on both fronts with this catchy animated short."

Från: 2. The Girl Effect, Nike Foundation - Our Must-See CSR picks: Five cause marketing videos to watch

Givetvis hade Youtube kunnat valt att endast lyfta fram ideella organisationer och utesluta kommersiella aktörer eller ta ut mycket längre avstånd för vad man väljer att ta med bland det kommersiella. Här indikerar reklamfilmen i sig egentligen ingenting om Nike bidrar positivt till världen eller inte (även om den här också är intressant specifikt för fenomenet som inlägget på Citizentube diskuterar vilket vi kan se ett subset till vad som tas upp här).

Här är reklamfilmen från Nike som Citizentube tog med...

Klicka på filmklippet för att se det i större ruta hos Youtube.

Ändå tror jag att det här är riktigt att göra oavsett från vilket perspektiv man ser det. Först och som generell princip viktigast tror jag att det är konstruktivt att inse att det kan skapa oerhört stort allmänt värde att tydligt "uppmuntra" kommersiella företag när de gör något samhällspositivt oavsett ev. mätbar effekt. Det stimulerar dem att göra mer och är ett bra komplement till att vara elak mot dem när de gör något dumt.

För en kanal som Citizentube som representerar ett av internets större medier och webbsajter kan det mycket väl ha en mätbar systematisk positiv effekt att lyfta fram positivt oavsett typ av aktör. Här föreligger heller ingen kostnad i den mening att andra aktörer utesluts därför att Nike tar plats utan i princip är det bara att lyfta fram en bunt och de blir alla glada och känner att de gjort något viktigt. Citizentube når antar jag ganska många läsare men rörande faktiskt värde behöver sådant inte vara helt avgörande. Det är i sig viktigt att ge aktörer erkännande när de gör något bra så att de inser att det uppmärksammas och de kan ha personlig påverkan egentligen oavsett räckvidd.

Förutom samhällsvärde tror jag detta är positivt för Youtubes utveckling mot att bli ett bättre utnyttjat annonsmedium. Att företag tjänar pengar på att göra något bra ska heller inte ses som felaktigt därför att det skapar ett positivt incitament som adderar på den negativa kostnaden som bör skapas från elakhet mot dem när de agerar omoraliskt.

Youtube är flörtigt kreativa

Lika intressant är att Youtube tycks klara att fånga och se detta värde genom att visa upp området samhällsvärde brett och dessutom inte sällan både roligt och intressant. Det är ett till exempel på den jämfört med det mesta bland större företag större kreativa förmågan som diskuterades i Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer?.

Detta och lika mycket att de tidigt insåg att Youtube bar med sig detta värde och skapade Citizentube är riktigt imponerande. Kanske är orsaken att Youtube i sig är ett väldigt kreativt media och det får personalen att lättare se möjligheter? Jag vill heller inte helt utesluta att det är visuell stimulans lite jämförbart med som diskuterades i Övning för ökad kreativitet med mentala bilder skapade från M.C. Eschers konstverk skapade från alla filmklipp de troligen tittar på.

Fördjupad information

Fler inlägg på Nyhetsbloggen om Youtube hittas via:

Sociala nätverk och media - 3. Google Youtube | Nyhetsbloggen

Tidigare inlägg där olika aspekter av Google följts inför den större analysen:

Hur går det för Google?
Google Voice öppen för studenter och de för ut Google
Satsning på skola med Google Geo Teachers Institut
Tunga trender som skapar morgondagens internet
Google TV skapar lättare lateralt värde från TV med webb
Betydelsen redaktionellt media har för Google

Tidigare inlägg om kreativitet på Nyhetsbloggen:

Stimulera din kreativitet och skriv bättre i nio steg
Att förändra miljön där du skriver för ökad kreativitet
Övning för ökad kreativitet med mentala bilder skapade från M.C. Eschers konstverk
17 tips mot "skrivkramp" (prokrastinering)
Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer?

Mer hur jag ser på internet och det personliga ansvaret för en bättre värld.

Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer?

Kreativitet går att se hörande till olika typer men en form upplever jag dyker upp när en praktisk begränsning i möjligheter i form av verktyg, pengar eller andra resurser finns.

