Att uppmuntra till positiv förändring hos företag med Youtube som exempel

2010-05-28

Youtube är tror jag ett viktigt verktyg för att stimulera positiv förändring i världen. Givet det låga priset för elektroniska filmkameror är det lätt för många att dokumentera viktiga händelser som annars "missas" och nå väldigt många. Många gånger säger ett filmklipp mycket mer än stillbilder och det gör att problem och allvaret i en situation lättare når fram.

Citizentube som jag uppfattar det är Youtubes bloggkanal för att stödja detta värde i Youtube. Den ger i ett inlägg ett intressant exempel på en allmännare utanför Youtube viktig princip många missar.

De lyfter fram en reklamvideo bl.a. tillgänglig via Youtube från Nike:

"2. The Girl Effect, Nike Foundation

Nike is known for its creative advertising, so it's no surprise that the Nike Foundation's Girl Effect video found an immediate audience on YouTube. It is often said that the most successful corporate cause marketing initiatives help boost a company's bottom line as well as support an important cause. Nike captures women's attention and succeeds on both fronts with this catchy animated short."

Från: 2. The Girl Effect, Nike Foundation - Our Must-See CSR picks: Five cause marketing videos to watch

Givetvis hade Youtube kunnat valt att endast lyfta fram ideella organisationer och utesluta kommersiella aktörer eller ta ut mycket längre avstånd för vad man väljer att ta med bland det kommersiella. Här indikerar reklamfilmen i sig egentligen ingenting om Nike bidrar positivt till världen eller inte (även om den här också är intressant specifikt för fenomenet som inlägget på Citizentube diskuterar vilket vi kan se ett subset till vad som tas upp här).

Här är reklamfilmen från Nike som Citizentube tog med...

Klicka på filmklippet för att se det i större ruta hos Youtube.

Ändå tror jag att det här är riktigt att göra oavsett från vilket perspektiv man ser det. Först och som generell princip viktigast tror jag att det är konstruktivt att inse att det kan skapa oerhört stort allmänt värde att tydligt "uppmuntra" kommersiella företag när de gör något samhällspositivt oavsett ev. mätbar effekt. Det stimulerar dem att göra mer och är ett bra komplement till att vara elak mot dem när de gör något dumt.

För en kanal som Citizentube som representerar ett av internets större medier och webbsajter kan det mycket väl ha en mätbar systematisk positiv effekt att lyfta fram positivt oavsett typ av aktör. Här föreligger heller ingen kostnad i den mening att andra aktörer utesluts därför att Nike tar plats utan i princip är det bara att lyfta fram en bunt och de blir alla glada och känner att de gjort något viktigt. Citizentube når antar jag ganska många läsare men rörande faktiskt värde behöver sådant inte vara helt avgörande. Det är i sig viktigt att ge aktörer erkännande när de gör något bra så att de inser att det uppmärksammas och de kan ha personlig påverkan egentligen oavsett räckvidd.

Förutom samhällsvärde tror jag detta är positivt för Youtubes utveckling mot att bli ett bättre utnyttjat annonsmedium. Att företag tjänar pengar på att göra något bra ska heller inte ses som felaktigt därför att det skapar ett positivt incitament som adderar på den negativa kostnaden som bör skapas från elakhet mot dem när de agerar omoraliskt.

Youtube är flörtigt kreativa

Lika intressant är att Youtube tycks klara att fånga och se detta värde genom att visa upp området samhällsvärde brett och dessutom inte sällan både roligt och intressant. Det är ett till exempel på den jämfört med det mesta bland större företag större kreativa förmågan som diskuterades i Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer?.

Detta och lika mycket att de tidigt insåg att Youtube bar med sig detta värde och skapade Citizentube är riktigt imponerande. Kanske är orsaken att Youtube i sig är ett väldigt kreativt media och det får personalen att lättare se möjligheter? Jag vill heller inte helt utesluta att det är visuell stimulans lite jämförbart med som diskuterades i Övning för ökad kreativitet med mentala bilder skapade från M.C. Eschers konstverk skapade från alla filmklipp de troligen tittar på.

Fördjupad information

Fler inlägg på Nyhetsbloggen om Youtube hittas via:

Sociala nätverk och media - 3. Google Youtube | Nyhetsbloggen

Tidigare inlägg där olika aspekter av Google följts inför den större analysen:

Hur går det för Google?
Google Voice öppen för studenter och de för ut Google
Satsning på skola med Google Geo Teachers Institut
Tunga trender som skapar morgondagens internet
Google TV skapar lättare lateralt värde från TV med webb
Betydelsen redaktionellt media har för Google

Tidigare inlägg om kreativitet på Nyhetsbloggen:

Stimulera din kreativitet och skriv bättre i nio steg
Att förändra miljön där du skriver för ökad kreativitet
Övning för ökad kreativitet med mentala bilder skapade från M.C. Eschers konstverk
17 tips mot "skrivkramp" (prokrastinering)
Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer?

Mer hur jag ser på internet och det personliga ansvaret för en bättre värld.