Problemet med att horoskop menar att jag ska delta i tävlingar

2010-05-04
Horoskop: Stenbock

När vi allmänt diskuterar horoskop ska vi ha klart för oss att de aldrig direkt kan indikera något via parametrar av typen stjärnbilder, slump, kristallkulor, olja på vatten o.s.v. Om någon direkt gör horoskopet med dig framför dig kan det givetvis få viss relevans även om det inte har något att göra med att det är ett horoskop.

Människor tror på orsakssamband

Ett effektivt horoskop ska formulera texten allmängiltigt så att du enkelt tolkar in något i det. Människan är ytterst känslig för detta och mer allmänt tenderar vi att tolka sammanträffande som att ha en gemensam orsak. Om två saker inträffar samtidigt tolkar många dem som att ha en gemensam orsak om de känns relevanta trots att det är föga troligt givet antalet händelser som sker.

Min teori är att det beror på att människan under större delen av evolutionen varit i situationer där saker som ger samtidigt antingen har ett samband (små grupper av människor som bara får information om saker de direkt ser) eller där vi inte tar "evolutionär skada" av att tolka det ha samband.

Att fästa betydelse vid dessa samband tror jag många även när de intellektuellt inser har verklig grund tror ger värde därför att de ger ett nytt perspektiv på dom själva. Jag tror inte det stämmer just därför att vi människor alldeles för lätt tolkar in samband och hoppar till slutsatser.

Däremot tror jag att de kan ha värde om man istället frågar sig varför man gjorde en viss tolkning av horoskopet. Det bästa för det upplever jag själv är I Ching (och det känns dessutom kulturellt tilltalande givet dess långa historia).

De flesta gör dock tolkningar och ser orsakssamband oavsett om de existerar eller inte. Det kanske över tiden kan träna dig till att tolka horoskop som att säga något allmänt d.v.s. du ser falskt orsakssamband och upplever därför att horoskopet säger något viktigt.

Problemet med reklam i horoskop

Mitt Facebook horoskop gav idag förutom allmän text (för horoskop ganska dåligt skriven) följande prediktion:

Var även med i tävlingen om en exklusiv spa- och wellnessvistelse för dig och en vän på Facebook.

Givetvis inser vi att detta är reklam men det kan trots det vara effektiv reklam och mer så än i situationer utanför horoskop. Förutom den problematiken kan man ifrågasätta hur bra det är att bygga användare av horoskop för att sedan passera reklam via det om det ligger utanför Facebook regler (vilket jag inte är säker på är fallet men jag misstänker att det är fallet och att reklamen inte ska gå ut i meddelandena).

Relaterat

Tidigare inlägg om Facebook i urval:

Tipsa om länkar i Facebook med bookmarklet direkt från sidan du besöker
Facebook Like knappen till Google Blogger
Facebook Like knappen på din sajt steg för steg

I Ching kan testas till exempel här:

www.facade.com/iching/

Horoskopet jag använde finns här på Facebook:

http://apps.facebook.com/ugehoroskop/

Att få information om dig själv via Facebook Graph API

Graph API är Facebooks lösning för att ge möjlighet att läsa och skriva till Facebook via applikationer utanför Facebook. Den bygger på en "standard" för hur data är representerat.

Just nu (enligt dokumentationen) är per identitet åtminstone följande saker möjliga att hämta. Länkarna fungerar också direkt och exporterar ut respektive data för den identitet som är inloggad när de klickas.

Friends
graph.facebook.com/me/friends

News feed
graph.facebook.com/me/home

Profile feed (Wall)
graph.facebook.com/me/feed

Likes
graph.facebook.com/me/like

Movies
graph.facebook.com/me/movies

Books
graph.facebook.com/me/books

Notes
graph.facebook.com/me/notes

Photos

Videos
graph.facebook.com/me/videos

Events
graph.facebook.com/me/events

Groups
graph.facebook.com/me/groups

För att de ska ge information tillbaka här krävs därför att du är inloggad. Det finns emellertid också funktionalitet för att hantera inloggning via applikationer utanför Facebook. Förhoppningen de har är givetvis att sajter allmänt ska integrera mot Facebook och när det gäller inloggning m.m. i princip använda samma system som Facebook.

Det är också möjligt åtminstone för vissa profiler att returnera informationen direkt genom att anropa API med deras ID. Det sker enligt:

https://graph.facebook.com/ID

Om det är möjligt kan åtminstone delvis styras av användarens inställningar.

Funktionerna och API hittas dokumenterad hos Facebook:

developers.facebook.com

Tidigare inlägg på Nyhetsbloggen om Facebook:

Meta taggar i Open Graph Protocol och Facebook
Facebook Like med URL till inlägg även på startsidan för Google Blogger
Facebook Like knappen till Google Blogger
Facebook Like knappen på din sajt steg för steg
Tipsa om länkar i Facebook med bookmarklet direkt från sidan du besöker
Facebook har RSS strömmar att prenumerera på