När vi betraktar Google ser jag sällan just den typen av kreativitet (andra former finns och Google generellt är t.ex. duktiga på att skapa en mängd nya tekniska koncept men det är en annna kreativtet) för dom senaste fyra åren och orsaken bör vara att få begränsningar i resurser finns. Det innebär inte att den andra formen av kreativitet inte är något värdefullt även för stora aktörer med resurser.

Åtminstone ett undantag från detta finns dock i Google och det är Youtube och särskilt senaste sex månaderna ser jag denna form av kreativitet uppvisad gång på gång.

Youtube ser och lyfter fram möjligheter

Det handlar om att se och skapa möjligheter hos det som redan finns utan att nya tekniska lösningar krävs eller att användarna måste läsa långa guider för hur man gör. För Youtube kan jag se att detta realiseras för annonsörer, vanliga användare, publicister och miljö- och demokratiorganisationer. Det tycks helt enkelt som att de anstränger sig ordentligt för att hitta och lyfta fram möjligheter.

Inte minst kan man se detta i möjligheterna som vi kan uppleva i form av fallstudier för aktörer, händelser som fångas via Youtube och lyfts fram på ett sätt som visar möjligheterna hos plattformen och viktigast hur möjligheter lyfts fram riktade mot nya tunga grupper som ännu inte tillräckligt drar nytta av Youtube (exempel finns här).

Detta är värdefullt därför det går inte att utgå från att alla möjligheter hittas av användarna själva. Ännu mindre är det självklart att en leverantör själv ser värden som redan finns. Har man en grupp medarbetare som är skickliga på det skapar det värden som kostar väldigt lite.

Varför just Youtube?

Exakt varför Youtube är starka här - och tror jag starkare än Google allmänt - vet jag inte. En teori är att Youtube har en känslig situation rörande last och stabilitet helt enkelt därför att filmklipp och strömmande media är väldigt krävande och att de därför anstränger sig mer att se och hitta nya möjligheter med befintliga tekniska möjligheter därför att alla tekniska förändringar kräver omfattande testning och kan kosta i nedsatt prestanda.

Därför kanske de helt enkelt söker efter möjligheter som redan finns och inte kräver att man bygger en massa nytt. Det förädlar fram värden som redan fanns men som användare av olika slag inte såg själva.

Det är tror jag också mycket möjligt att Youtube är en väldigt kreativ tjänst och att det attraherar skapande personer och gör medarbetarna mer skapande (läs t.ex. följande inlägg för en diskussion om detta).

Youtube är duktiga på att kommunicera

En viktig bidragande orsak att dessa värden ses av mig och andra tror jag är att Youtube är duktiga på att kommunicera och skriva. De klarar att bra lyfta fram möjligheter de sett bra både i löpande text och visuellt via bilder och filmklipp. Det är lika viktigt som att se möjligheterna därför att man inte klarar att föra ut dem är det fortfarande bara outnyttjade möjligheter.

För Google allmänt när det gäller användarnära information utanför hjälpsidor och faktiskt dokumentation går det att se en allmän förbättring för detta under de senaste månaderna. Det finns dock lika mycket kvar att göra också och kanske är Googles utveckling typiskt för internet allmänt när det gäller bloggen som media för företagsinformation. En teori jag har är dock att de kanske gjort några nya rekryteringar som givit nya idéer men jag har inte försökt kontrollera det och det är inte helt lätt att se eftersom enskilda produktägare och dylikt ofta skriver inläggen om nya lösningar men Youtube spelar fortfarande i en division överför Google oavsett detta.

Att klara att se befintliga möjligheter imponerar

Youtube är givetvis i sig en imponerande tjänst utifrån stabilitet, prestanda och antal användare. Men just detta att de ser och skapar nya värden och möjligheter utan att det kräver ny utveckling av plattformen - förädlar vad man redan har - imponerar mycket mer på mig.

För ett företag som Google är denna egenskap mycket möjligt oerhört värdefullt därför att det är tror jag lätt att tappa skapandet och endast förvalta befintliga funktioner och köpa tekniska lösningar. Kanske var det vad som hände med t.ex. Yahoo, Sony Ericsson och Ericsson när de gick ner i sina respektive dalar (som de två första är på väg upp från - se för Yahoo Yahoo! köper Associated Content - och kanske Ericsson troligen klev ur redan för år sedan).

Motsatsen till en kreativ process där medarbetarna ser nya möjligheter med vad som redan finns går att illustrera i tre symptom på allvarlig sjukdom:

  • Varje ny funktion kräver ett stort dyrt projekt trots att det för ett mindre företag går snabbt till låga kostnader trots ingen skillnad i krav på prestanda eller kvalitet (när detta uppstått tycks det för mig heller inte vara ovanligt att den större aktören levererar lägre kvalitet).
  • Medarbetarna spenderar arbetstid på att följa aktiekursen för företaget eller titta på nya bilar m.fl. statusprylar att köpa.
  • Innan en ny idé realiseras finns ofta en period där medarbetare skaffar sig "vänner" som stödjer konceptet och ger stöd till deras idéer för att skaffa resurser att skapa den. Realiserad "ägs" produkten av en enskild medarbetare som samlar tjänster och produkter i ett paraply oavsett rent affärsmässiga krav.

När man ser dessa symptom håller kreativiteten på att helt dö ut. Jag har i och för sig en idé för hur det går att långsiktigt lösa och förebygga för just internationella företag som jag vid tillfälle kommer diskutera här men området är tveklöst väldigt problematiskt.

Rent allmänt är mitt intryck att Google tydligt bättre än många andra företag undvikit just detta men det är svårt att säkert bedöma som utomstående. Att de tycks göra generella kvalitetsprojekt säger väldigt lite därför att sådant är troligen toppstyrt. Att Youtube lokalt hittar nya användningsområden för annonsörer, användare, demokrati- och miljöorganisationer m.m. säger för mig mycket mer. Jag tror Google antingen fick en del riktigt bra medarbetare när de köpte Youtube eller haft tur när de rekryterat till Youtube.

Kanske är det i Youtube Google hittar sin nästa CEO när Eric E. Schmidt någon gång framöver väljer att göra något annat?

Tidigare inlägg från analysen av Google

Tidigare inlägg där olika aspekter av Google följts inför den större analysen:

Hur går det för Google?
Google Voice öppen för studenter och de för ut Google
Satsning på skola med Google Geo Teachers Institut
Tunga trender som skapar morgondagens internet
Google TV skapar lättare lateralt värde från TV med webb
Betydelsen redaktionellt media har för Google

Exempel från Youtube

Här plockade jag ut några av dom färskaste inläggen på den officiella Youtube bloggen och diskuterade ut hur de illustrerar några av de egenskaper jag ser hos Youtube som indikerar kreativitet och skapande där man ser och lyfter fram möjligheter i den befintliga plattformen.

1. Google Moderator on YouTube enables real-time feedback from your audience
Detta exempel tror jag rörande funktion har mindre specifikt med Youtube än att Google nu kanske har en generell funktion för utveckling av gemensam plattform rörande gui (men vet inte säkert). Inlägget är dock ett fint exempel på hur Youtube-bloggen är ovanligt duktiga på hur man förklarar och visualiserar saker och ting t.ex. skärmdumpar hur man gör saker med lagom text. Sedan är urvalet av filmklipp väldigt elegant gjort för att utifrån initialbild skapa en trevlig stimulerande känsla hos mig som läsare (för att få bra sådan effektivt behöver saker inte nödvändigtvis upplevas politiskt korrekt av puritaner och för Youtube är sådant mindre viktigt därför att de har brand-förtroende samtidigt som de inte har krav på sig att vara enormt seriösa i allt).

2. Watch the Gulf oil spill live on YouTube and submit your ideas on how to stop it
I detta och många andra exempel fångar Youtube elegant upp dagsaktuella händelser som är elegant visualiserade och engagerar väldigt många. Det är Google allmänt duktiga på men Youtube gör det oftast lite bättre både än Google i övrigt och de flesta andra företag och det har inte alls bara att göra med möjligheten att visa filmklipp utan är ren skicklighet i hantverket och kanske en kulturell öppenhet.

3. YouTube launches in South Africa
Youtube lyfter ofta fram olika kulturer och nya saker. Det är starkt därför att personer antingen stänger av sådant och därmed inte innebär något "problem" eller är intresserade i vilket fall de blir stimulerande och upplever Youtube som positivt. Att se sådana möjligheter är Youtube allmänt duktiga på. Att de prioriterar Sydafrika har möjligen mindre med detta att göra än allmänna satsningar Google gör men det är i alla fall ett färskt inlägg.

4. Youtube för lansering av tidningar, bloggar och magasin
Här diskuterades en fallstudie på Youtube-bloggen som är ett fint exempel på hur de lyfter fram möjligheter för en för Youtube viktig grupp av publicister. Det gör det viktigast som en del av ett pågående arbete där man regelbundet indikerar värde både för tittare och publicist.

5. Defining democracy through art
Detta hoppas jag vid tillfälle diskutera separat. Redan nu ska dock sägas att även om inlägget inte säger särskilt mycket, handlar om nya funktioner o.s.v. är det ett bra exempel just på kreativitet. Youtube handlar om visuell framställning precis som konst och att medarbetarna ser den kopplingen tror jag är viktigt och absolut ingenting som allmänt gäller sajter för att spara bilder och filmklipp. Lagring är den tekniska möjligheten och det är förståelsen illustrerad av detta som tar möjligheterna det skapar vidare.

6. Small Talk contest celebrates the funny things kids say
Denna och ett flertal inlägg visar att Youtube har en god förståelse av vilka större grupper av faktorer i riktad information som tittarna är intresserade av. Att man i punkt ett t.ex. valde följande video är ett till exempel på det:

Skulle de bara lyfta fram sådant hade det varit osmakligt. I en lagom mix med även tunga frågor är det dock riktigt och korrekt därför att Youtube handlar om vad som intresserar tittarna. En vacker kvinna lokalt en aning stor med två gulliga hundar hör åtminstone till vad som fångar blicken hos en del läsare och kanske får dem att läsa inlägget.

Kunskap om hela det området är en konkurrensfördel och för en aktör som Google som allmänt är oerhört fokuserad på text väldigt viktigt att förvalta och ta till sig.

7. Diane von Furstenberg’s Favorite Trend for May: Helping Women Thrive
Här ser vi också hur Google lyfter fram seriösa och viktiga frågor och inte uteslutande är nöje.

The official Youtube Blog är ett mycket elegant exempel på hur en aktör som Youtube rätt ska balansera nöje och det allvarliga.

Mer om Youtube

Fler inlägg om Youtube hittas via:

Sociala nätverk och media - 3. Google Youtube | Nyhetsbloggen

Mer om kreativitet

Tidigare inlägg om kreativitet på Nyhetsbloggen:

Stimulera din kreativitet och skriv bättre i nio steg
Att förändra miljön där du skriver för ökad kreativitet
Övning för ökad kreativitet med mentala bilder skapade från M.C. Eschers konstverk
17 tips mot "skrivkramp" (prokrastinering)

Rörlig "initialbild" till Youtube utan att filmen rullar

Om detta är en ny funktion hos Google Youtube eller inte vet jag inte säkert men detta är det första Youtube-filmklipp jag sett med rörliga "stillbilder" för den ej startade filmer:

Watch efforts to stop the oil spill live and submit your ideas | The Official Google Blog

Jag kan också notera att det här inte är ett vanligt filmklipp utan live. Att funktionen skulle vara begränsad till "levande" "filmklipp" tror jag knappast är fallet. Däremot är det möjligt att Google prövar nya möjligheter först med stora Youtube-partners därför att dessa allmänt har mer resurser att testa saker och att de har fler tittare vilket gör att last m.m. går att utvärdera. Därför kanske vi oftare ser nya saker hos dessa allmänt? Om det är fallet har jag dock inte försökt följa.

Fler tips om Youtube

Tidigare tips om Youtube i urval:

För ut ditt företag, produkter och varumärke på nätet i bredd | Nyhetsbloggen
Youtube för lansering av tidningar, bloggar och magasin | Nyhetsbloggen
Videokameran Flip Mino HD bra för tidningar och bloggar | Nyhetsbloggen
Bädda in Youtube spelaren med ändrad bredd, höjd och färg | Nyhetsbloggen